Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Etec har väldigt rena avgaser så länge man inte ger full gas, men mycket beror också på vilken olja man använder. Eftersom den har direktinsprutning kan man styra exakt så mycket bränsle man vill, samt spruta in det när portarna är stängda osv.

DI eller Etec togs fram för att kunna möta miljökraven för Bodensee, dåtidens hårdaste miljökrav för båtmotorer.

Men tyvärr, när det blir katalysatorkrav även på rekreationsfordon gäller fyrtakt eftersom oljan dödar katen. Att montera en katalysator och få bort 98% av de skadliga ämnena är annars mycket enkelt idag och lika enkelt som att montera turbo.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, det finns många teoretiska möjligheter men än så länge är det väl två typer i snöskotrar.

Men vi kan vända på steken: Vad talar för att trenden skulle vända och andelen tvåtaktare i snöskotrar öka?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Är verkligen etec 800 så rena, såg i en tråd här på forumet där användarna rasar och sliter sitt hår över den stora (och dyra) oljeförbrukningen
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jadu, jag tippar då på turbinhistoria och shit i den kategorin.
en elmotor med pulver+batteri som klarar en heldag ute i skogen kommer nog dröja längre än miljövänliga rymdresor. Och troligen kosta ungefär lika mycket....

Men närmast tror jag på insprutningsmotorer i alla skotrar, möjligen att någon enstaka torrsumps 4taktare lämnarlöpbandet med en torrvikt på under 180kg, men det är nog kanske i klass med rymdresan...

Men tror absolut att vikter/fjädrar i variatorerna snart är ett minne blott.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
OPOC tror jag är framtiden. Två cylindrar med två kolvar i varje cylinder som rör sig mot varandra. Liten lätt motor med hög effekt samt massor av vrid. Läste om ett exempel där motorn vägde 134,5 kg.
325 kh 900 Nm gav den. En mindre modell av den skulle sitta fint i en skoter
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
OPOC tror jag är framtiden. Två cylindrar med två kolvar i varje cylinder som rör sig mot varandra. Liten lätt motor med hög effekt samt massor av vrid. Läste om ett exempel där motorn vägde 134,5 kg.
325 kh 900 Nm gav den. En mindre modell av den skulle sitta fint i en skoter
Usch usch, tänker osökt på vår svensktillverkade Strv 103 som i tidigare upplaga hade en Rolls Royce K-60 2t diesel motkolvsmotor, den spydde oerhörda mängder oförbränt bränsle så den mörklade hela omgivningen
Så tekniken med motkolvsmotorer är gammal och knappast under utveckling
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Iden är inte ny men nu har DARPA(Defence Advanced Research projet Agency) satt tänder i det och då är det något seriöst på gång. DARPA är bl. a. förfader till Internet och GPS. Att de i första hand tänker använda teknologin militärt är nog självklart.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Utveckla gärna?
Kör en Polaris 800 -12 och jag har då inte hittat något fel med den än.
Ne jag menar det... Ett himla tjat om att 800an är dålig men nog fasen har min rullat på när polarnas skotrar har stått still!