Varför ska vi skoteråkare betala för skoterlederna? Varför ska dem utnyttja dem gratis?
Vilket tonläge var och en väljer mot andra på våra vinterleder är upp till individen och vad denne/denna vill stå för och vilken insats man vill göra för andra än en själv på både kort och lång sikt.
Långsiktigt är det suveränt att vi får ut alla efter vinterlederna, vad är bättre reklam än de gamla tanter vilka kan släppa sina hundar lösa och talar om hur fina lederna är och hur artiga skoteråkarna är på husmorsföreningen osv, dessutom är det inget problem för de som rör sig fot/skidledes efter vinterlederna är sällan mer än några km från bebyggelsen där vi alla i alla fall ska köra med mognad och mjuk tumme.
Fakta är att vi skoteråkare knappast betalar för lederna då ansliutningen till klubbar ligger på 3 till 4 av 10.
De allra flesta klarar att nöjaktigt underhålla lederna tack vare stora ideella uppoffringar, bidrag från kommunerna på alltifrån 0 till 150 kr per ledkm samt officiell och inte minst inofficiell sponsring.
Vill du gå till din kommun och klara ut för dem att lederna skall vara skoterleder enbart för skoter och inget annat är du varmt välkommen, allt är möjligt då det är valår men jag är övertygad om att det inte skulle vara en framgångsväg .
I grund och botten finns det ingen som utnyttjar VINTERLEDERNA gratis, de är anlagda av våra äldre genom idellt arbete och kommunala offentliga bidrag och projektpengar, de sköts av ett fåtal med ideellt arbete och lite offentliga bidrag genom att och vi alla betalar skatter och moms i någon form.
Att det sedan är 6-7 av 10 som kör på andras bekostnad som frilöpare är en ren och skär skandal, dessutom är det oftast de som inte betalar som har mest negativt att säga om ledernas skick istället för att tiga då de inte har någon rätt att klaga eftersom de just inte betalar de småpengar det rör sig om till t ex en klubb.
Åter till Topic.
Det värsta jag sett på lederna är mycket:
-Det är de som ser leden som sin egen privata crossbana utan att tänka på vad som finns bakom nästa kurva, det kan ju t o m vara en skoterkollega som kört för fort och skrotat eller skurit ned med halva maskinen kvar på leden
-De som kör sönder ederna totalt, bygger epelepsihögar var 153:e meter osv
-Det är de som alltid hittar en närmare väg trots att ledkryss med påbudsmärken mycket tydligt visar att det är olämpligt att avvika från den befintliga ledsträckning.
Just det, ni vet alla vad jag pratar om, dessutom kan jag garantera att 9 av 10 av dessa ovanstående har dåligt samvete för vad de gör men måste haka på för att stimulera grupptrycket att vara häftig.
Viosst, i framtiden när det växer fram betalledsområden där det kostar någon eller några tusenlappar per år att köra på kan det finnas möjlighet att tillåta enbart skotertrafik men idag har vi vad vi har och förtjänar, glöm inte bort att ändå är 99,9 % av våra vinterleder fria från andra när man kommit ett par km från bebyggelse