värsta på leden?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
för det första så är det en minoritet av skoteråkarna som betalar för sig, så det argumentet faller ju ganska snabbt.
för det andra så är det markägaren som gett tillstånd att köra på marken och oftast följer dessa leder befintliga stigar över markerna,
alla gångare skidåkare och ryttare har tom större rätt att färdas där än oss skoteråkare som bara är tillfälligt besök.
sköter vi oss inte så dras den rätten in medan dom andra fortsättningsvis kan vara precis var dom vill.

sen har vi dom där tuffingarna som passerar hästar i full/hög fart, gäller även vissa bilister som tom växlar ner och ökar farten.
kom ihåg att en häst väger 5-600kg och om du kör på den och får den över dig så är det god natt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför ska vi skoteråkare betala för skoterlederna? Varför ska dem utnyttja dem gratis?
Vilket tonläge var och en väljer mot andra på våra vinterleder är upp till individen och vad denne/denna vill stå för och vilken insats man vill göra för andra än en själv på både kort och lång sikt.

Långsiktigt är det suveränt att vi får ut alla efter vinterlederna, vad är bättre reklam än de gamla tanter vilka kan släppa sina hundar lösa och talar om hur fina lederna är och hur artiga skoteråkarna är på husmorsföreningen osv, dessutom är det inget problem för de som rör sig fot/skidledes efter vinterlederna är sällan mer än några km från bebyggelsen där vi alla i alla fall ska köra med mognad och mjuk tumme.

Fakta är att vi skoteråkare knappast betalar för lederna då ansliutningen till klubbar ligger på 3 till 4 av 10.

De allra flesta klarar att nöjaktigt underhålla lederna tack vare stora ideella uppoffringar, bidrag från kommunerna på alltifrån 0 till 150 kr per ledkm samt officiell och inte minst inofficiell sponsring.

Vill du gå till din kommun och klara ut för dem att lederna skall vara skoterleder enbart för skoter och inget annat är du varmt välkommen, allt är möjligt då det är valår men jag är övertygad om att det inte skulle vara en framgångsväg .

I grund och botten finns det ingen som utnyttjar VINTERLEDERNA gratis, de är anlagda av våra äldre genom idellt arbete och kommunala offentliga bidrag och projektpengar, de sköts av ett fåtal med ideellt arbete och lite offentliga bidrag genom att och vi alla betalar skatter och moms i någon form.

Att det sedan är 6-7 av 10 som kör på andras bekostnad som frilöpare är en ren och skär skandal, dessutom är det oftast de som inte betalar som har mest negativt att säga om ledernas skick istället för att tiga då de inte har någon rätt att klaga eftersom de just inte betalar de småpengar det rör sig om till t ex en klubb.

Åter till Topic.

Det värsta jag sett på lederna är mycket:
-Det är de som ser leden som sin egen privata crossbana utan att tänka på vad som finns bakom nästa kurva, det kan ju t o m vara en skoterkollega som kört för fort och skrotat eller skurit ned med halva maskinen kvar på leden

-De som kör sönder ederna totalt, bygger epelepsihögar var 153:e meter osv

-Det är de som alltid hittar en närmare väg trots att ledkryss med påbudsmärken mycket tydligt visar att det är olämpligt att avvika från den befintliga ledsträckning.

Just det, ni vet alla vad jag pratar om, dessutom kan jag garantera att 9 av 10 av dessa ovanstående har dåligt samvete för vad de gör men måste haka på för att stimulera grupptrycket att vara häftig.

Viosst, i framtiden när det växer fram betalledsområden där det kostar någon eller några tusenlappar per år att köra på kan det finnas möjlighet att tillåta enbart skotertrafik men idag har vi vad vi har och förtjänar, glöm inte bort att ändå är 99,9 % av våra vinterleder fria från andra när man kommit ett par km från bebyggelse

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Helt klart har vi olika åsikter, jag tycker att på en skoterled ska skotrar köra och inte vara några skidåkare, hästar eller gångare på. Men det är min åsikt.. bara för att lagen säger att dem får vara där betyder inte det att det är rätt..
Vem har sagt nåt om att skrika på allt som rör sig på leden? Din läsförståelse får du ta till din skapare och reparera!

Varför ska vi skoteråkare betala för skoterlederna? Varför ska dem utnyttja dem gratis?
Som tidigare sagts heter det vinterled, och inte skoterled. Det är inte många mördare (överlagt mord) som tycker att det de gjorde inte var rätt, vad som är rätt är subjektivt så säg inte att det inte är rätt som om det vore fakta.

