Tvåtaktsmotorn är framtiden!

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Javisst är det en utbordarteknik. Dock brukar jag roa mig när jag är i tex Norge och titta på utbordarmotorerna som sitter på båtarna. Även i Sverige och överallt där jag ser en båt. I Norge finns det i princip bara ett märke på utbordarna och det är Honda. Jag har faktiskt aldrig sett en Evinrude/Johnson Etec och bara någon enstaka Mercury med liknande teknik.
Jodå, och i Norge äter dom lingonsylt på mackor till lunch....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alltså så har du inte lärt dig hantera dom..... var ju det han sa.
Tror inte jag skulle bli en bättre åkare även om jag skulle lära mig hantera en 4T.

Det finns en anledning varför alla extremåkare, Burandt, Rasmussen, mfl. har 2T
Om dom som är så duktiga åkare skulle göra saker och ting bättre på en 4t efter inlärning, varför kör dom inte 4T?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tror inte jag skulle bli en bättre åkare även om jag skulle lära mig hantera en 4T.

Det finns en anledning varför alla extremåkare, Burandt, Rasmussen, mfl. har 2T
Om dom som är så duktiga åkare skulle göra saker och ting bättre på en 4t efter inlärning, varför kör dom inte 4T?
Men amerikanere kör ju bilar som drar 2-2,5 liter/milen så inget talar ju för att dem är smarta....
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Varför skulle jag?

Du kan ju inte komma o säga att USA inte är duktiga på konsumera bensin, där av jag syftar på att de inte är så smarta. Smaken är som baken ang 2t eller 4t.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Varför skulle jag?

Du kan ju inte komma o säga att USA inte är duktiga på konsumera bensin, där av jag syftar på att de inte är så smarta. Smaken är som baken ang 2t eller 4t.
För att du tar en seriös diskussion och säger att alla amerikaner är tröga för att alla kör bilar som drar flera liter milen som inte har ett skit med saken att göra.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Fattar inte riktigt att man tycker ALLA amerikaner är tröga? Hur kan man dra alla över 1 kant även om man har egna dåliga erfarenheter?
Skulle man göra samma sak i ett annat land skulle förmodligen svaren vara desamma. Dessutom är det uppenbart att man får knepiga svar när man frågar en full uteliggare.

OnT nu!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Chris Brown kör ju turbomatade Nytros :)

Att kolla på vad dessa extremåkare kör med är inte alltid rätt heller. För dessa är det ju olika sponsoravtal som gäller. Och detta styr ju deras val av maskiner.

Men detta är ju ett typiskt disskusionämne...2T mot 4T, Iphone mot adroid, MAc mot PC, vilket bilmärke är bäst osv. :)

Skulle 2T vara överlägset bäst skulle inga 4T säljas och tvärtom. Vi som konsumenter skall ju vara nöjda med att det finns alternativ att välja på.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
För att du tar en seriös diskussion och säger att alla amerikaner är tröga för att alla kör bilar som drar flera liter milen som inte har ett skit med saken att göra.
En seriös diskussion på 1730 inlägg?

Jag Kanske va lite otydlig i mitt inlägg! Amerikanare kanske inte gör det smartaste valen i världen! Jag syftar på att bara för att Burandt och alla andra extremåkare kör 2t så är ju inte det ett tecken på att detta är framtiden! Hållbarhet i både motor och chassi tillsammans med en bra bränsleekonomi är melodin, där av tror jag inte på lättvikts 2t maskiner.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En seriös diskussion på 1730 inlägg?

Jag Kanske va lite otydlig i mitt inlägg! Amerikanare kanske inte gör det smartaste valen i världen! Jag syftar på att bara för att Burandt och alla andra extremåkare kör 2t så är ju inte det ett tecken på att detta är framtiden! Hållbarhet i både motor och chassi tillsammans med en bra bränsleekonomi är melodin, där av tror jag inte på lättvikts 2t maskiner.
Om det kommer lätta och roliga fyrtaktsskotrar så är jag benägen att hålla med dig.
Det är bara det där lilla "om:et" då. Hittills på 10 år har det inte kommit någon.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
En seriös diskussion på 1730 inlägg?

Jag Kanske va lite otydlig i mitt inlägg! Amerikanare kanske inte gör det smartaste valen i världen! Jag syftar på att bara för att Burandt och alla andra extremåkare kör 2t så är ju inte det ett tecken på att detta är framtiden! Hållbarhet i både motor och chassi tillsammans med en bra bränsleekonomi är melodin, där av tror jag inte på lättvikts 2t maskiner.
Självklart grundar jag inte det på alla inlägg sen början av tråden utan det aktuella.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Självklart grundar jag inte det på alla inlägg sen början av tråden utan det aktuella.
Tycker bara att det inte spelar ngn roll vilken maskin en sponsrad extremåkare kör, det har inget att göra med om 2t är framtid eller ej!?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Chris Brown kör ju turbomatade Nytros :)

Att kolla på vad dessa extremåkare kör med är inte alltid rätt heller. För dessa är det ju olika sponsoravtal som gäller. Och detta styr ju deras val av maskiner.

Men detta är ju ett typiskt disskusionämne...2T mot 4T, Iphone mot adroid, MAc mot PC, vilket bilmärke är bäst osv. :)

Skulle 2T vara överlägset bäst skulle inga 4T säljas och tvärtom. Vi som konsumenter skall ju vara nöjda med att det finns alternativ att välja på.
Se där!
Finns ju en hel del filmer med 4T med, nästan uteslutande med turbo...
Dock är det mest klätterfilmer, när det kommer till ren teknisk körning brukar det var 2T-maskiner.
Yamaha verkar inte sikta in sig på extremåkningen, den enda jag känner till är väl Jimmy Blaze när Phazern kom, sen blev det tyst... Finns säkert nån mer som jag inte känner till...

Tar inte parti för nån av modellerna, båda är bra på sina saker.
För den körningen som jag gillar passar en lätt maskin bäst. Skulle jag vilja ha obergänsat med effekt hade jag säkert åkt överladdad 4T. skulle jag gilla att åka från norr till söder längs leder skulle nog en Apex XTX vara valet, osv...

Men att säga att 4T skulle göra folk bättre som förare är absolut fel i de flesta lägen...
Jag tror att båda typerna kommer finnas länge till...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite teknikåkning med en Nytro :)

[video=youtube;2OG9WA-dgk0]http://www.youtube.com/watch?v=2OG9WA-dgk0&feature=mfu_in_order&list=UL[/video]
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Är det inte dax att lägga ner denna tråd nu å låta framtiden visa vem som hade rätt? Tror aldrig någon av "sidorna" kommer att ge sig. Spara er energi å skriv mer om snödjupen i landet för utan snö spelar det ingen roll hur många takter ni har!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nej, jag håller med Contrast 362, tråden har ju helt ballat ur, synd att Micke har hoppat av forumet :-/
men men jaja..

Sen att hjulboggie har sett så få (ingen) Evinrude/Johnsson i hamnen där han brukar hänga i norge är väll ungefär samma sak som att man ser så få (ingen) 4t i skoterfilmerna, såvida de inte är överladdade, man tittar väll på fel ställe.

Och de hela är ju väldigt svårt att debatera, för att få tråden lite back on topic så handlade den väll mest om att Micke (Stox) försökte påpeka att 4t inte var framtiden, utan att 2-t kommer finnas kvar i Snöskotern. Kanske inte uteslutande, men till den större delen, även i framtiden.

Att de finns några få aktörer som har råd att köra 4t överladdat innebär inte de att det är framtiden, lika lite som att de finns några få aktörer som kör överladdade 2-t och får de att fungera.

Chassiefrågor är direkt förbjudna enl mig i denna tråden då de inte är vad den handlar om.
Som tex. att yamaha har förskräckligt små bensintankar, det har förhoppningsvis, inget med motorteknologin de använder att göra.

Hoppas de e slut på alla jävla dumma inlägg nu, jag ber verkligen moderatorerna (den enda?), att hålla koll på denna tråd och hålla den on topic.
Kanske inte första gången den svävat ut från topic, men när inte Mike är kvar och kan försvara sin religion, eller sin tråd, så vore de ju fint om nån höll den på topic.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Diskussionen handlade om att tvåtaktsteknologin skulle ta över i snöskotrar, eftersom de skulle bli överlägsna fyrtaktarna när DI/Etec lanserades.

Vidare presenterade Micke mycket intressanta teknologier inom tvåtakt och jag tror att det främst var en reaktion på den fyrtaktssatsning som Yamaha gjorde 2003.

Tyvärr hamnade diskussionen ofta i "bäst"/"sämst"-facket trots att det fanns och finns mycket att prata om när det gäller teknologisk framtid.

Hittills ser det dock ut som om fyrtaktslinjen segrar av krassa ekonomiska skäl men sista ordet är absolut inte sagt ännu...
 
R

räsern

Någon som vet vad det är för skillnad på avgasutsläppena på en E-tec och en standard säg yamaha motor?