Tvåtaktsmotorn är framtiden!

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Det kan ju kanske vara svårt att jämföra olika skotermärken när man jämför vart vikten i skotern sitter, om det är i chassiet eller motorn. För chassiekonstruktionerna skiljer väl sig ju ganska så mycket åt märke för märke.

Tänker att det kanske är rättare att jämföra samma märke, modell för modell.
Vad väger t.ex en F1000 ?
Och vad väger en Jaguar Z1 ?

Bägge dessa skotrar är väl "Stöpt" i stort sett samma form, men med olika motoralternativ, 2T eller 4t, bägge är 2 cyl. och med i stort sett lika stor cc.

Vet inte om jag tänker rätt, men det borde väl säga det mesta om skillnaden, eller inte skillnaden, på motorvikten, beroende på vilken motortyp som sitter i respektive modell, om dessa 2 skotermodellerna väger lika, eller olika, om ni nu förstår vad jag menar, blev en lite krånglig förklaring kanske ?
ta isär båda motorerna i sina beståndsdelar och väg tex vevaxlarna/vevstakar/kolvar/blocken mm så ser man vad som gör skillnad på dessa motorer,Z1áns vev väger tex nog bara en "bråkdel" av F1000´s vev tex,glidlager VS rullager,sen är det ju ganska "lätta" material i en 4T motor såsom magnesium i motorkåpor osv.därav tror då jag skillnaden INTE finns viktmässigt på dessa 2 modeller.men då har ju 4T motorn ett stort effekthandikapp på runt 40 hp.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
XP chassiet är så nerbantat på mycket, ´ta en koll själv, en del lösningar är jorda så enkelt att man börjar fundera över hur chassiet ska hålla, men det lär vi ju få se under året... Kan säkert bli ett toppen chassie om dom får arbeta mer på det och kanske dom måst lägga till lite mera vikt på det.. Men vad vet jag
XP chassiet i sin nuvarande form kommer inte finnas utan det kommer bli som arctic med firecat chassiet,det kommer att bli tyngre med en massa kilon redan till nästa år gissar jag,och jag tror det kommer oxå att kosta BRP en massa pengar i år pga av reklamationer på div chassie problem.för det börjar redan höras om XP´n som "knakar" i fogarna.trist om det nu skulle vara så för dom har ju tagit i från fotknölarna med den här modellen.
sen blir det ganska intressant att se hur en XP känns i "plåten" efter säg 2 säsonger.
 
Last edited:
S

StoxResearch

ilves:
Jag har sett folk bryta ner motorerna i beståndsdelar förr på en höft och kommit fram till att 4T inte är knappt nåt tyngre... Likförbannat så väger dom massor mer när man sätter dom på en våg... Tumregel som jag sett är att man får räkna med en 30% tyngre i samma effektklass... Det räcker inte på långa vägar vad gäller skotrar...

Jaja, dags att nanna, :)
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
ta isär båda motorerna i sina beståndsdelar och väg tex vevaxlarna/vevstakar/kolvar/blocken mm så ser man vad som gör skillnad på dessa motorer,Z1áns vev väger tex nog bara en "bråkdel" av F1000´s vev tex,glidlager VS rullager,sen är det ju ganska "lätta" material i en 4T motor såsom magnesium i motorkåpor osv.därav tror då jag skillnaden INTE finns viktmässigt på dessa 2 modeller.men då har ju 4T motorn ett stort effekthandikapp på runt 40 hp.
Ja men varför göra det svårt för sig genom att plocka isär motorerna ?
Det är ju i stort sett samma cc, om än att det skiljer i hästar, samma chassie, samma mattlängd, ensitsdyna osv. Det enda som egentligen skiljer dom åt är väl 2T och 4T ?
Enklast vore väl att väga skotrarna utan att plocka isär några motorer och se om vikten är lika.
Är det den, så bevisar det väl att det går att bygga en 4T (om än inte lika mycket effekt) lika lätt som en 2T.
Men visst, effektmässigt så är 4T ju kanske som en F6.
Är Z1 däremot inte lika lätt som en F1000, så bevisar väl det att en 4T-motor definitivt är tyngre än motsvarande 2T, när vi pratar motorstorlek i cc.
Visserligen går det ju att relativt enkelt skrämma upp 4T med turbo, så att den med råge passerar en std. F1000, men då är det inte en std. maskin längre med allt vad det innebär som fördelar och nackdelar.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
ilves:
Jag har sett folk bryta ner motorerna i beståndsdelar förr på en höft och kommit fram till att 4T inte är knappt nåt tyngre... Likförbannat så väger dom massor mer när man sätter dom på en våg... Tumregel som jag sett är att man får räkna med en 30% tyngre i samma effektklass... Det räcker inte på långa vägar vad gäller skotrar...

Jaja, dags att nanna, :)
finns ju uppvägda motorer i denna tråd som då säger att tex thundercat´s 3 cyl/1000cc väger 52 kilo samt apex 4cyl/4T på 55kilo så det är ju inte direkt massor av kilon det diffar på sen hur exakta dessa siffror är vet jag ej,
hittade på ett annat forum (HCS) där det var uppvägt en f1000 lxr(265kg)/jaguar Z1(273kg) en skillnad på 8kilo dessa 2 maskiner emellan,torrvikt/blötvikt/fulltank eller inte stod det inget om men JAG tror då inte alla dessa 8kilo sitter i själva motorn,utan i själva chassiet?nån utrustning runt själva motorn?varför?ingen aning.
sen när det pratas 4T så brukar det ju vid nästan alla tillfällen även nämnas turbo och då tycker då jag att kostnaderna för en skoter är ju absurda,TEX ny warrior 40th jubileumsmodellen tex dryga 200papp färdig på gården med turbo,värt det?
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
finns ju uppvägda motorer i denna tråd som då säger att tex thundercat´s 3 cyl/1000cc väger 52 kilo samt apex 4cyl/4T på 55kilo så det är ju inte direkt massor av kilon det diffar på sen hur exakta dessa siffror är vet jag ej,
hittade på ett annat forum (HCS) där det var uppvägt en f1000 lxr(265kg)/jaguar Z1(273kg) en skillnad på 8kilo dessa 2 maskiner emellan,torrvikt/blötvikt/fulltank eller inte stod det inget om men JAG tror då inte alla dessa 8kilo sitter i själva motorn,utan i själva chassiet?nån utrustning runt själva motorn?varför?ingen aning.
sen när det pratas 4T så brukar det ju vid nästan alla tillfällen även nämnas turbo och då tycker då jag att kostnaderna för en skoter är ju absurda,TEX ny warrior 40th jubileumsmodellen tex dryga 200papp färdig på gården med turbo,värt det?

mja värt och värt.anledningen att det inte skulle vara värt är för att mcx tar extrema överpriser.hadde man kunskap så skulle man nog kunna bygga ett kitt för en bråkdel av priserna som dom tar.
finns turbokit till bilar som kostar 1/3 avdoms kitt.
men jag tycker en turbo defenetivt hadde varit värt dom 36 tusen som dom vill ha. med en turbosats på min skoter kostar inte ens varje ökad hästkraft 500kr.
om du ska ha en annan NY skoter i samma effektklass kostar det knappast mindre.
 
S

StoxResearch

ilves:
Nu är vi där igen... Du jämför 4T med det "sämsta" du kan hitta... Jag trodde att folk hade slutat jämföra med Thundercat, men tydligen inte... Thundercaten försvann för en massa år sen... Sen måste ALLTING som hör till motorerna för att de ska kunna köras uthålligt tas med i totalvikten mm mm... Motorerna du jämför är dessutom långt ifrån i samma effektklass... mm osv mm osv...

RotaX447:
Köp du en sån Turbosats så kan du sedan kolla vem av dig och dina vänner som är snabbast efter leden... Dom hinner nog nästan Tur och Retur den sträckan du ska enkel väg, :)
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N:
Tror du ser/läser fel... Du kan inte mena racklet, utan de miljarder ägarna som är lyriska över sina XP, :) Kan inte minnas att jag har sett nåt liknande faktiskt...
Ok, sorry, inget mer probs än detta, men annars är det en bra maskin, som alla på nåt sätt intalar sig:

- Variatorinställningar orsakar hetta och därmed remslitage i mängder.
- Värmarna (vet inte om det var spec. tumvärmarna eller handvärmarna) kaputt efter kort tid.
- Buksidan tar i variatorerna vid burkning (såg nu här att det kanske är för bortplockad plast på variatorskyddet, och då är det ju "självförvållat", ändock dåligt)
- För stor kolv orsakar ras (bara RSn?)
- Gasblocket är plast, går av och skickar maskinen på "ghost ride" (RS-problem)
- Fotstegen veka (RS-problem)
- Tankarna spricker/spruckna
- För djupt justerad gas kan orsaka upphakad gas.
- Den där första uppdateringen för den svaga boggien (Gade/Summit?)
- Läckande kedjehus
- Vändrullar felaktiga, lagren låser sig.
- Endast 2 vändrullar. Går en sönder är det kälke som gäller
- Handtagsvärmarna går sönder nästan direkt.
- Instrumenteringen slocknar
- Fel språk på instrumenteringen.
- Sidokåpor lossnar.
- Gängor i kedjehuset paj, självgängande bultar används.
- Felaktiga bussningar i primären orsakar oscillering och sprickbildningar
- Klena fotsteg. Måste förstärkas för att inte gå sönder.