Min läsförståelse är god, jag överdrev lite. Inget skäl till att ta upp det.

Varför ska de betala? De förstör ingenting av att gå på lederna, det spelar ingen roll om det sladdas för fotgängare! Underlaget kan vara så guppigt att en skoteråkare bara kan krypa fram utan att det gör någon skillnad. Folk går ju på skoterlederna för att det är väldigt mycket hårdare än att gå ute i lössnön så om det är en riktig led eller bara någon som åkt ändå och spåret frusit på spelar ingen roll.

EDIT: Otroligt bra svar Lynxfun!

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Som tidigare sagts heter det vinterled, och inte skoterled. Det är inte många mördare (överlagt mord) som tycker att det de gjorde inte var rätt, vad som är rätt är subjektivt så säg inte att det inte är rätt som om det vore fakta.

Min läsförståelse är god, jag överdrev lite. Inget skäl till att ta upp det.

Varför ska de betala? De förstör ingenting av att gå på lederna, det spelar ingen roll om det sladdas för fotgängare! Underlaget kan vara så guppigt att en skoteråkare bara kan krypa fram utan att det gör någon skillnad. Folk går ju på skoterlederna för att det är väldigt mycket hårdare än att gå ute i lössnön så om det är en riktig led eller bara någon som åkt ändå och spåret frusit på spelar ingen roll.

EDIT: Otroligt bra svar Lynxfun!
haha..Jag kommer aldrig kalla en skoterled för vinterled oavsett vad någon politiker eller någon annan bestämmer sig för att kalla den!!! Men det är bra att du ställer in dej i ledet och lyder som en god svensk...

Det jag menade var inte att dem förstör! Var står det nånstans??? Jag tycker att dem inte har där att göra helt enkelt..Och som jag skrivit tidigare är det min åsikt.. Det betyder inte att jag är otrevlig om jag träffar på dem i spåret eller kör som en galning efter leden..Men jag hade gärna sluppit ha dem efter leden..

Lynxfun: Tror du på riktigt att det är positivt för oss skoteråkare att vi har gamla tanter med sina hundar på lederna?? Det enda de flesta äldre gör är att gnälla på alla skotrar..hade dem fått bestämma skulle det nog inte finnas några maskiner alls på marknaden idag..

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
och de roliga med den här tråden är att skotrar har minst rättigheter på leden och ska ge företräde för nästan alla !

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
haha..Jag kommer aldrig kalla en skoterled för vinterled oavsett vad någon politiker eller någon annan bestämmer sig för att kalla den!!! Men det är bra att du ställer in dej i ledet och lyder som en god svensk...

Det jag menade var inte att dem förstör! Var står det nånstans??? Jag tycker att dem inte har där att göra helt enkelt..Och som jag skrivit tidigare är det min åsikt.. Det betyder inte att jag är otrevlig om jag träffar på dem i spåret eller kör som en galning efter leden..Men jag hade gärna sluppit ha dem efter leden..

Lynxfun: Tror du på riktigt att det är positivt för oss skoteråkare att vi har gamla tanter med sina hundar på lederna?? Det enda de flesta äldre gör är att gnälla på alla skotrar..hade dem fått bestämma skulle det nog inte finnas några maskiner alls på marknaden idag..
Jag har aldrig sagt att du sagt att dem förstör, jag använde att de INTE förstör som ett argument mot att de inte skulle behöva betala för att GÅ på en skoterled.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tror gör man i kyrkan, jag vet att det är positivt, har en egen sträckning som sladdas för att jag har hundar själv och möter varje vecka otroligt tacksamma hundägare, gamla som unga som tycker det är underbart, dessutom plussar man om man stannar, kliar deras hund bakom örat och pratar om hur mycket snö det är så får man veta ett det minsann var 1986 senast det var såhär mycket snö och före det var det 1963 så det blir lite learning by doing i empiriskt syfte.

Precis samma sak till fjälls, uppträder man respektfullt, prtar med apelsinätarna, frågar vart de ska och kanske i blötföre säger att "jamen jag kör ett spår dit om ni vill" så är även de tacksamma eller att man tar sig tid att slänga ut en tolklina när det mörknar och ta dem på släp till STF stugan det tagit dem 4 timmar till att nå pga dåligt vägval.

och de roliga med den här tråden är att skotrar har minst rättigheter på leden och ska ge företräde för nästan alla !
Det är fel, alla har lika rättigheter men vi kan ju inte välja när vi föds eller dör men däremellan så gör vi hela tiden val och jag respekterar att många ser vinterleder som enbart skoterleder, det tar inte bort den grundläggande respekten i bl a trafiklagarna, den som har mer att köra med, är större eller tyngre osv skall alltid visa hänsyn mot de motorsvagare.... och mindre.

Med andra ord hur vi bör bete oss medmänniskor emellan också även efter millenieskiftet för 10 år sedan, tyvärr upplever man många gånger att normala värdegrunder suddas ut alltmer i dagens 24/7 samhälle

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Alltid kul med diskussioner, men som vanligt när man kör fordon så har man alltid skyldigheter mot oskyddade trafikanter och ett ansvar att framföra det på ett säkert sätt. Om man inte hinner stanna för någon som går i skoterspåret eller något som står ivägen på spåret så har man hållt för hög fart så är det bara.

Man bör också tänka på att det finns betydligt fler människor i landet som, går , rider , åker skidor osv än vi skoteråkare och som vanligt är det massan som bestämmer. Jag vill gärna kunna fortsätta nyttja skotern i framtiden och det vill säkert även övriga på detta forum.

Så man bör då tänka på vilken attityd man ska ha till övriga icke skoteråkare i efter leden.

Ta bara och titta på tex i Gällivare, där har ett fåtal kört med pipor och som idioter efter älven, leden blev stäng. Nu är den öppnad igen men stora krafter driver på för att den skall stängas igen. Och jag det gör skillnad på hur vi agerar, om vi sköter oss så blir det svårare för övriga att få igenom förbud mm som reglerar vårt intresse.

Och det värsta jag har mött på leden är en skoter åkare i full fart genom en skymd kurva, lyckligtvis så han jag svänga av leden så dåren kunde forstätta sin färd.

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Ömsesidig hänsyn skulle ju vara det bästa men i dagsläget så förväntas skoterförare lämna företräde åt folk med plankor under fötterna, gående, hästar och all annan skit man kan möta på en skoterled.

K

kenth

En sak som jag tycker borde vara självklart. Den som nyttjar leden borde/ska betala medlemsavgift till skoterklubben. Sedan borde det väl vara alla andra som ska ha väjningsplikt mot skotern på leden.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En sak som jag tycker borde vara självklart. Den som nyttjar leden borde/ska betala medlemsavgift till skoterklubben. Sedan borde det väl vara alla andra som ska ha väjningsplikt mot skotern på leden.
Personligen så tycker då jag att det till att börja med var ännu viktigare att dom som i första hand som nöter på leden ska betala medlemsavgift/ledbevis, mao. ALLA skoteråkare !
Att sedan skidåkare, fotgängare, sparkåkare också betalar, ser då jag bara som en bonus, men min förhoppning är ännu mer, att dom sprider positiva budskap om snöskoterns positiva effekter på det övriga övriga friluftslivet som rör sig ute i naturen, samt alla djur som har lättare att förflytta i markerna på sin jakt efter mat, tack vare skoterspår och leder.
Men efter att ha läst en del åsikter här på forumet, så kan man ju inte bli förvänad, att det även sprids negativa åsikter om snöskoterns effekter på andra intressegrupper som rör sig i naturen.

PS. det värsta jag mött på en led, var en skoteråkare som inte hade det minsta kontroll varken på sig själv eller grejorna, mitt i en kurva.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
X2, det är vad det handlar om, vi har och får den image vi förtjänar och det här är en STOR sak att jobba med för hela skotersverige tillsammans.

Alla som har tyckanden om andra än snöskotrar efter våra vinterleder, luta er tillbaka och tänk till lite längre än vad näsan räcker.

Det kommer att finnas enstaka betalleder i framtiden som i stort sett enbart frekventeras av skotrar, de kommer att kosta att åka på, rejält men kanske det är värt det, hursomhelst kommer de fortfarande inte vara egna privata crossbanor för dessa affärsdrivande ledbolag kommer att inte att det är ohållbart i längden för kostnaden att underhålla drar iväg åt .......

Så i grund och botten, respektera andra och andras behov likaväl som ert eget, de kan inte stoppa motoriserad rekreation på något sätt, i framtiden kommer dessutom fler av det kvinnliga könet att vara motoriserade i olika former och det är än bättre för oss, vi kan inte heller stoppa andra från att vara ute i naturen, de är där på samma villkor som oss.

