Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Mikael_N:
Det bevisar ju att en drivlina med små förluster samt ett minimalt vindmotstånd är lika viktigt som effekt. I hög fart så är ett lågt vindmotstånd viktigare än allt annat i de flesta fall.

Du är dum, :( Jag har sett 2T motorer som har hållt uppemot 15s utan att smälta faktiskt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du är dum, :( Jag har sett 2T motorer som har hållt uppemot 15s utan att smälta faktiskt.
Ok, då borde det inte dröja så länge innan en 2T tar tronen i speedrun, eller?

(Jag tror de måste köra 2 repor inom X% inom varandra för att få det godkänt, överlever en 2T det utan att riva den mellan reporna (vilket jag är osäker på är godkänt))
 
S

StoxResearch

Thundercat-1140:
Jag vet inte, men det känns som att man har sett minst tusen underprodukter vid det här laget, :) Men vem vet, det kanske funkar.

Mikael_N:
Asch, vem som har tronen beror ju faktiskt mycket på vem som satsar hårdast. Om någon bestämmer sig för att slå rekordet med antingen en 2T eller 4T så gör de säkert det.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
tänkte Och va lugn det pågår ett bygge på en tundercat motor på 1400cc med dubbla turbonetics effekten redan nu är hårresande .... långt över de 340 som yamahan har
Njae, nog vill jag se lite bänkmätningar innan jag tror på det siffrorna. Sedan är 340 inte speciellt mycket i en Yamma, nuförtiden, går ju att köpa som bolt-on kit för en inte så stor peng.

Däremot, +500 (eller närmare 600) som killen med gräsdrag-maskinen har, det börjar likna nåt. Och det på 1000cc...
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Njae, nog vill jag se lite bänkmätningar innan jag tror på det siffrorna. Sedan är 340 inte speciellt mycket i en Yamma, nuförtiden, går ju att köpa som bolt-on kit för en inte så stor peng.

Däremot, +500 (eller närmare 600) som killen med gräsdrag-maskinen har, det börjar likna nåt. Och det på 1000cc...
Då vet du om att dom bromsat en arctic maskin hos pf på 270+ utan turbo
Herr erixons
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vill inte riktigt tro att 270+ sughästar är någon man köper över disk som dessutom är hållbart då det gäller 2T.

Urban kör ju bara 402 meter, men motorn är grym. Fick han verkligen ut +270? Får nog fråga honom om jag träffar honom nästa gång då jag är till föräldragården.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Att mäta är att veta, när kommer det första OPARTISKA testet på Triboron?

Innan detta är utfört, är mitt påstående lika trovärdigt som T-C1140s påstående att det funkar:

Triboron = snake oil = bluff!

BEVISA att jag har fel!! Snälla!


//
 
S

StoxResearch

ejwbegysv:
Tack för att du håller ordningen här. Det kan behövas emellanåt känns det som.

Polaris_Snow:
Det är jävligt tråkigt att PSI gick omkull, men det får man nog faktiskt tillskriva ägaren själv verkar det som. Rätt skött hade nog PSI kunnat klara sig bra annars. Ingen hade såna extrema motorer som dom; Enorma volymer (1200 Twin, 1800 Trippel), gigantiska Big Bore kit till vanliga motorer mm mm. Men men.

För övrigt måste jag gratulera Snowmobile till ett strålande första nummer för säsongen, :) Inte alls som någon konkurrent som alltmer verkar inta en fundamentalistisk hållning. Grattis!
 
S

StoxResearch

YO BABY YO! Jag älskar sånt här. Riktiga försäljningssiffror för hela världen, :)

http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?act=attach&type=post&id=494095

Mina spekulationer om att Yamaha tappade säsongen 07/08 stämde visst! Trendbrott. Ska Yamaha komma längre än dom kommit nu så MÅSTE dom släppa 2T DI, annars tror jag det bara går bakåt de närmaste åren. Lyssna här Yamaha; 4T är INTE framtiden!

Polaris går riktigt ***** bra för tillfället. De angriper hårt som satan, och säljer! Inte en 4T i sikte heller, och jag blir förvånad ifall det kommer någon. Tror snarare på 2T DI. De verkar satsa allt på 2T, eftersom det är det som fungerar. Jag tror att det helt enkelt inte finns marknad för fyra tillverkare att tjäna pengar på 4T. På sikt tror jag det bara finns marknad för en, max två. Redan det är en våldsam revidering från mina tidigare spådomar att 4T kommer att dö. Jag är inte så säker längre, men det är fortfarande mitt utgångsbud.

