Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

matti:
Ja, det börjar den... Och problemet är? :)

Jag ser att det är massor som läser tråden iaf... Så det gäller ju att vi fortsätter att beundra varandra, hahaha...
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Translation

Vikter i kg /volymer i liter, översatt från Maxsled.



Tycker nog att det är dags att de lägger ner hela grejen med pounds och gallons...
 
Last edited:
S

StoxResearch

KOLLA! BRP släpper faktiskt en 4T, :) Bra, då kan alla vara glada, för det är då jag iaf (2T DI), :p Jag trodde INTE det skulle komma någon ny 4T... Men jag förväntade mig å andra sidan inte Z1 motorn heller... Jag fortsätter dock att tro att detta drag ökar kostnaderna för BRP mer än vad dom ökar intäkterna...

http://www.maxsled.com/absolutenm/templates/articles_layout.aspx?articleid=1009&zoneid=17

NU blir det spännande att se vilken motor konsumenterna faktiskt väljer... Ski-Doo har nu 2 st konkurrerande motorteknologier i jämförbara effektklasser... Vad gäller Arctic Cat så är det ju faktiskt så att Z1 inte säljer bra alls (så vitt jag vet)... Få se hur det går för Ski-Doo...

Undrar vad det blir för chassi? Vad blir vikten? Vad blir priset?

Min gissning är att 4T motorn kommer att dela chassi med en "Mach Z" motor (dvs en stor 2T twin), vilket redan det är dåligt, :( Den kommer att vara tyngre än Mach Zn och kosta (nästan) lika mycket... Samt dra mer bränsle... Vi får väl vänta och se helt enkelt, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

maddafagga:
Jodå, "fin för att vara 4T" måste du lägga till, hahaha...

Att bli renare än E-Tec är inget svårt alls faktiskt... E-Tec 600n är ett stort steg framåt för 2T (i snöskotrar), men långt ifrån vad som är möjligt... Men jag tror inte folk i allmänhet bryr sig vad som är renast, utan vad som går att köpa... Och att det inte luktar är viktigt för många... Det är på "luktområdet" största framstegen med E-Tec kommer tror jag...
 
Last edited:

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Haha.. denna tråden är nästan nästan tragikomisk.. ibland vet jag inte om du är seriös med allt detta eller vad?...:afraid:

BRP satsa på 4 takt ochså verkar det som?.. tvärt emot dina teorier som du nästan kunnat käka upp kallingarna på.. varför gör dom det?.. att dom inte ringde dig och frågade först.. då hade du juh kunnat berätta hur fantastisk deras DI motor är, och att dom kommer gräva ner sig om dom satsar på 4-Takt..

konstigt.. iofs.. man tycker juh att dom borde veta hur bra den är.. om dom utvecklat den?.. ändå satsar dom på 4-takt?.. konstigt... :rock:
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
ändå satsar dom på 4-takt?.. konstigt
Inte alls!
Bara för att en teknik är dålig för skoter (4t) så betyder det inte att folk kommer att låta bli att köpa denna teknik.
Så länge det finns folk som betralar för 4t kommer alltid någon att producera. I detta fall vill BRP vara med och dela på kakan.
Kallas marknadsekonomi.

//
 
S

StoxResearch

J.Nilsson:
Ja, inte går dom då ut och hävdar att den nya modellen kommer att slå 2T på något sätt iaf, vilket ju är väntat, :) För det kommer den ju faktiskt inte att göra heller... Och jo, jag tycker det här var ett dumt drag av Doo... De biter sig själva i svansen... Jag tror faktiskt att huvudskälet till deras drag var att skapa lite problem för Yamaha...

Varför så aggressiv? Var nu lite glad att 4T kommer att ta över, :) Upp med smilbanden!

Skotte:
Jag är på ditt lag, :) Marknadsekonomi är underbart...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Nu har BRP iaf släppt lite info om nya E-Tec:en... MYCKET intressant läsning! En sak som jag är riktigt imponerad av är att det verkar som att dom har implementerat "Lean Burn" redan från första början... Det trodde inte jag skulle komma så snabbt, utan först om 1-2 år för att jaga lite ny "hype" i tekniken...

Ifall det stämmer och de inte bara har implementerat det vid tomgång, då är det troligt att bränsleförbrukningen kommer att bli fantastiskt låg vid lugn "cruising"... Helt oslagbart...

Mycket närmare en revolution för snöskotrar än E-Tec kommer man inte, :)

http://corp.brp.com/NR/rdonlyres/3F0275A3-1401-4042-8154-55CB76F60B74/0/2007_01_31_ETEC_backgrounder.pdf

Fotnot:
"Lean Burn" innebär att det endast finns lite bränsle (Bensin) just runt tändstiftet, och ingen annanstans... Detta innebär att man kan få blandningen att tända iaf, trots att det vore omöjligt ifall man "spred ut" bränslet i hela förbränningsrummet... Med andra ord så kör man motorn skitmagert...
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Skotte: Självklart finns det nåt som kallas marknadsekonomi, men om man verkligen tror på ett koncept, och anser att det andra är kattskit (4T) så går man inte in och lägger ner massor av tid och pengar på att utveckla en sån motor.

jag tror att BRP inser att detta är vägen att gå, och det dröjjer nog inte länge förens denna motorn utvecklats så att denna superbästaomöjligtattnåtannatärbra DI motorn får stå åt sidan.

dessutom är du rolig som skriver upp 2-taktarns lämplighet, när du själv äver Polaris (kanske 2000talets) mest misslyckade 2-takts motor 900cc fusion motorn, som tappade 30% effekt över 6500varv och blev ifrånkörd av lillebror 600cc.... din motor är då bra mkt olämpligare för skotermontering än nytrons 4taktare är, den lär dom juh inte skrota efter 2 säsonger iaf, och skillnaden mellan din och en nytro mtx i vikt är nog riktigt marginell om äns nån, samma med 1000cc BRPn......


Stox: är inte agro eller nåt sånt, säger bara att bara för att du har en åsikt så betyder det inte att den stämmer, kan mkt väl vara så att 4-takt är framtiden, så ser det juh ut iaf.. och att skidoo lämnar 2-takt om några år, din gissning är förmodligen lika bra (dålig) som vem som helst av oss, bara att du föredrar 2-takt, jag är inte tvärtom, jag gillar 2takt, men det känns som att det steget Nytron tog i år, så är det ett klart tecken på vars det bär åt.. för den har verkligen förändrat synen på 4takts motorns potential i ett skoterchassie, det måste du hålla med om, gassvaret och prestandan är likvärdig vilken standard 800 som helst, trots kubiken.. och gnäll nu inte om det, för vilken 2taktare håller med 1300cc cylindrar... varjedag... i flera hundra mil.

den som lever får se.
 
S

StoxResearch

J.Nilsson:
Ja, inte är det då någon 4Ts förtjänst att Ski-Doo hade 42% av världsmarknaden ifjol... Den 4T motor dom kom med nu verkar till stora delar vara deras egen PWC motor, så inget nytt under solen... Chassit har dom inte utvecklat enbart till 4T heller, det kan du vara lugn för... De har inte släppt allt än, men en stor 2T twin kommer troligen (det vågar jag tom vara rätt säker på)... Så för att summera; De tog nån motor de nästan hade klar (ungefär som V800n) och dumpade ner den i ett chassi dom ändå tog fram till andra ändamål... Jag hoppas jag slipper äta upp det där med stor 2T twin, men det tror jag faktiskt inte, :p

OBS! Det är inte jag som har listat ut det med PWC motorn, utan en i USA... Hoppas det stämmer...

Du är kul du... Nytron har tagit nån typ av steg, men XPn gjorde inget vettigt eller? :)

Vänta bara tills folk börjar studera och provköra 2T DI, då är det klart... De flesta människorna känner inte ens till att 2T DI finns, för att inte tala om hur bra det är... Jag vågar lova att det kommer att stå folk runtom i Sverige och bara gapa och undra "hur fan kan det vara en 2T?"
 
