vad håller skotertillverkarna på med ``ski-doo``

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Har nu kört min ski-doo summit 600 e-tec -09 450 mil, har haft in den på service på 50, och 300 mil. Fick en ny rem vid 50 p g a slitage vid variator uppdateringen. Sen bytte jag den efter 300 mils servicen. Har inte haft ett enda problem med min ännu så jag är då hur nöjd som helst

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Hmms här satt man o funderade på o byta till en Renegade xp 08-09 men börjar kännas lite osäkert nu ack..

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
allt det här bottnar ju i en önskan att göra alltid lättare och lättare samtidigt som effekten är minst lika hög som tidigare. Det robusta är liksom inte tillåtet längre :-(

min åsikt är att snöskotrar är alldeles för underutvecklade i förhållande till priset. Jämför t ex med en motorcykel i samma prisklass, där är det grymt snygga och moderna lösningar. Men det är ju helt klart större serier oxo.

Sen tycker jag att tillverkarna tar för lätt på kvalitet, det är ok att släppa ut modeller som racklar efter 10 mil enligt dem. Man hade ju varit helt skogstokig om samma sak hände med en ny bil...

B

Biosteel

allt det här bottnar ju i en önskan att göra alltid lättare och lättare samtidigt som effekten är minst lika hög som tidigare. Det robusta är liksom inte tillåtet längre :-(

min åsikt är att snöskotrar är alldeles för underutvecklade i förhållande till priset. Jämför t ex med en motorcykel i samma prisklass, där är det grymt snygga och moderna lösningar. Men det är ju helt klart större serier oxo.

Sen tycker jag att tillverkarna tar för lätt på kvalitet, det är ok att släppa ut modeller som racklar efter 10 mil enligt dem. Man hade ju varit helt skogstokig om samma sak hände med en ny bil...

det dummaste som skidoo har gjort är väll att släppa en 800 maskin under 200 kg som racklar så fort den kommit av släpvagnen och som man dessutom måste slänga på en massa förstärkningar på så man slipper begrava skotern i olika högar. nej du att skryta med att dom har den lättaste 800 maskinen va inte mycket att komma med :confused:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu är det inte så att xp går av när du drar upp den på släpet utan det är väl lite mindre saker men dock så störande ändå, men hur fungerar 800cc motorn som sitter i XP:n? Är den mer pålitlig än den som satt i REV:en eller är det same shit?

Last edited:

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Nu är det inte så att xp går av när du drar upp den på släpet utan det är väl lite mindre saker men dock så störande ändå, men hur fungerar 800cc motorn som sitter i XP:n? Är den mer pålitlig än den som satt i REV:en eller är same shit?
Som jag sa tidigare.Ända jag är nöjd med på min xp är motorn.Men jag har ju bara kört 450 mil ännu.Det kan ju vara otrevliga grejer börja hända snart.Får vell plocka ur motorn och gå igenom den i sommar.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Mitt 2008 kan sammanfattas så här: Körde X-trim 2008, sålde den och köpte en Renegade XP 2008, körde 5 mil, bytte in den och tog ut en ny 2008 Xtrim igen. Ett dyrt klavertramp...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Mitt 2008 kan sammanfattas så här: Körde X-trim 2008, sålde den och köpte en Renegade XP 2008, körde 5 mil, bytte in den och tog ut en ny 2008 Xtrim igen. Ett dyrt klavertramp...
Vad uppskattade du bättre på Lynxen?

Köpte du 800:an, Lynx?

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag tyckte den kändes helmystisk samtidigt som jag egentligen inte var redo att skilja mig från Xtrimen. Det är förstås bra snöskotrar XP men de passade inte mig... "inte än i alla fall" bör man slänga in när det just inte finns nåt alternativ längre.

Jag kör 600.

seabazz

Medlem
14 feb 2009
20
0
1
Min summit 09 har ju bara skurit 2ggr, ja ni hörde rätt, 2ggr på 34mil.
Lagom glad man blir. Första gången skar den efter 4,5mil, och igår skar den igen efter 34mil....jippiie!!!!

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Min summit 09 har ju bara skurit 2ggr, ja ni hörde rätt, 2ggr på 34mil.
Lagom glad man blir. Första gången skar den efter 4,5mil, och igår skar den igen efter 34mil....jippiie!!!!
E-tec eller SS?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
men det är ju inte så att det bara är skidoo och lynx som krånglar
jag upplever det som ett generellt problem för alla märken

dock tycker jag att yamaha är bäst på att vara problemfria (men jag vill inte ha en yamaha om den så skulle vara problemfri ända till ragnarök)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Säger som jag alltid gjort BRP låter köparna agera testpiloter så förstår verkligen inte varför dom säljer bäst när du får minst valuta för pengarna..

Du får sämsta dämparna/slöaste samt opålitligaste motorer/minst hållbara chassien/värdelösa mattor/totalt värdelösa skidor (utom de som har SLP PP standard) Enda dom har bra är väll körställningen.
Ne jag säger skärpning BRP testa maskinerna innan ni säljer iväg dom! känns ju som att man köper hem ett koncept.

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
ja vist det är inte färdigutvecklade grejer man köper. och det tar imot att säga men såå sant att yamaha är väll det skotermärke idag som bygger hållbaraste skotrarna så är det ju bara. men som sagt de har ingen i sitt modellprogram som lockar mig. men jag önskar att de hadde det.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
inte nog med att skotrarna krånglar i år ! Vi har blivit blåsta på typ 50 000kr oxå eftersom alla skoterhandlare sänker priserna med runt 40% på 09:eek:rna pga finnanskrisen !