Arctic Cat. Well, dags att dom skärper till sig! Jag tror att 2010 blir året när alla tvivel om att Cat är tillbaka utplånas. Titta på Sno-Pron om ni tvivlar. Tycker dom har skärpt till sig ordentligt redan nu, men det måste bli ännu bättre. Många tvivlar ju än om Cats förträfflighet. Det måste rättas till. Framförallt behöver de mer Hi-Tech i sina 2T motorer, samt att de behöver ersätta Twin-Spar chassit.

BRP. Definitivt i den bästa positionen av alla. Jag förutspådde redan när XPn släpptes att Ski-Doo (BRP) skulle förbli #1 minst de närmaste fem åren, och det vidhåller jag. Ingen blir dock gladare än mig ifall det inte stämmer, konkurrens är bra. Dessutom blir Ski-Doo då åter tvungna att välja spår, och det blir 2T!
 
Last edited:
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Tack så mycket, :) För övrigt så är man sugen på en Lynx E-Tec kan jag säga, :p

För övrigt har jag ju tidigare hävdat att BRP har 40% av marknaden. Det verkar inte stämma alls. Måste ha förväxlat med USA marknaden. Det är jänkarnas fel, de pratar oftast bara om sin egen marknad och tycker att det är hela världen, :p
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Mina spekulationer om att Yamaha tappade säsongen 07/08 stämde visst! Trendbrott. Ska Yamaha komma längre än dom kommit nu så MÅSTE dom släppa 2T DI, annars tror jag det bara går bakåt de närmaste åren. Lyssna här Yamaha; 4T är INTE framtiden!
fyfan va fränt om yamma skulle göra en 2t DI 700 trippel lr liknande! Det skulle iaf vara en av mina dröm maskiner:D
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är jävligt tråkigt att PSI gick omkull, men det får man nog faktiskt tillskriva ägaren själv verkar det som. Rätt skött hade nog PSI kunnat klara sig bra annars. Ingen hade såna extrema motorer som dom; Enorma volymer (1200 Twin, 1800 Trippel), gigantiska Big Bore kit till vanliga motorer mm mm. Men men.
En av dom största prestanda upplevelser jag någonsin haft utspelade sig med en Wildkisse som en Örn i Kiruna byggde i slutet av 80talet med PSI motor. 180 häst back in the 80's var ruggit, jag lovar att knogarna vitnade i lovikkavanten när jag gav plättan :D Wooooha
 
S

StoxResearch

Tegelby_:
Ja, tala om det för Yamaha bara, :p

Stugsittaren:
180 hästar back then var ju ungefär tre ggr så mycket som alla andra maskiner, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Max_K:
Ja, det var med Reven som de började lämna de andra bakom sig. Eller rättare sagt så har BRP varit rätt stabila, medans Yamaha har tagit andelar av de övriga. Fram till nu.

Man ser ju tydligt vad som hänt med Yamaha efter 2003 då RX1 släpptes. Tydlig ökning. Intressant är ju att Yamaha hade en liknande ökning på 90-talet när tripplarna släpptes. Hade de fortsatt på trippelvägen och satsat lika hårt som de gjort med 4T så tror iaf jag att de hade varit extremt starka idag. Det är ju först nu Yamaha uppfunnit fjädringen på riktigt och faktiskt jobbar hårt för att få ner vikterna. Men varför 4T? Jag tror aldrig jag kommer att förstå Yamahas drag, annat än att de vill renodla sin verksamhet till 4T. Det måste vara deras egentliga skäl.

FOX rider:
Ja, det vore intressant. Men det kanske går att få fram på nåt vis om man anstränger sig, om inte annat genom att kombinera siffror från olika regioner och liknande. Ett jobb för dig, :)

Ja, "E" är estimated. Lite väl tidigt att komma med sånt nu så det ger jag inte mycket för. Troligen ingen annan heller. Intressant är också att notera att det står "Yamaha gained on its competition in the 2008 retail season." ovanför grafen. Var då undrar jag? Blir lite trött på sånt där. Det är just såna grejer som får mig att ständigt fundera på ifall allt står rätt till. Fullständigt onödigt.

EDIT: Wohooo! 1000e inlägget i tråden, :) Jag vann.
 
Last edited: