Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Sådärja. Ytterligare en NY 2T på marknaden! Husky släpper en Enduro 300a,

http://www.husqvarnamc.se/images/09/doku/PDG Enduro UK HR.pdf

Metta:
Håller inte med som du säkert vet, :) I mina ögon är 4T överflödig. Men så länge alla har möjlighet att välja så är ju allt bra. Vi får ju se vad kunderna köper framöver helt enkelt.

Tror jag har sagt det här några miljarder gånger förr, :) Problemet med 4T är inte bara relaterat till vikten, utan även VIKTFÖRDELNINGEN.

Ski-Doos (och numera även Lynx) XP chassi vill jag nästan klassa som en succe. Lite småbekymmer, men inget allvarligt som inte enkelt går att ågärda. Tänk på att BRP gjorde nästan ALLT nytt på XPn. Redan from i år så är mycket av bekymrena borta ska du se.

Stins1!:
Fördelningen bland märkena på tävlingsbanan spelar ingen roll. Det är maskin i kombination med förare som sätter dagordningen.

Johansson..:
Ja för fan! Det hoppas jag verkligen, :)
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Stins1!:
Fördelningen bland märkena på tävlingsbanan spelar ingen roll. Det är maskin i kombination med förare som sätter dagordningen.
Men när man ser på tävlingarna så är mer parten BRP maskiner.

Om det är tex 6 ski-doos,5 lynx,2 polaris,2 arctic cat å 1 yamaha.
Hur stor är då chansen att Yamaha hamnar på pallen ?

Ski doo har 6 chanser att hamna på pallen, lynx har 5,polaris 2 osv.

Självklart handlar det ju extremt mycket om hur förarn klarar av att hantera sin maskin men i och med att det är så få som kör yamaha så är ju chansen MYCKET större för dom andra märkena att hamna på pallen.

På skotercrossen i Kalix 2008 var det 2 Nytros är en jävl* massa ski-doo och lynx. Å sen har du ju polaris och arctic cat som också var med. Så därför är ju chansen att en yamaha hamnar på pallen skit liten.

Men som sagt så är det ju ganska mycket som hänger på föraren.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det kanske finns en extremt god anledning till att ingen förare som vill vinna kör Yamaha?
Det är nog anledningen till att det är så många BRP maskiner på banorna, folk tävlar med det redskap som ger dom störts chans att vinna.
//
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Det är just det som är grejen. Din analys förutsätter att alla förare är exakt lika bra på alla banor (i någon mening), och att varje maskin från de olika märkena är exakt lika bra också (i den meningen att alla förare är lika snabba på alla märken). Så är det rimligtvis inte. Om inte det ovanstående stämmer så blir inte fördelningen på resultat rakt av relaterat till märkenas fördelning.

1. Antag att alla förare är lika bra. Då får inte en sämre modell resultat i proportion till hur vanlig den är. Andelen blir mindre.

2. Antag att alla maskiner är lika bra. Då får exakt den maskinen flest segrar som har den bästa föraren. En sån situation kan vrida fördelningen på resultaten till det bättre för ett visst märke. Detta är orsaken till att alla märken försöker knyta till sig de bästa förarna.

3. Antag att en maskin är sämre än de andra. En riktigt duktig förare kör modellen. Endast då kan märket få resultat som är bättre än vad det "borde" ha. Enda chansen för ett "sämre" märke är att knyta till sig en förare som befinner sig i den absoluta toppen. Detta är också en trend som man kan se runt om i världen.

4. Antag att ett märke är bäst och att det har låst en extremt duktig förare till sig. En nästan oslagbar kombination. Det ser man också väldigt ofta.

Allt ovanstående hade man nog kunnat visa med lite tillhöftad matematik, dvs sannolikhetslära.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är ju omöjligt för alla förare att vara lika bra.
Men när BRP har lyckats få dom bästa förarna till sina team så är det ju mycket svårare för dom andra märkena att hamna på pallen + att det är så mycket BRP maskiner på banan.

