Upphottning av Formulan

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Hallå

Efter en lång och trevlig skotervinter så har jag tröttnat på de många fastkörningarna i djupsnö med min gamla formula, så nu har jag beslutat mig för att hotta upp den lite.

Det jag tänkte göra är att beställa förlängningskit från tracksusa och sen höja den och slänga på ny matta med högre kammar.

Då jag inte gjort detta tidigare så har jag en fundering. Till skillnad mot många andra skotar där boggin sitter fäst i tunneln på två punkter längsmed sidan så är min fäst på tre, varav den bakersta redan sitter strax nedanför tunnelkanten. Kommer detta försvåra en höjning? Tänkte svetsa ihop nya fästen till bakre fästet, men hur ska man göra med det mellersta? Är det bästa kanske att fixa nya hål fram, montera nya fästen bak, provmontera boggin och efter det mäta ut vart hålen för mittersta infästningen skall sitta? Finns det nån annan smidigare lösning?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har gjort din resa, haft en likadan skoter och moddat. Måste tyvärr säga att det inte är värt mödan. Bättre köpa en skabbig summit zx 99-03 och renovera.

c7 som din boggie heter är inte lätt att ha att göra med. Vad många gör (även jag) är att byta till en nyare boggie. Sc-10 v 2 är att rekommendera från 00 - typ 02 då v1 97-00 inte blir någon större uppgradering.
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Har läst en del på dootalk, och där byter alla till sc-10II. Men frågan om det är värt att lägga ner pengarna på det. Är nog som du säger kanske enklare att bara sälja skiten och köpa nåt vettigare.