Last edited:

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
XP:n gjorde väl det dom var tvungen att göra för att konkurrera.

dom borrade hål i allt dom kunde, satte det vekaste som gick utan att det skulle gå av.

dom har juh kompromissat med nästan allt när det gäller den här maskinen viktmässigt gällande hållbarhet.

det är juh inget revolutionerande nu när det visar sig att dom har en massa problem ochså?....


visst DI motorn kanske är en kanonpjäs, inget snack om den saken.

men jag menar inte ett stort kliv överhuvudtaget för skoter, utan för 4taktarnas karaktär och användningsområdet i skoter.

detta var och är juh fortf (skidoos motor är juh inte testad i chassie av nån annan än dom själv än) den vassaste och enda 4t riktigt sportiga motorn utan turbo... RX1an var juh en motor adapterad från en annan del av motorvärlden.

denna motorn har juh klivit direkt in och konkurrerat med 2taktarna som utvecklats i skotrar under så lång tid som både du och jag levt skulle jag tro...

det är det jag menar med ett stort kliv, på hur folk uppfattar en 4takts motor i en skoter.

sen att det är impande hur XPn blivit lättad osv, det köper jag.. men jag tror inte yamma skulle komma så långt efter om dom gjorde på samma sätt, men dom har nog lite annat sätt att se på det, ska bli kul att se hur rak en Summit XP 800 R är efter 1000mil på fjället av en normalhård körning av en ägare som gillar att använda sin maskin.

jag tippar på att det är mer än 1 grejj som gett vika.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"dessutom är du rolig som skriver upp 2-taktarns lämplighet, när du själv äver Polaris (kanske 2000talets) mest misslyckade 2-takts motor 900cc fusion motorn, som tappade 30% effekt över 6500varv och blev ifrånkörd av lillebror 600cc.... "

Jasså? Och?

Jo visst ja, jag äger en sån motor, och är väldigt nöjd med den.

Men du vet förtåss bättre?

Fältet nedanför kan ni fylla med fantasier om andras skotrar,
så hamnar vi alla på J Nilsson ´s nivå:
> <

//
 
S

StoxResearch

J.Nilsson:
Alla har vi våra funderingar, och det är ju bara bra, :) Tänk hur trist det vore ifall alla vore likadana...

Du har nog bommat lite med XPn... Ski-Doo har jobbat enormt hårt med den... Dom har inte bara "tunnat ut" saker och ting lite vilt så att den blivit vek som ett papper... De har ändrat produktionsteknik, använder andra material mm... Samt såklart tagit bort material där det inte behövs, det är ju faktiskt sånt man gör för att lätta saker...

Visst har det varit en del problem med XPn, men så allvarligt har det väl ändå inte varit? Motorerna verkar ju faktiskt hålla i år, :p Tänk på hur mycket Ski-Doo faktiskt säljer... Alla har problem, tom Yamaha... Men jag är inte den som tänker sätta igång och räkna upp fel på lite alla möjliga maskiner... Det känns inte bra, de flesta uppgifterna kommer ju faktiskt från den "tillförlitliga" källan internet, :p

Jag tror verkligen inte att 2T kommer att försvinna... Dom finns kanske kvar så länge det finns förbränningsmotorer... Drömmen för mig vore faktiskt om Yamaha släppte en 2T DI trippel... DET vore nåt det... Jag har inget emot Yamaha alls faktiskt...

Skotte:
Jag tycker också det är synd när folk trillar in på mer personliga saker i stället för att hålla sig till det väsentliga... Men det är lätt hänt i stridens hetta, händer att jag gör det också... Men jag försöker undvika det så mycket jag bara kan...

Saker som "du kör ju en sån skitskoter" har jag också hört ofta... Om du tittar på sidan så ser du att jag kör en Lynx från -96, kraftigt moddad men ändock... Vad tror du inte jag har fått höra i mina dar, hahaha... Men det har varit ganska tyst sen jag slängde ner en 990 i den, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Här finns mer info om nya Ski-Doo, http://www.amsnow.com/sno/default.aspx?c=a&id=3796

Jaha, nu var vi där igen... Ytterligare en snöskoter där det ser ut som att man gjutit en solid metallklump i fronten, :) Ja, det ÄR 1200an jag pratar om... Notera att det är massor med tomrum i fronten, egentligen helt i onödan... Där kommer den feta pipan för en stor 2T twin att ligga... Kan vi alla hoppas på en DI 1000?

