Tveksam första service.

jjonk

Välkänd medlem
8 feb 2011
101
0
16
Stötte på något som jag tycker är anmärkningsvärt idag.

Hade isär en kompis M8000 2019 idag då kylaren fått sig ett läckage av föremål som följt med mattan.

Då jag plockar isär kedjehuset och tömmer ut oljan så reagerar jag över hur mycket aluminium spån det är i oljan samt att den inte ser direkt nybytt ut.

Det som hör till saken är att det är gjort en första service på den lokala arctic handlaren för max 5 mil sedan.

Jag har mycket svår att tro oljan är bytt trotts att dom har tagit betalt och specat det på kvittot/fakturan
Dock så känns det nästan omöjligt för mig att bevisa att det inte är bytt olja än fast det är tagit betalt för.

Oljan hade stora mängder spån, den glittrade mer i silver än någon annan färg som gick att tyda.
För mig känns det som det viktigaste oljebytet när den är nästan ny då allting ska köras till och det kommer släppa spån.

Men då till frågan, vad gör man?
Man lämnar ju mest på service för garantin, men ska man sen måsta hem och serva skiten själv också?
Hade ju inte märkt av oljan om inte vi behövt riva den.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Man skriver här vilken verkstad den varit hos så vi andra kan ta ställning om vi också vill skänka pengar till samma firma.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det var ju någon annan här på forumet som servat en A-C hos någon ÅF. Där ÅF bara hade sugit ut oljan med oljesug, inte öppnat locket.
I den tråden påpekade K-len (som jobbar som A-C mekare?) att det ingår i rutinen att kolla automatiska spännaren vid service. Så locket måste upp.

Foto foto foto, sen in och fråga om dom verkligen har rätt jobb.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Den Lynx 2010 som jag köpte ny vid Bengt Cykel&Motor fick oljebytet utfört med en sug a’la cykelpump på 50-milaservicen. Kändes lite B, men det var första gången jag varit på en sådan service så.... 🥴
Bengts var då återförsäljare för Lynx, men nu är det Arctic Cat. Så de som lämnar in där kanske ska be om att få vara med under servicen.
Men å andra sidan så kanske det är bättre nu 🤔
 
Last edited:

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har en faktura på service på en Pro RMK.
(var dock inte ägare på skotern vid tillfället)
Där var det också specat och betalt för oljebyte i kedjehuset.
Ett kedjehus som inte existerade eftersom det är beltdrive på Pro:n...

Till topic.
Skulle absolut ifrågasatt verkstaden.
Ev. med den gamla olja i en flaska som visar hur den såg ut efter deras "service"
 
Reactions: mas och Crusty077

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Trist!
Det var jag som fick oljan ursugen hos en AC-verkstad.
Riktigt trist med oseriösa, speciellt när de hävdade att "det är så man gör" och då blir man tveksam till hur nya skotrar behandlas osv.

Vi kommer serva vår gamla - 14 själva i framtiden.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag förstår ju att man gärna undviker att öppna kedjehusen vid service för att det tar mer tid såklart men jag har öppnat två summitar nu senaste veckan (en XM och en G4:a) för lite andra jobb och för att få ur sekundären så har det varit enklast att öppna kedjehuset och det är ju inte direkt jättejobbigt.

XM:en servade jag själv i fjol för ca 100 mil sedan och där såg allt ut som nytt. Oljan var fräsh och fin och hade lätt kunnat återanvändas.

G4:an var inne på sin första service i höstas och är körd 16 mil sen dess. Den oljan var grumlig och var allt annat än fräsh så jag har faktiskt lite svårt att tro att den är bytt...dessutom var det gängpaj på en av gängorna till locket och det var dithängt en annan bult som var längre så att den troligtvis nådde någon form av gänga. (Jag skulle tro att detta är gjort i samband med att maskinen var helt ny då det är en 2017 (uttagen 2018) och som innan de såldes fick en garantiuppdatering som innefattade byte av drev och kedja och det är enda gången det borde ha skruvats där.)
Jag har mailat ÅF och förklarat vad jag tyckte och tänkte om detta men jag har inte fått svar än. Rimligtvis borde de sätta dit ett nytt kedjehus. Jag drog i en stålgänga själv igår så nu är det inget problem men rent principiellt så gör man inte som de hade gjort. Just risken för att dra sönder gängor är väl enda anledningen man ska undvika att lyfta locket kan jag tycka då g4:ans kedjehus är gjort i magnesium så det är lite bökigt att laga. På den står det dessutom att man bara ska tappa ur oljan via någon bottenplugg vid service så där kan man ju inte gnälla om de inte lyft locket vid service.

Men det är just sånt här man vill slippa när man lämnar in till proffs...att det är mer trasigt än innan...men det känns som att det händer alldeles för ofta att något är fel. Jag har själv bara lämnat in mina skotrar 3 ggr till auktoriserad verkstad och 2 av gångerna har det blivit dåligt. Jag lär göra merparten av service och reparationer hemmavid. Enda anledningen att jag lämnade in G4:an var ju för att den 2 åriga garantin inte skulle gälla annars.