Fasiken, hade jag köpt en sån maskin så skulle den stackars säljaren fått äta upp den maskinen till frukost...

Men det står inte 'SKI' 'DOO' på mina ögonlock...

Få se vem som orkar försvara skrotet de släppt detta år förutom då Stox som tycker det är superkvalla...
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Du måste ha misstolkat mitt inlägg, :) Det jag menar är att det finns mängder med folk som avgudar XPn trots att det finns "lite" bekymmer... Man kan ju fundera på vad som händer när alla problem är lösta, :)

Det som är det konstiga är att om man ligger i täten så kan det rackla... Folk köper iaf!
 
Last edited:

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
känns lite som detta är nåt slags försök att vända en opinion pga att du jobbar med just 2takt.


varför ens diskutera. tiden lär väl utvisa vem som har resurserna och vem som inte har det att tillverka den bästa skotern, för i slutändan är det det som det handlar om.

och Yamaha är ett av världens större företag, som inte står och faller med huruvida det kommer mkt snö i usa eller inte.

detta tror jag kommer bli skillnaden i slutändan.
 

vizzla

Aktiv medlem
9 jan 2008
66
0
6
Kiruna
4-taktare är fina men tunga...hade man köpt så hade det blivit nytro mtx..Yamaha är bra men ski-doo är bäst :D
 
S

StoxResearch

J.Nilsson:
Du kanske har bommat det, men jag har varit Pro-2T i flera år... Jag var det långt innan planerna på att starta firma uppstod... Firman har jag haft sen Maj 2007 för övrigt... Gå in på SnowRiders forum och sök upp tråden "2T vs. 4T: Kalla fakta"... Kolla upp när den tråden startades och vem som startade den... Hint: Det var jag, :)

Och jo, man måste alltid argumentera för sin sak, och inte bara vänta... Annars är risken större att lögner och propaganda vinner i slutändan... Nu vill jag ju inte hävda att det har någonting med skotrar att göra men, hahaha... Baserar man sedan sin argumentation på fakta så går det ännu bättre, :)

Det handlar inte om resurser, det handlar om vad som går att få bättre... Alla pengar i världen räcker inte om inte förutsättningarna finns... Man kan inte bygga vad som helst bara för att man kan om det sedan inte går att sälja... Du slår för övrigt huvudet på spiken själv... Yamaha har så mycket annat dom håller på med så att lägga ner/sälja ut snöskoterdivisionen skulle inte störa dom ett smack... Dom skulle inte fälla en endaste liten tår...

Inom några veckor/månader får vi troligen se den/de första 2T DI... Jag hoppas att alla längtar lika mycket som jag, :) Men det är jag säker på att alla gör, för jag kan ju inte tänka mig att någon är så illasinnad att den inte vill att 2T ska bli mycket bättre... Eller hur?
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
mja värt och värt.anledningen att det inte skulle vara värt är för att mcx tar extrema överpriser.hadde man kunskap så skulle man nog kunna bygga ett kitt för en bråkdel av priserna som dom tar.
finns turbokit till bilar som kostar 1/3 avdoms kitt.
men jag tycker en turbo defenetivt hadde varit värt dom 36 tusen som dom vill ha. med en turbosats på min skoter kostar inte ens varje ökad hästkraft 500kr.
om du ska ha en annan NY skoter i samma effektklass kostar det knappast mindre.
Mcx är faktiskt ganska billiga , turbosatsen till phazern är komplett för 30 papp med tillägssprut, vilket är bra.
Dock vet jag inte hur bra den funkar i verkligheten , orginalmaskiner kan ju ha problem än mer moddade.
Sen att totalkostnaden och totalvikten för en moddad phazer blir löjlig jämfört med XP:en är en annan sak.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
ilves:
Nu är vi där igen... Du jämför 4T med det "sämsta" du kan hitta... Jag trodde att folk hade slutat jämföra med Thundercat, men tydligen inte... Thundercaten försvann för en massa år sen... Sen måste ALLTING som hör till motorerna för att de ska kunna köras uthålligt tas med i totalvikten mm mm... Motorerna du jämför är dessutom långt ifrån i samma effektklass... mm osv mm osv...

