Upfräschning av skidoo mxz 600 -99

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, nu när vintern är slut där jag bor så har jag tänkt att jag ska fräscha upp min skoter. Det är en skidoo mxz 600 - 99
Nu till min fråga: Vad kan man göra på den?
skriv gärna vars det finns och vad det kostar.
Tack för alla era svar.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: Upfräschning av skidoo

vad tänker du på då du säger fräscha upp??
Det jag har gjort är att gå igenom variatorer, smörja upp boogie, byta olja i kedjehuset osv...
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: Upfräschning av skidoo

En grejj som gör den mycket snyggare är om du köper en lykt delare från tex en mxz 600-01a så får du "cateye" lyse på den.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Sv: Upfräschning av skidoo

vad tänker du på då du säger fräscha upp??
Det jag har gjort är att gå igenom variatorer, smörja upp boogie, byta olja i kedjehuset osv...
När jag menade att fräscha upp så menade jag att "moda" den lite, om ni förstår. :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Upfräschning av skidoo

Byt matta, dreva ner. Kolla igenom variatorerna alternativt byt setup i dem.. Sen kan du sätta ett annat styre, lyktdelare, sätta en låg svart ruta.. Sen är det ju bara att fortsätta spåna.

Sök på blocket eller nått efter bilder och leta idéer
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Upfräschning av skidoo

44mm matta, dreva ner, variator kitt, lyktdelare, fatbar, polera chassiet, bättre dämpare, nya skidor, finns hur mkt som helst
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Upfräschning av skidoo

Hur mycke har du tänkt lägga ut på detta projekt? Där är nog största problemet. Brukar oftast vara de iaf :eek:
 

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Sv: Upfräschning av skidoo

Jag har en likadan skoter som du har, och jag har gjort/ska göra:
kapa rutan och lacka svart
andra huvgaller
lyktdelare
lyktsköldar
4" höjare med renthal fatbar
alu gasblock
38mm ripsaw matta
höja cirka 10cm
v-kitt
dreva ner
slutburk
C&A Pro ADX skidor
dekalstrippa huven lite

Det finns ju massor med saker att göra, bl.a sätta hoppdyna, förlänga boggien och tunneln (nice look) osv osv. Kolla på andras projekt och ta ideér, det funkar alltid.

Bild på min i nuvarande stund:
 
Last edited:

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Sv: Upfräschning av skidoo

Måste bara fråga, var du tvungen att förlänga några kablar när du satte dit din 4" höjaren?
Jag har monterat en 25cm gaswireförlängare.

Bromsslangen är inte förlängd och den räcker PRECIS. Man kan dock inte ha den fullt ut mot handtaget utan lite längre mot mitten på styret så att säga. Annars går det inte att svänga maxat åt vänster.

Men jag har inga problem med det, fast det blir nog att förlänga den nu under sommaren ändå.
 
Last edited:
D

Deleted member 9532

Det är alltid trevligt när någon polerat heal chassiet, det blir så J*vla gött!
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
du kan ju sätta på en 440 dyna dem är mycket snyggare. Hantagskydd självklart :D 38as matta nonslip v-kitt,slp pp skidor. Det är ju mer värt å läga pengarna på prestandahöjande saker än på estetiska....eller??
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
för 4-6k skulle jag statsat på en 38-44mm matta, nerdrevning och eventuellt variatorsetup.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Boggien på en 99:a är ju hopplös, den ger ju returkickar så kulorna ligger i halsen efter någon kilometer tvättbräde led. (Jag har en likadan boggie) Om jag var du skulle jag slänga på ett ETS-kit från ad boivin.

DÅ går den betydligt bättre på dålig led.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Boggien på en 99:a är ju hopplös, den ger ju returkickar så kulorna ligger i halsen efter någon kilometer tvättbräde led. (Jag har en likadan boggie) Om jag var du skulle jag slänga på ett ETS-kit från ad boivin.

DÅ går den betydligt bättre på dålig led.
var sugen på att byta boggie till en okopplad från lynx, då får man lite mer körglädje iallafall :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Lynx har trevliga boggies, jag gillar även ski-doos nyare boggies så ska du byta kan du ju söka en sc10-3 Den är fin och rätt billig begagnad.