vad håller skotertillverkarna på med ``ski-doo``

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
hej. jag äger en mxz 800r xp. å jag säger bara det är tur man har garanti på skiten. jag älskar verkligen skotern bästa jag kört. men ski-doo det går inte å släppa en maskin som inte är färdigutvecklad detta gäller karnse inte bara ski-doo. men efter jag äger en så blir det mitt exempel. det har varit handtags värmare drivaxlar variator remmar som går av. bensinmätare som krånglar. å sist men inte minst när jag skulle lämna in pärlan på 320mila servicen så ringer killen från verkstan å säger tyvärr du kan inte får din skoter idag. ja ha varför dåå da säger jag. joo det är såå att ett motorfäste har gått av och insugningsgummina spruckit som följd på det. då känner man bara här har man köpt en NY skoter för att slippa problem men såå mycket problem som jag har haft med den här skotern har jag ALDRIG haft men någon av mina andra skotrar. tex edgen från 01 som jag endast bytte tändstift å fyllde på olja å bensin i princip. är dagens skotrar verkligen så bra som det sägs? nu skulle jag inte vilja ha edgen i alla fall även om den håller bättre för rev xp är verkligen underbar å åka på. men man tycker ju att en ny skoter ska hålla bättre än en som är 5/6 år gammal. vad tycker ni? är det någon som har något liknande att berätta?
mvh Andreas.
 

MacNilss

Medlem
1 aug 2008
26
0
1
Lycksele
Köpte i sommras en ny Lynx rc 800 -07 som alltså hade gått 0 mil. Än i dag fungerar inte rer backen, skotern stannar av så fort man trycker på knappen, och detta är även när skotern är varm. Ingen verkar kunna laga felet, åf ha ringt Brp och deras svar blev " det där har aldrig hänt förrut"
Dessutom var innfästingen till en fettnippel trasig och helt obrukbar.
Har även haft en del strul med tomgången.
Man verkar ha fått tag i ett måndagsexemplar.....
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Håller med, hoppas på att få tillbaka min innan helgen.
Då har sen varit på verkstad i nästan tre veckor...
Tydligen blivit kortslutning i ECU:n. Sen har det varit samma problem som med din t.ex tankmätare mm.
Sen är tumvärmaren tokig, allt eller inget så den får jag sätta på och stänga av hela tiden.

Hoppas det löser sig och man får allt fixat innan garantin gått ut.

//Oskar
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, instämmer.. Min har varit inne 5 gånger på 150 mil.

Tror inte att man ska köpa en ny skoter om man vill ha en problemfri, utan köpa en som är typ 2 år gammal, då borde alla missar/fel vara fixade och skotern borde gå problemfritt..
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det torde bli väldigt dyra mil om skotern står på verkstaden över helgen, när man har tid att köra....
(Typ: värdefall 20000 första säsongen / 10 helger = 2000 kr per helg bara i värdefall...ryyyys).
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ligger mycket i denna berättigade fråga, även Lynx har ju hamnat under BRP hatten och därmed återkommande uppdateringar.
Egentligen är det väl vi kunder som hela tiden efterfrågar något bättre som skapar detta fenomen med inte fullt färdigtestade maskiner som kommer ut på marknaden.
Sedan blir det ett bekymmer för återförsäljarna också, många lever kvar som förut med för lite bemanning i verkstaden dvs lämna maskinen på måndag och hämta den så sent som möjligt under veckan vilket tyvärr vi som kunder inte gillar.
Själv skulle jag vilja ha en fix tid då man lämnar in och sedan kunna hämta 2, 4 eller 6 timmar senare då det handlar om service och uppdateringar för där vet man ju vad som skall göras och vilken tid det tar då det är hårt styrt från BRP.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Namnet skrotax börjar bli berättigat, kolla in bara trådarna om hur många rotax serie III motorer som är går sönder framförallt 800cc. Det är patetiskt BRP! Men å andra sidan så har alla nya modeller barnsjukdomar, XP 2008 exempelvis fast jag skulle va galen ändå. Köper man en skoter för över 100.000:- så ska den väl hålla... Som sagt skrotax slutade bygga med kvalité 1999.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den ända ny modellen jag vet som inte har haft nå problem är Arctic Cat F-serie med Twin Spar chassiet -07 -->.

Det är iaf mina uppfattningar. Jag har inte läst i någon tråd om att de varit nått rackel. Visst ALLA modeller har sina små problem men jag har inte hört nått allvarligt fel på den modellen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanske bör starta en tråd där vi "betygsätter" kvalité och efterservice på nya skotrar?

Vilket skotermärke har nöjdaste kunderna?

Vem lever upp till bra och snabb service på nya maskiner?

Jag menar inte att vi ska betygsätta enskilda försäljare utan rikta in oss på fabrikaten i huvudsak.

Vad tror ni?
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
vad skönt det är å inte va ensam om å tycka så här. ja vist skulle vi ge fan i å köpa nya skotrar för det är ju vi som får agera testpiloter å dels så får vi betala för det också. jag är testpilot och jag har fått betala 127900. jag tycker det är förjävligt rent ut sagt. men hur ska man gå till väga för att skotertillverkarna ska höra det här som vi sitter här och diskuterar det måste ju komma fram till dem. mvh Andreas
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Jag är också jätte besviken på xp modellen.Försöker sälja min nu,så jag kan köpa en REV eller en Lynx RE
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
okej SoNNisCH vist jag är ju också besviken på att de inte kan göra saker som håller. men jag vill inte sälja min för jag tycker att ski-doo har fått till en kanon maskin och jag hoppas att det bli bättre nu med allt efter servicen. det jag är mäst besviken på är ju att tillverkarna skiter i oss konsumeter de måste ju uppenbarligen veta om dessa fel efter som vi konsumenter märker det så snabbt antingen så testar de inte grejerna utan litar på vad som står på pappret eller så vet de om det å säljer skotrarna än dåå å så för vi konsumenter ta smällen vist vi får det på garanti det kostar inget. men va roligt är det å åka fram å tillbacka till återförsäljare. å så är det fullbokat den veckan där rök det en helg till å åka nej FYYYYY FAAANNNN
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst är det så att tillverkarna vet om de fel som kan uppstå i deras konstruktioner, dels får de facit från sina egna testkörningar och för oss kunder på Nordkalotten så har ju ett antal "spring editions" hunnit gå en hel del i Nordamerika och Canada.

I slutändan handlar det om pengar (de glömmer varumärkets betydelse) i balansräkningen, den stora huvuddelen av kunder nyttjar ju bara 50 % av maskinernas kapacitet.
Detta innebär att de sällan drabbas av störande fel som remätande, svagheter i chassie osv vilket vi kunder som vill nyttja maskinerna till max snabbt hittar och slår ned på.
Ekvationen går ut på att göra så få uppdateringar, garantijobb som möjligt och så sent som möjligt enligt modellen bättre ta kostnaden på nästa månad istället för denna.
Underlag för de uppdateringar som t ex min Commander skall ha fanns redan under hösten dvs före leverans men de offentliggörs inte förrän maskinerna levereras och görs då i t ex Sverige inte förrän vid 1:a service.
Sedan hittar de olika nödlösningar dvs billiga lösningar och det vi kommer att se när garantitiderna gått ut är att det kommer eftermarknadsprylar som löser problemen.
 
4

426H

Tyvärr tar man en risk när man köper första årsmodellen av en ny skoter. Snabb teknikutveckling och små serier leder ofta till att kunderna blir betatestare av nya modeller. Vill man vara någorlunda säker att få en kvalitetssäkrad ski-doo skall man vänta till 3:e året efter en ny modell.
 

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Köpte i sommras en ny Lynx rc 800 -07 som alltså hade gått 0 mil. Än i dag fungerar inte rer backen, skotern stannar av så fort man trycker på knappen, och detta är även när skotern är varm. Ingen verkar kunna laga felet, åf ha ringt Brp och deras svar blev " det där har aldrig hänt förrut"
Dessutom var innfästingen till en fettnippel trasig och helt obrukbar.
Har även haft en del strul med tomgången.
Man verkar ha fått tag i ett måndagsexemplar.....
Jag har haft samma problem med min -05 å problemet löstes när jag bestyckade upp lågfarten till 20 17.5 orginal.
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
okej SoNNisCH vist jag är ju också besviken på att de inte kan göra saker som håller. men jag vill inte sälja min för jag tycker att ski-doo har fått till en kanon maskin och jag hoppas att det bli bättre nu med allt efter servicen. det jag är mäst besviken på är ju att tillverkarna skiter i oss konsumeter de måste ju uppenbarligen veta om dessa fel efter som vi konsumenter märker det så snabbt antingen så testar de inte grejerna utan litar på vad som står på pappret eller så vet de om det å säljer skotrarna än dåå å så för vi konsumenter ta smällen vist vi får det på garanti det kostar inget. men va roligt är det å åka fram å tillbacka till återförsäljare. å så är det fullbokat den veckan där rök det en helg till å åka nej FYYYYY FAAANNNN
Jess det känns skit att köra fram och tillbaka till verkstan med garanti saker.Men jag känner mej dubbelt säkrare då jag kör på kompisens gamla rev -04 än då jag kör på min egen xp.Och jag blir tokig av det!Därför vill jag byta "ner" mej.Har dock inte hunnit prova nån lynx RE ännu men e den lika skön att köra som en Rev så blir det säkert en RE till näst.Skulle kunna tänka mej en RE 800 -08 då skulle ja få samma maskin som i ski-doo.Maskinen e det absolut bästa på min skoter,den e ja riktit nöjd över.