Vägledning av skoterköp.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Hej på er!

Jag skulle behöva hjälp av er skoterkunniga! Sitter för tillfälle och tittar efter en skoter som har mkt under huven, men som samtidigt inte har några som helst problem att dra en pulka i "gubbtempo". Jag pratar om årsmodeller från 06 och framåt. Prisklassen jag tittar på är kring 60 000:-.

Förslag jag fått sedan tidigare är:

Polaris FST Classic 4-takt turbo (-06)
Arctic cat F7R (-6)
Yamaha RX1 ER SP (-07)
Lynx X-trim 800 (-07)

Är det någon som är riktigt bra av dessa? eller har ni något bättre förslag som kan passa mina önskemål bättre?

Mkt tacksam för de som orkar ta sig tid att svara på denna fråga!

Mvh Jonny

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Hej!

Jo jag har fått höra att både Lynxen och Crossfire ska vara riktigt bra skotrar, som inte bara "racklar". Jag har nämligen tummen mitt i handen då det kommer till att meka med skotrar och vill ha en driftsäker skoter (så mkt det nu går).

Vilken årsmodell bör man sikta in sig på? 06-07 osv.. och vad är en vettig prislapp på dessa skotrar?

Som sagt är jag mkt tacksam för att ni tar er tid att svara på min fråga!

//Jonny

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Om du inte gillar skruva så är ju nog en RX1a bästa valet. Dock säkert "tråkigast" maskin, beror ju på hur man kör dock:)
RX1an så räcker de ju med att du kan byta olja så klarar du ju dig bra många mil:p

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
:) ok. Ja jag kör inte så mkt med skotern, kanske 100 mil/år eller nått (har dock kört skoter hela mitt liv.) Jag har tidigare haft en massa tråkiga gubbskotrar (touring, inte mitt val!) och jag vill verkligen inte ha något liknande igen. Nu vill jag ha en skoter som går bra i lössnö och på led, som jag inte behöver skruva så mkt i och som orkar dra ner farsgubben på isen samt på leder uppe i fjällen (därav min pulkfråga).

Mvh Jonny

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Båda är ju riktigt bra och hyffsat driftsäkra, kolvar måste du byta på alla skotrar... Jag skulle då ha valt en crossfire -06 just därför att jag är så sjukt nöjd med min.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
:) jag har hört att många är riktigt nöjda med dessa skotrar. Blir dessa bättre ju nyare de är? eller är det någon årsmodell av lynx-trim eller nu i detta fall Crossfire som man ska akta sig för? Vad är ett vettigt pris för en sådan skoter? Hur många mil pallar en Crossfire med? (självklart förutsatt att man kör "normalt" med skotern)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Just crossfire är väl inte perfekt till pulkdragning och saknar i 99 fall drag. Så då får du räkna med att skruva det första du gör.
Jag hade nog siktat på renegade 600 sdi eller xtrim 600 sdi.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hade siktat på en i 600-klassen.
Visst har dom lite mindre effekt än 800, men 600 går i verkligheten bara marginellt sämre-och kontrar med att vara mer bränslesnål men framförallt mer driftsäker i långa loppet. Både vad gäller remslitage och motormässigt...
Hade det gällt Rotax hade jag inte ens övervägt en 800 då dom kan kallas för allt utom trygga renerellt sett, medan dom har bland marknadens finaste 600or.

...och sedan hade jag köpt en Yamaha Apex! ;)

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
:) tack alla ni som svarat! Jag har fått lite mer på benen nu och jag ska se över vilken det blir. Ha en trevlig helg på er!

Mvh Jonny

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
52
Rimbo sweden
Hej har ungefär samma krav som dig och har ägt ett 15 tal olika skotrar men den sista jag har nu är den första skoter som jag känner att den här kan jag behålla ett tag till
Den är inte värst bäst eller snabbast men fyller alla mina mål o krav för min körning
Och jag har en Yamaha Apex warrior Gt -07 och är hur nöjd som hellst.
Och om du ska leta efter en sån bör du ej köpa en äldre en -06 enl vad alla sa till mig.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
:) OK.. Har du (srxOlsson) även haft en Lynx x-trim 600-08? Det var den som jag siktade in mig på efter alla svar jag fått här på forumet. Hittade på blocket några i min prisklass (på Lynxen), men det var sämre på Yamahan. Det kommer säkert, men jag tänkte bara om de har ett bättre andrahandsvärde eller om det bara är en tillfällighet? PS: tack för ditt svar;)

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Pappa har en X-trim och det mest positiva med den är ledegenskaperna samt bränsleförbrukningen. När det kommer till lössnö så tar den sig väl hyffsat men är inte särskillt kul att burka, busa och friåka med. Har själv en Crossfire 600, tycker den är mycket mer lätthanterlig än X-trimen i lössnö. Vet inte vad jag har för variatorsetup i min men den funkar i alla fall bra att dra pulka/kälke med.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Ok. ja det är ungefär det jag fått höra av folk på olika forum:( (angående X-trim). Jag har nog mer och mer börjat styra om mot en Yamaha warrior GT. Vad jag fått höra kanske den är lite "roligare" att köra med.