Jag lovar att om Yamaha hade haft dom bästa förarna och samma mängd maskiner på banan så hade de ståt mycket mer förare från Yamaha på pallen.

Så det är ju inte bara för att dom kör en 4T som är si och så mycket tyngre osv. När föraren har lärt sig hantera maskinen så märker han inte dom där extra kilona så mycket.
Man kan inte säga att det är maskinen som inte är nog bra för att hamna på pallen.
Det är ju föraren som styr maskinen och inte tvärt om.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Är inte lika påläst som vissa(gillar det praktiska bättre),men kompletterar stox lite:

5. Antag att märke y har en jättebra förare,men är helt ensam i ett heat och antag att märke s har någon/några av sina 4 förare som är lite långsammare och bromsar upp hela fältet,så att förare y som kanske är lite snabbare inte kommer förbi.

Blir svårt för märke y att få resultat då?????

6. Antag att förare y kraschar i första kurvan med nämnda förare s och är helt ute ur tävlingen,men förare s 3 kollegor kan fortsätta tävlingen och plocka poäng till märke s.

Addera det till sannolikhets ekvationen.

(såg att Stins1 hade skrivit något liknande,men gjorde en lite lättare uppställning för stox att köra det teoretiska som tydligen gäller över det praktiska)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Stins1!:
Ifall BRP har lyckats knyta till sig samtliga de flesta förarna, vilket jag verkligen tvivlar på (det vore förnedrande för de övriga att påstå något sådant ens), då har de andra misslyckats kapitalt. I Nordamerika såg det helt annorlunda ut för BRP i vintras resultatsmässigt. Beror det på att banorna påstås vara helt annorlunda där borta? Jag vet inte, och jag vill inte ens spekulera i sådant. Sånt låter jag racingfolket sköta.

Du kan vrida och vända det hur du vill. En riktigt bra förare kan vinna på (nästan) vad som helst, en som inte är riktigt lika bra gör det inte lika enkelt. Det handlar inte om att "vänja sig", naturlagarna är emot. Det du hävdar att Yamaha skulle tagit mer poäng om de vore fler, det är mycket troligt (sannolikhetslära). Att de skulle lyckas sno titeln är inte lika sannolikt som jag ser det.

130fi:
Du har helt rätt i det du säger, :) Man kan utöka teorierna hur mycket man vill, men det går inte att komma ifrån att ifall något märke har "sämre" maskinmaterial, då har dom bara nackel av det, aldrig någon fördel.

Som jag har förstått det från Sno-Cross nördarna over there, så tog inte Yamaha många hole-shotar i år i WSPA serien, trots att dom har "a ton of torque" som sagts tidigare. Vad gäller hole-shot verkar det mest vara Polaris numera. Deras nya motorer går som kulor och krut. Men jag går inte i god för något av det jag skrev nu, för lite fakta på fötterna, :(
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Även en blind höna hittar ett korn ibland, :p Nä, men allvarligt. Om vi säger att sannolikheten är 1% att någon vinner en tävling så vinner den också (rent statistiskt) i genomsnitt en tävling på hundra. Nu tog såklart i ordentligt, men så säger matematiken iaf.

Ett genomgående mönster hos dom som har bytt till Yamaha är att det inte gått på länga vägar lika bra som tidigare säsonger. Iaf inte för de förare som jag känner till.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Jag tycker det är skitkul faktiskt att Yamaha är med. Och jag förstår deras stenhårda satsning. Ett genombrott på banan skulle kunna innebära ett rejält genombrott för försäljningen av sportmaskiner. Och det trots att Sno-X maskiner egentligen har väldigt lite gemensamt med Trailmaskiner.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Som jag har förstått det från Sno-Cross nördarna over there, så tog inte Yamaha många hole-shotar i år i WSPA serien, trots att dom har "a ton of torque" som sagts tidigare.
Enligt vad jag läst så tar Yamaha ofta holeshots.

