värsta på leden?

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
jag fick faktist en skidstav smällandes över hjälmen förra vintern också, men jag ksrattade bara för den gick av och när jag var på väg hem så gick skidåkaren med skidorna i handen och med bara en stav
fyfan då hade man ju bara vänt om och sopat den där ***** staven över skallen på skidåkaren

timmie

Medlem
24 feb 2010
20
0
1
426H - Vad snackar du om? Lyssna på ordet SKOTERled, den är väl fan inte till för gamla gummor som ska gå med sina barn, eller? Och man får faktiskt köra 70 ifall du inte visste det heller, och det är ganska fort om man tänker efter men det är lagligt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
426H - Vad snackar du om? Lyssna på ordet SKOTERled, den är väl fan inte till för gamla gummor som ska gå med sina barn, eller? Och man får faktiskt köra 70 ifall du inte visste det heller, och det är ganska fort om man tänker efter men det är lagligt.
Egentligen grabbar och tjejer, gubbar och gummor så heter det Vinterled och där har alla lika rätt att vara som inte förstör leden, .

Vi som skoteråkare har alltid väjningsplikt mot de som brukar mindre traction och häst/gå krafter, så är det, så kommer det att förbli och det är bara att acceptera för börjar vi propagera för att bara skoter ska få köra på Vinterlederna så kan vi glömma allt vad bidrag och stöd heter.

Sedan är det givet, det är på ett fåtal, ofta bebyggelse nära vinterleder hästar, hundar och människor rör sig och där ska det ändå köras med största omsorg, mjuk tumme och ett moget omdöme.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Lynxfun: Exakt. Och jag skulle vilja tillägga att man ska anpassa körningen efter rådande omständigheter med en god portion omdöme samt tillräckliga marginaler för plötsliga överraskningar. Nu lever jag ju inte som jag lär men det kan vara bra att säga.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I vinter har jag mött en del skoteråkande id**ter som kör alldeles för fort i skymda kurvor.
De är inte roliga att möta när man kommer tuffande med familjen i pulkan.

*Tagga ner på leden grabbar.* :hello:

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
folk som promenerar på skoterled...varför ska de just gå där?! jag har verkligen noll förståelse för de.

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
folk som promenerar på skoterled...varför ska de just gå där?! jag har verkligen noll förståelse för de.
Ska de gå ute i lössnön då eller? Varför ska de inte gå där? Idiot.

(svar på trådskaparens inlägg) Lol, det här är nog ett av dom mest hjärndöda, för att använda ditt eget språkbruk, inlägg jag någonsin läst på forumet. Vems fel var det att det blev en incident? Tänk om det var en 300 kg Bearcat med sladd du hade mött istället? Du skriver ju själv att leden var "väldigt smal och krokig" dessutom dålig sikt. Du körde för fort helt enkelt.
Jag håller med om att han gjorde fel, men en skoter lever väldigt mycket och jag har otroligt svårt att tro att någon som är ute och går i en skoterled inte hinner flytta sig?!?!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ska de gå ute i lössnön då eller? Varför ska de inte gå där? Idiot.

Finns gångvägar dem kan gå på istället!! Varför knata på en skoterled och trampa igenom varannat steg?
Har inte heller så mycket förståelse för gångare som går på skoterlederna..Duger inte våra gångvägar??
Snart invaderar dem väl våra europavägar...

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Finns gångvägar dem kan gå på istället!! Varför knata på en skoterled och trampa igenom varannat steg?
Har inte heller så mycket förståelse för gångare som går på skoterlederna..Duger inte våra gångvägar??
Snart invaderar dem väl våra europavägar...
Gångvägar? De kanske ville vara närmare naturen?

Och det finns ta mig fan inte gångvägar överallt.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Gångvägar? De kanske ville vara närmare naturen?

Och det finns ta mig fan inte gångvägar överallt.
Vill dem närmare naturen får dem väl köpa en skoter!! problemet löst!
Finns väl också en anledning till att det inte finns gångvägar överallt...

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Vill dem närmare naturen får dem väl köpa en skoter!! problemet löst!
Finns väl också en anledning till att det inte finns gångvägar överallt...
Du var minsann en trångsynt person, alla gillar väl inte att åka skoter? Och även om de gör det så kanske de även gillar att vara ute och gå i skogen?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
för det första så får hästar, gångare och skidåkare färdas på skoterled EXAKT lika mycket som en skoter.
däremot så tycker jag att en skidåkare inte behöver åka skating i ren princip så att inte skotern tar sig förbi,
han har hört skotern långt innan och kan absolut åka klassiskt eller kliva åt sidan.
skidåkare som viftar med näven ska man definitivt ta ett snack med.

jag förstår att tanten stod och skrek åt dig när du höll på att köra över dom.
70km är en maxfart och inte rekommenderad hastighet på krokiga leder med dålig sikt,
du ska inte köra fortare än att du kan stanna på den sträcka som är synlig för dig.
Som någon skrev så tänk om det varit en mötande skoter då? hur hade du hunnit undan då när du knappt hinner väja för ungar,
hade någon hållit på köra över mig eller mina ungar så hade det nog inte stannat vid lite skrik till den personen,

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Du var minsann en trångsynt person, alla gillar väl inte att åka skoter? Och även om de gör det så kanske de även gillar att vara ute och gå i skogen?
Låter på dej som du inte är en skoteråkare utan en som är ute och går i spåret!!? och uppskattar alla andra väsen utom just skoteråkare på leden..
Jag vet att dem har all rätt att vara där men jag tycker inte att dem hör hemma där, vill dem vara ute och gå i spåret eller rida på deras hästar får dem väl fan se till att betala för det som de flesta skoteråkare gör!!!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Såg hästar vs leder här nedanför i forumet och jag håller såklart med talaren om att skoter leden bara borde vara till för iallafall bara motorfordon så jag startar en egen tråd där jag vill att ni ska skriva vad det värsta ni mött på leden varit? alltså mest hjärndöda, dumma, oskuldsfulla idioter ni mött på leden

Det värsta jag någonsin mött på en skoterled var förra säsongen då jag var väldigt nära att köra över en mormor/farmor med 2 st 2-4 års små barn på vardera små plast pulkor på en väldigt smal krokig led med en massa träd och buskar nära inpå = noll sikt

Mötte dom i en kurva i ca 40 km/h så med lite onaturlig lycka väjde jag ut rakt mot alla träd men hittade ingen av dem. DÅ skotern stannat kollade jag bak för att se så att barnen klarade sig och då står kärringj****n och skriker och viftar med näven åt mig.

Självklart kände jag mig väldigt skakad efter händelsen men efter att ha kommit hem ångrade jag mig att jag inte gått fram till gumman och lagt fram ett par sanningens ord

så vad är det värsta ni mött på efter leden?
Sånt här får en att undra... Hur hade du gjort om du mött en skoter som körde i samma fart som du ?
Du kan ju förhelvete inte köra fortare än vad sikten tillåter, det är du som har väjningsplikt mot ALLA ANDRA som går osv... växupp.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Det börjar bli dax för herrarna att tagga ner lite så vi slipper låsa tråden

Diskutera gärna med håll det på en rimlig nivå

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
Sånt här får en att undra... Hur hade du gjort om du mött en skoter som körde i samma fart som du ?
Du kan ju förhelvete inte köra fortare än vad sikten tillåter, det är du som har väjningsplikt mot ALLA ANDRA som går osv... växupp.

en mötande skoter hade hållit på sidan, men du kanske tycker att det är ok att jag sätter mig och har picknick bakom en tajt kurva på närmaste 70-vägen? mötte senast idag en skatande skidåkare med 2 hundar... skidåkaren på ena sidan hundarna på andra, var ska man ta vägen då? jag åker ganska fort på leden och det funkar utmärkt att möta sladden och andra skoteråkare men gångare och skidåkare som står stilla och står ivägen(fel sida) är inte lätta att möta eller passera smidigt.

om alla visar respekt och kör i en hastighet dom klarar av så går det här nog bra...

/nils

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Låter på dej som du inte är en skoteråkare utan en som är ute och går i spåret!!? och uppskattar alla andra väsen utom just skoteråkare på leden..
Jag vet att dem har all rätt att vara där men jag tycker inte att dem hör hemma där, vill dem vara ute och gå i spåret eller rida på deras hästar får dem väl fan se till att betala för det som de flesta skoteråkare gör!!!
Jag vet inte var du har fått det där ifrån, jag är en skoteråkare som håller väsendet som skotern gör väldigt högt. Vi har olika åsikter, och därför tror du att jag inte är en skoteråkare? Förtjänar jag inte att vara kallad skoteråkare? Ska en skoteråkare skrika på alla som rör sig på "deras" skoterled utan en skoter under sig enligt dig? Du har då minsann väldigt konstiga idéer.

Varför ska de betala för att vara ute och gå i spåret? Det går lika bra att gå i ett spår som inte är sladdat som ett som är det, och jag har inte sagt någonting om hästar.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag vet inte var du har fått det där ifrån, jag är en skoteråkare som håller väsendet som skotern gör väldigt högt. Vi har olika åsikter, och därför tror du att jag inte är en skoteråkare? Förtjänar jag inte att vara kallad skoteråkare? Ska en skoteråkare skrika på alla som rör sig på "deras" skoterled utan en skoter under sig enligt dig? Du har då minsann väldigt konstiga idéer.

Varför ska de betala för att vara ute och gå i spåret? Det går lika bra att gå i ett spår som inte är sladdat som ett som är det, och jag har inte sagt någonting om hästar.
Helt klart har vi olika åsikter, jag tycker att på en skoterled ska skotrar köra och inte vara några skidåkare, hästar eller gångare på. Men det är min åsikt.. bara för att lagen säger att dem får vara där betyder inte det att det är rätt..
Vem har sagt nåt om att skrika på allt som rör sig på leden? Din läsförståelse får du ta till din skapare och reparera!

Varför ska vi skoteråkare betala för skoterlederna? Varför ska dem utnyttja dem gratis?