Tvåtaktsmotorn är framtiden!

B

Biosteel

Hjulboggie rules:
De som tror att 2T är större än på mycket länge och att de som inte satsar på 2T är utslagna från marknaden om fem år räcker upp en hand, :)

Det sker MASSOR med utveckling enbart till snöskotrar, framförallt på motorsidan. Snöskotermotorerna ligger faktiskt i frontlinjen vad gäller motorutvecklingen ut till kund: Lätta, hållbara, brutala, snåla och tillräckligt rena. En snöskotermotor belastas hårdare än motorerna i något annat rekreationsfordon. Låter det som den perfekta 2T marknaden? Det är det. Vi älskar LIGHTWEIGHT och POWER!

Biosteel:
Finns väl inget som hindrar dig att prova med låda då. Bara att sätta igång ett projekt, :)

PS. Dags att göra sig i ordning för dagens snöskotertur. Jepp, i snöparadiset Gällivare kör vi för fullt ännu.

inte alls men behöver ju runt 100 000 tilll 150 000 kr så blir en hel del jobb innan. men prövas måste de ju.:p:rock:
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Asch. Det räcker ju med att du köper någon äldre beggad motor och stoppar i ett befintligt chassi. Bara för att testa hur det funkar med låda. Motorn kan du ju sedan sälja igen med praktiskt taget ingen förlust. Behöver inte bli så dyrt alls.
 
B

Biosteel

Biosteel:
Asch. Det räcker ju med att du köper någon äldre beggad motor och stoppar i ett befintligt chassi. Bara för att testa hur det funkar med låda. Motorn kan du ju sedan sälja igen med praktiskt taget ingen förlust. Behöver inte bli så dyrt alls.
då får vi se vad som händer till hösten för under sommaren så blir de arbete nonstop från första maj och jag har ju 2 arbeten så de lär ju bli lite pengar. :cool::beer:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Själv tror jag att det kommer att se ut precis som det gör nu på 2t/4t fronten ett bra tag famöver. De kommer att existera sida vid sida, vilket är bra då det finns en motortyp för varje smak.
Däremot så kanske dagen kommer då vi får riktiga avgaskrav på snöskotrar, och då är nog tyvärr 2t motorn död.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Det är bra att det finns folk som ännu tror att 2T inte går att göras ren, då hålls 4T hoppet vid liv, :) Evinrude, Mercury, Lotus och andra ligger redan idag långt under de nivåer som troligtvis kommer att gälla för snöskotrar i sekler framåt. Under tiden så kommer inte 4T att orka med och försvinna. De kan inte hypas upp sekler i sträck heller.

Sen en mycket viktigare sak: Framtidens avgaskrav kommer att vara starkt inriktad på låga CO2 utsläpp, och då är det låg bränsleförbrukning som är det viktiga, inget annat.

PS. Helvete vad ont jag har i ryggen sen sista skoterturen igår, kan knappt gå. Typiskt, :(
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Var in till ÅF i fredags. Dom hade in en RX-1 -03 i verkstan. Den var inne för ventiljustering. Hade gått 4156mil. Det enda som var gjort på den var den vanliga servicen, byta olja och filter osv.

Har aldrig sett en 2T med över 1500mil på mätarn.
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Jag har aldrig sett en skoter med över 1500 på mätaren ens, :p Jag kan förstå att de som gillar att köra riktigt långa turer gillar sånt som håller oändligt länge, inget för mig dock.

Förresten finns det gott med 2T som håller 4000-5000 mil, de som sitter i arbetsmaskinerna.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Haha. Har själv ägt två Yamaha 2T tripplar med över 1000mil på mätarn utan att byta nå kolver, ringar eller nått sånt, bara stift och remmar och olja. Vipern jag hade gick 1020mil innan ja skicka iväg den, sen våran gammel MM 700 -97 hade gått 1300mil sen sålde vi den. Plus att en ja känner körde med sin SRX 700 till 1300mil på mätarn helt orginal sen sålde han den.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Många säger ju när de kör 4t att de kan köra hur många tusen mil som helst utan att byta kolvar eller nåsånt. Men tänk då drivlinan, mattan, lager i boggien osv hur slitet det är då.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
FOX rider:
Evinrude, Mercury, Lotus och andra ligger redan idag långt under de nivåer som troligtvis kommer att gälla för snöskotrar i sekler framåt.

Sen en mycket viktigare sak: Framtidens avgaskrav kommer att vara starkt inriktad på låga CO2 utsläpp, och då är det låg bränsleförbrukning som är det viktiga, inget annat.
Nej jag sa ju att det kanske kommer en dag då det blir RIKTIGA avgaskrav även på snöskoter.
Hur kan du vara så säker på att det inte kommer att hända? Man har ju till och med hört om Maud Olofssons visioner om att bensinbilar inte ska få säljas efter 2020.:hmmmm2: Jag är mer orolig för att klimathysterin kommer att ta död på vår hobby än vilken motor teknik jag vill ha.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Jag håller med dig. Jag är rädd för att de skärper avgaskraven (tex CO2) så till den grad att litereffekterna med nödvändighet sjunker massor. Då blir det tråkigt. Det vore tex inget problem att införa så stränga krav på CO2 utsläpp att maskinerna inte kan dra mer än max 1L mil för att klara dem. Hur kul tror vi att de motorerna blir? :( Å andra sidan råder lite portning och/eller ett BB kit snabbt bot på sådant.

Det allra bästa är att lämna rekreationsfordon ifred. Det näst bästa är ifall man bara straffar fossila bränslen. Etanol skulle både 2T och 4T fungera utmärkt med tex, :)

Yamaha_nisse:
Nu råkar det ju vara så att 2T motorerna i snöskotrar är mycket mer trimmade relativt sett än vad 4T motorerna är. Låt tex 800orna ha samma effekt som 600orna så ska du få se på hållbart, :) Som tur är vill vi inte ha det så.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
problemet med etanol är att det inte går att köra på när det är för kallt,
Skotern är ju byggd för vinterbruk.
en dieselskoter vore väl däremot tufft :)
 
S

StoxResearch

bonde456:
Såna problem går nog att lösa ska du se, :)

Nej. Inga dieslar i rekreationsfordon. 2T Diesel om nåt.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Saxat från Snow wolverine tråden:

Han kunde inte ge ett konkret svar, utan sa att när de bytte oljan så var det när de rev motorn, och riva motorn kan man ju göra titt som tätt när man är i ett utvecklingsskede.. Det enda vettiga han sa på service var olja och tändstift ska man byta en gång per år, och då sitter tändstiften lite krångligt åtkomliga, iaf på ena cylindern.. Som en normal hoj då? Jo och Husabergen ska nu in på 100h service, där de drar isär veven för att byta lager så den klarar 100h till, samt alla lager i växellåda, byta kamkedjan, balansaxeln osv(offert på 15tkr).. Så är det med högeffektsmaskiner i lättviktskostym.. Husaberg väljer man för att åka nåt färdigt "Ready to race", "vara värst", samma med Snowolverine? Smakar det så kostar det

Skulle inte en 4t gå 5000mil utan att servas? ;)
 
S

StoxResearch

Max_K:
Det är tyvärr det där som händer när man försöker ta ut effekt ur en 4T så att man ens närmar sig 2T. Antingen är det gubbmotorer, eller så får man mecka sig till fördärvet. Det hela går helt enkelt inte ihop.