Tänk då även på att det står en Yamma på startlinjen bland flera förare på andra märken. Räcker med att Taylor reagerar 1 tiondel sämre än dom andra så är Yamahas chanser till en holeshot helt borta. (samma sak här med sannolikhets teorin)
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Ja, jag vet inte. Men som jag förstått det så tog Malinoski en hel massa hole shots, det var inte i närheten lika många i år. Så har jag förstått det iaf, men jag har bara läst lite flyktigt. Sno-X är inget jag läser om hela nätterna precis, :)

Det gäller att baka in allting i sannolikhetsteorin på något flummigt sätt, krascher och allt annat. Tex så gäller det där med reaktionstiden alla andra likväl som Taylor. Låt säga att alla skulle ha lika startsnabba skotrar, då har samtliga förare ungefär samma sannolikhet att vara först från linjen.

Det är helt riktigt att ifall ett märke har fler maskiner på banan så plockar dom såklart fler poäng totalt sett. Finns dock inget som säger att en förare från det märket tar hem titeln för det.

Huah, vad less jag blev på den här diskussionen nu. Game over! :)
 
S

StoxResearch

Förresten så känner ni väl till att Morten Rushfeld justerade Europarekordet på gräs i Finland i helgen? Vilken klass undrar ni? Ja, det är Open Fuel/Unlimited, samma klass som 4T Turbo brukar husera i. Morten körde 2T Turbo i stället som ju funkar bättre, :)
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Finns bara en fördel med en 2-takt och det är att den är lite lättare. Och med en 2-takt så får man inte lika brett register som med en 4-takt. Fast i tävlingar så är det 2-takt som regerar. Men det beror ju helt på vad man ska ha skotern till.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Håller med om det. Men vad har man för nytta av brett effektregister i ett fordon med variatordrift?
Är det inte bra om man har effekten på lägre varv?. Det jag menar är att en 2-takt inte är lika stark som en 4-takt.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det är väldigt bra att ha mycket effekt på låga varv, detta är ytterligare en fördel som tvåtaktarn har. 2T har alltid högre effekt på lägre varvtal än en lika stor 4T som ger samma effekt.

Även om man tittar på motorer med VÄLDIGT olika storlek (och vikt)
så ger 2t mer effekt i det lägre registret, utom innan variatorn har greppat, typ.
Här är exempel jag hittat och skrivit av från tillverkarnas uppgifter.

Nytro 130 hp Polaris 600
RPM Hp Hp
4000 50 38
4500 63 63
5000 74 80
5500 83 100
6000 90 112


Jag njuter varje tur av min tvåtaktares OTROLIGA botteneffekt,
vilket inte vore möjligt med en lika liten 4T.

//
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Det är väldigt bra att ha mycket effekt på låga varv, detta är ytterligare en fördel som tvåtaktarn har. 2T har alltid högre effekt på lägre varvtal än en lika stor 4T som ger samma effekt.

Även om man tittar på motorer med VÄLDIGT olika storlek (och vikt)
så ger 2t mer effekt i det lägre registret, utom innan variatorn har greppat, typ.
Här är exempel jag hittat och skrivit av från tillverkarnas uppgifter.

Nytro 130 hp Polaris 600
RPM Hp Hp
4000 50 38
4500 63 63
5000 74 80
5500 83 100
6000 90 112


Jag njuter varje tur av min tvåtaktares OTROLIGA botteneffekt,
vilket inte vore möjligt med en lika liten 4T.

//
Så du menar att en 2-takt har mer vrid på låga varv? Skulle inte tro det. En 4-takt har mkt mer vrid på lägre varv. Kolla bara på en cross om man säger 250cc 2-takt vs 4-takt så har ju 4-taktaren sjukt mkt mer vrid på lägre varv.