Det är så enkelt att vi alla ska respektera Allemansrättens "Inte Störa-Inte Förstöra" jämsides med respekten för varandra, sedan har vi motoriserade att följa TKL och TKF vilket inte är särskilt svårt för oss med sunda värderingar och en sak är säker, vi är MÅNGA fler än några få med osunda värderingar.

En av de värsta saker jag sett på vinterleden är den helt oanvända för de är till för att användas-av alla!

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Här hemma är det många som nyttjar skoterleder till att promenera på och de jag mött och kommit ikapp har alla flyttat på sig. Jag har stannat vid dom när de står i snön bredvid och sagt att jag kan ju vika ut i snön som har SNÖskoter så slipper dom plumsa i snön. Nu har dessa skoterledspromenerare aldrig varit arga på mig, däremot har de varit glada för leden som de kan använda för att promenera i naturen isf på vägar i samhället. Nu tänker vi lite olika kring detta men tyvärr är det nog så att om inte vi skoterförare visar hänsyn till ALLA efter lederna så är det nog bara skotern som företeelse som förlorar på det. Just ja, det värsta jag mött på lederna är dessa med "låtamycketgrej på avgasrören som måste pumpa med gasen och lyfta höger skida för att det låter mer då".

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
36
Boden
Tillhör själv den kategori som lägger ner enormt med tid och pengar på att hålla lederna i fint skick och blir otroligt glad när man möter gångare och andra när jag drar sladden. När man sedan hör bakom hyllorna på konsum hur de berömmer lederna för andra blir man direkt 15cm längre :)

Det värsta jag möter på lederna är de som är för dåliga på att köra skoter så att de måste pumpgasa istället för att hålla fullt hela vägen.... lr oxå beror det bara på svag tumme.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Värsta: Skoteråkare som inte visar hänsyn och respekt hos andra medtrafikanter(buskörningar, crosskörning på leder etc..)

PS: Håller med lynxfru på dem flesta punkterna angående diskussionen!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Kom å tänka på de nu såhär på vårkanten, de allra värsta måste ju ändå vara å se lederna, som vissa slitit med att hålla i ordning och andra gjort allt för att gasa sönder, smälta bort helt å hållet nu i massa plusgrader å regnväder...

M

Maaattiii

Att stöta på ett gäng med renar på en trång skoterled är hyfsat tråkigt, dem är stora och för många för att man ska kunna köra förbi. Och dom är för dumma för att gå in i skogen. :p

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jaa... Myckna konstigheter har man mött/stött på efter leden. Bland dom värsta är följande, rangordnade efter ögonbrynhöjandegrad:

1. Ett sällskap med två skotrar med barnen hängande i linor efter sittandes på surfbrädeliknande föremål utan styrning. Ungarna var över HELA leden! Livsfarligt, helt idiotiskt. Plats: Malmens led.

2. Körde parallellt med E4 för ett gäng år sedan, samma väg som man alltid åkte från Gammelstadsviken till Måttsunds skidanläggning. Körde över den höga plogkarmen på det vanliga stället, och döm om min förvåning då jag + El Tigré 6000 störtade ner i ett ca 3,5 meter djupt hål, varav halvmetern längst ner var vattenfylld!! FY FAN vilken dödsångest, den där tiondels sekunden då marken försvann under skotern, och man såg vattenspegeln längst ner i gropen. Fick hjälp av en uppmärksam förbipasserande lastbilschaffis att komma upp ur gropen själv, men skotern fick jag lämna i gropen några timmar. Helt sjukt!! Fick aldrig veta anledningen till gropen, men en grävmaskin hade grävt den, och den var inte varningsmarkerad... Plats: Påfart E4 norrut, vid Storheden Södra infart.

3. Två mycket tjuriga älgar som under inga omständigheter ville lämna den finfina väl ihopfrusna hårda leden. Gick inte köra runt dom eller stressa upp dom heller... Att vänta ut älgar rekommenderar jag hädanefter icke, ty dom har inte bråttom. Plats: Leden mellan Råneå-Persön.

4. Skogstraktor som gjorde meterdjupa fåror, körde efter leden ett hundratal meter. Icke heller vilken otrafikerad skitled som helst, utan även denna gång Malmens led. Faktum är att sträckan inte GICK passera med skoter, jag fastnade 3-4 ggr på den korta sträckan. Hade heller inte nån spade med mig den gången. Humor!

Förövrigt håller jag med LynxFun och Stig i allt väsentligt! Visa respekt så blir allt så mycket enklare!