RotaX447:
Köp du en sån Turbosats så kan du sedan kolla vem av dig och dina vänner som är snabbast efter leden... Dom hinner nog nästan Tur och Retur den sträckan du ska enkel väg, :)
är vi där igen?vardå?var bara en hint på vad nån vägt olika motorer till i den här tråden,kan vara så att ac 1000 motorn är craps?är ganska likvärdiga CC i dom i alla fall va?hp skillnad ca 25?
Om du då återigen TITTAR på vikterna jag hittat så VÄGER fortfarande jaguar Z1án 273kg och en F1000 lxr 265 kilo(den med elstart gissar jag för det sitter ju en sån i Z1án)och som JAG lärt mig att räkna så ÄR det bara 8KILO dessa snöskotrar emellan OCH forfarande så TROR inte JAG att det är i MOTORN hela denna 8KILOs skillnad sitter som jag påpekade förr,
men jag kan ju ha fel förstås,eller så är väl Z1áns chassiet lättare då kanske:confused:
sen att allt som hör till motorn måste med om man ska uthållighetsköra skiten fattar jag oxå,men var inte snacket om att en 4T motor väger ju bra mycket mer än en 2T när man hänger på alla prylar?HMMMMM 8kilo?förvisso bara mellan dessa 2 modeller då men .
Är ingen benhård fanaktiker av varken 2Teller 4T utan tog tid på mig att kolla upp lite grann vad det gäller vikter mellan 4T/2T maskiner och dessa 2 tycker JAG är ganska bra exempel på det. sen hur pass korrekt dessa siffror är (HCS forum)kan jag inte svara på tyvärr. :hello:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
J.Nilsson:
Du kanske har bommat det, men jag har varit Pro-2T i flera år... Jag var det långt innan planerna på att starta firma uppstod... Firman har jag haft sen Maj 2007 för övrigt... Gå in på SnowRiders forum och sök upp tråden "2T vs. 4T: Kalla fakta"... Kolla upp när den tråden startades och vem som startade den... Hint: Det var jag, :)

Och jo, man måste alltid argumentera för sin sak, och inte bara vänta... Annars är risken större att lögner och propaganda vinner i slutändan... Nu vill jag ju inte hävda att det har någonting med skotrar att göra men, hahaha... Baserar man sedan sin argumentation på fakta så går det ännu bättre, :)

Det handlar inte om resurser, det handlar om vad som går att få bättre... Alla pengar i världen räcker inte om inte förutsättningarna finns... Man kan inte bygga vad som helst bara för att man kan om det sedan inte går att sälja... Du slår för övrigt huvudet på spiken själv... Yamaha har så mycket annat dom håller på med så att lägga ner/sälja ut snöskoterdivisionen skulle inte störa dom ett smack... Dom skulle inte fälla en endaste liten tår...

Inom några veckor/månader får vi troligen se den/de första 2T DI... Jag hoppas att alla längtar lika mycket som jag, :) Men det är jag säker på att alla gör, för jag kan ju inte tänka mig att någon är så illasinnad att den inte vill att 2T ska bli mycket bättre... Eller hur?
en bra tråd du startat hos SR,men du syns inte till där så mycket nå mer?brukar vara in och läsa argumenteringarna mellan alla "hardcorefanatics" och det finns mycket nyttig info där vad gäller både 2T/4T.:rock:
 
S

StoxResearch

ilves:
Precis... Man ska passa sig för vad man jämför med vad och var uppgifterna kommer ifrån... Om tex någon av tillverkarna slänger ur sig nån viktuppgift så är det bara att slänga i papperskorgen direkt, :) Tumregeln i motorbranchen verkar iaf vara att en 4T motor väger ca 30% mer än motsvarande 2T för samma effekt och jämförbar hållbarhet... Klart att den ena eller andra kan avvika från det... I snöskotrar är skillnaderna ÄNNU större... Jag hävdar att det är pga av att Yamaha aldrig ens skulle våga låta sina motorer bli lika "rackliga" som 2T, då gräver dom sin egen grav... Plus att dom behöver nerväxling och lite annat krafs om dom ska varva som dom egentligen borde...

Jag är skeptisk till att det är jämnt fördelad info i min gamla tråd på SR numera sen jag försvann, hahaha... Snarare mest propaganda... Men jag har inte varit där sen i Mars eller nåt så jag vet inte... Jag vet iaf att det är några 2T eldsjälar kvar...

Den där sidan på Maximum Sled är nog snart världsberömd på internet för att vara missvisande, :p

Mikael_N:
Ja, det har vi hört, :) Och visst längtar vi båda?
 
Last edited: