Våra leder

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ja precis, men är nog inte mer än 2-300 meter ifrån. Kanonbra att veta om att det finns ett område med så pass dålig is. Var det på det stället som du for igenom ifjol?
japp det var där.

Jag passerar Sandnäset på väg från jobbet så jag åkte ner o kikade ikväll, finns ju bara ett vitt hus.
om du går ner till stranden så ser du ett båthus till vänster, strax bortanför det var det.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Idag har vi öppnat leden mellan HIssmofors och kattstrupen.
den har varit eftersatt flera år i brist på ledskötare men nu skall det bli ordning igen.

Tyvär stänger dammbron sista februari och 3 år framåt för underhåll men alternativa leder är på gång.
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
hej

Hur fungerar de med att fixa en ny led från ås eller genom ås till stora leden i krokom?
jag bor i ås och många med mig har skoter och är sugen på körning från tomten eller området man bor i men ås är den svarta fläcken på skoterkartan.

kanske en dum fråga men vet inte riktigt till vem eller vilka man ska vända sig till.

mvh andy
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
den krånglade så mycket så den är inbytt mot en bearcat som levereras närsomhelst.

Tjabo: du kan ju alltid ta 59:an så länge
Blir nog på onsdag fm. om Jocke hinner hem i tid.
En ny bearcat är på ingående, väntar på att Speedshop ska montera på en lysramp. Förhoppningsvis kommer den stå på motorgården så man kommer åt den när alla vill ut å dra sladden.
I år satsas det lite mer seriöst på att hålla efter lederna (alla leder i KMK/KSA områdena, inte bara de det skrivs om här) så bidra med ett ledbevis och be era polare köpa ett, kanske hinner vi inte målet i år men det kommer synas till nästa vinter om inte tidigare. Barmarksåtgärder kostar också, men gör oerhört mycket för kvaliten på vintern.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Idag har nästan alla våra leder blivit sladdade. Kallt inatt så det kommer bli en bra botten. Hoppas på mer snö så kan man börja jämna till lederna.
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Kommer verkligen gå med i klubben, visste inte riktigt hur osv. Ska bara försöka ta mig upp på leden bara. Har ju ställt frågor i ett annat inlägg tidigare om hur man tar sig från Ås. Såg att du varnade för svag is så det är ingen mening att försöka ta sig mot krokom efter stranden heller. En påfartsled till leden mellan krokom-östersund vore ju underbart.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Nu har jag lite uppdateringar:

Tengil: du kommer snart kunna ta dig upp på ledsystemet via Grönänge.

vidare så har vi skyltat upp en led från järnvägsövergången vid handlarn i Dvärsätt och upp över bron över E14 och till stora leden mot stan.

Det är också draget en rakare väg via Nyheden till kattsrupen via Runes vindskydd/Buskholmen. -är körklar men oskyltad i väntan på att papperen skall genom kommunens kvarnar, det är dock ok hos markägare och bara att köra.

Röjning/Breddning pågår i skogen bakom Speedshop

Ås: det har varit ett uppstartsmöte för en skotersektion i Ås byförening som håller på att ta fram förslag på önskade ledsträckningar.
heta tips är Storsjön-Stallbacken-via E14-Forbondeleden.
-och kanske anslutning mellan Åskorset och kommande led mot Stan/Lugnvik/I5skogen/lillänge.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nu har jag lite uppdateringar:

Tengil: du kommer snart kunna ta dig upp på ledsystemet via Grönänge.

vidare så har vi skyltat upp en led från järnvägsövergången vid handlarn i Dvärsätt och upp över bron över E14 och till stora leden mot stan.

Det är också draget en rakare väg via Nyheden till kattsrupen via Runes vindskydd/Buskholmen. -är körklar men oskyltad i väntan på att papperen skall genom kommunens kvarnar, det är dock ok hos markägare och bara att köra.

Röjning/Breddning pågår i skogen bakom Speedshop

Ås: det har varit ett uppstartsmöte för en skotersektion i Ås byförening som håller på att ta fram förslag på önskade ledsträckningar.
heta tips är Storsjön-Stallbacken-via E14-Forbondeleden.
-och kanske anslutning mellan Åskorset och kommande led mot Stan/Lugnvik/I5skogen/lillänge.
Låter bra det! Kommer den leden att gå från sjön genom Grönänge och vidare upp på ledsystemet(över vägen?) kanske man kan skjutsa ungarna med skoter till dagis snart då:cool:.

Hur tar man sig till handlarn om man kommer från "mitt håll"/via sjön? Blir det via Grönänge då?

Annan fråga: Hur är det egentligen med "leden" som går via sjön, förbi hamnen på gångbana och sedan över broarna, är detta verkligen en led eller är det bara ett vedertaget spår? Och var börjar isåfall leden. Känns som man får lite sura blickar när man kör på gångbanan..

Ni gör ett bra jobb, ska se till att bli medlem i klubben
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
du bör nog passa dig för gångbanan, via stranden kan funka bara du passar dig för virveln innan avaviken
Till handlarn via led: åk från ditt hus upp och över vägen, det kommer dras led från Järnvägsövergången via grönänge(ovansidan om vägen) mot ditt håll,ta den leden uppåt mot E14 sen viker den neråt mot handlarn innan du kommer till viadukten över E14.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Lite update!
Dammbron är ju avstängd ett par år nu så nya kringleder är framtagna och kommer med på den uppdaterade ledkartan som förhoppningsvis kommer innan jul (julklapp?)

Ås skotersektion hinner nog inte få med sin led även om man egentligen har sträckningen klar, alltför mycket byråkrati/avtal/förbudsområden som måste tröskas igenom kvarnarna innan officiell led finns.

Däremot blir det nog klart med leden upp till Jämtrök på Frösön även om det inte direkt berör krokoms mk. Återstår sedan att knyta ihop den med Stocke titt leden...

Krokoms sämsta ledavsnitt kommer att bli mycket bättre: den hårt trafikerade/knöliga,knixiga och smala slingan Norr om Speedshop håller på att breddas rejält inför kommande säsong.

vi håller också på med allmän uppryckning/skyltning av hela ledsystemet.

se nu till att köpa ledbevis för att visa uppskattning på vårat arbete!
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Snart dags att börja trampa lederna? Ser ju verkligen lovande ut nu måste jag säga, har ju snöat på rätt bra nu och ska snöa hela dagen på Lördag också :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Lite update då!

Leden mellan Kroksgård-Q8 öppnad och trampad.
hastighetsbegränsning genom fårhagen strax innan Q8. vi får gärna köra där för markägaren men det var nån som gjort weelies o blåst fullt skaft alldeles brevid fåren ifjol.

Nya leden mellan Buskholmen-Nyheden: tredje och sista bron färdigbyggd i Söndags, kommer att trampas denna vecka. den här leden blir jäkligt rak o fin väg ner till kraftlinjen, dock delas den bitvis med Apelsinskalare så ta det lungt om det dyker nån stavviftare!

Leden ner till dig Tengil (Grönänge) är lite omdragen pga klagomål från grannar men börjar och slutar på samma ställe som förut, tror den är trampad i alla fall till järnvägen.

Q8-Motorgården tror jag folk har börjat köra, skall dra med sladden denna vecka.

Den gamla promillestigen mellan offerdalsrondellen-kvarnbackskolan är från i år officiell och kommer prepareras. detta gör att man kan ta sig till Aspås utan att åka via motorgården.

däremot kommer sträckan Nyheden-Hägra vara nattstängd (22-06) och hastighetsbegränsad, den är även bara godkänd på prov 2 år så jag vädjar att visa hänsyn så vi får ha kvar den.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok, är det boende längs Dvärsättsvägen som har klagat eller är det längre bort?

Har upplevt några mindre problem med leden.

1. Det känns lite kymigt att korsa vägen alldeles vid viadukten då det är en kurva på vägen där samt att det är rätt brant. Man tar inte med sig ungarna i första hand och defenitivt inte pulkan. Det finns ju möjlighet att köra över längre bort men det innebär några meter på gångväg vilket inte är speciellt önskvärt.

2. Det är en trumma från järnvägen som går vidare under Dvärsättsvägen alldeles innan Grönänge. Trumman har också ett rätt så skarpt dike. Vill man ta sig vidare utan att köra över diket måste man upp på vägen, vilket inte känns aktuellt alla gånger.

Det är väl det som jag kommer på just nu. Å andra sidan så blir det ju en annan femma när isen har lagt sig och är farbar, då har man ju flera alternativ som passar även för pulkdragning. Men just nu är det ju endast denna led man kan åka på så det är väl därför man har uppmärksammat lite grejer.

Hoppas folk sköter sig i framtiden nu då så vi slipper stängda och omdragna leder, du/ni gör ett kanonjobb!