Förresten, är det någon som fortfarande tror att det går att få ner en 4T skoter inom 10-20 kg (den extra motorvikten) från den bästa jämförbara 2T modellen, samtidigt som man bibehåller nån hållbarhet alls på både motor och chassi? Hoppas inte det... Fetare motor innebär ett fetare chassi, det går inte att kringgå... Gissa i vilken ände av skotern all den extra vikten ligger och om det kan vara något som är bra... Jag noterar tex att det verkar som att lyftbågen fram är kraftigt förstärkt, hahaha...

Nu har lättviktsproffset BRP också misslyckats, det borde väl vara bevis nog, eller? Det ÄR det där som är modern 4T teknik va? Jag antar att det var många som blev besvikna när de insåg att det krävdes ett helt nytt chassi till 4T och såg den uppgivna torrvikten... Fysikens lagar är onda (goda?)...

E-Tec verkar extremt lovande... Det här blir kul... Kommer den nya 2T tekniken att spöa bort 4T motorerna från BRPs line-up igen? Ja, min gissning är kanske inte så svår att räkna ut, :) Inte ens det faktum att Sveriges skotertidningar har stora rubriker av typen "Ski-Doos nya 4T!" (medans de inte skrivit nästan någonting om 2T DI) kommer att hjälpa... Det finns faktiskt en massa handlare runt om i landet också som rättar till saker och ting; "Men du, testa den här i stället... Den drar mindre bensin än 4T, förbrukar nästan ingen olja, luktar minimalt samt är mycket lättare framförallt i fronten", :)
 
Last edited:

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
var inget personligt påhopp, jag menar bara att nån som skriver att 4T är direkt olämpligt i skotrar, och sen åker runt med den motorn som varit den största besvikelsen under 2000talet (min åsikt iaf, jag har skulle köpa en fusion 900 och provkörde flera stycken innan det blev en REV800 för mig förra året) är jävligt skumt bara.. är man 2takts fantast, finns det bra mkt bättre rovor än så att ha i sin RMK, 600an tex..

ang XPn så är det juh inget jag tycker dom hinkat ihop, tycker bara att det är så jäkla kul att se alla dessa 4-takts hatare, hålla fast vid så mkt saker som dom inte äger.

har du kört många XP ärligt talat Stox, jag har inte heller gjort det, har provat en kort 800 och den gick som ett troll.

jag gillar skidoo, jag vill inte heller att 2takt ska försvinna, när jag byter maskin efter denna säsongen så blir det nog en 2taktare, siktar på en M8 eller en Crossfire 8, dom gillar jag i snön, inte världens mest kvalitativa och superbra passformar på allt, men motorn går som ett skott, och skotern ochså i snö med en rejäl matta.

varför jag byter har inget med 2takt vs 4takt att göra dock, 4takt hör hemma i skotrar ochså, och är här för att stanna... det är ett faktum att det inte är direkt olämpligt i skotrar, skulle alla dessa som kört nytron och gett omdömen om den över hela världen vara mutade av yamaha eller dumma i huvudet?.. för jag har då inte sett mkt dålig kritik, och det är med denna maskinen som yamma satt standarden för 4taktare, kommer bli svårt att överträffa men jag tror dom gör det iaf... den kommer bli starkare, lättare och ändå mer användbar till nästa år...

och min gissning är att XPn blir, mindre problemfylld, tyngre till nästa år...

yamma kan sikta på att utveckla Nytron eftersom den inte haft några direkta problem, och Skidoo måste förbättra den dom redan har på punkter som är onödiga.. detta kommer ta udden av nästa års modell ochså tror jag, den kommer nog inte väga så lite som den gör i år.. tror det var ett försäljningknep dom körde med för att ta lite PR från yamma.

men men, som jag skrev sist, den som lever får se.

no hard feelings skotte, jag ville bara påpeka att det är lätt att kasta sten, bara man inte sitter i ett glashus.
 
S

StoxResearch

J.Nilsson:
Det verkar som att vi är ganska eniga trots allt, :) Och nä, jag hävdar inte att nån är dum i skallen som inte gillar det jag gillar... Det är bara olika val, inget annat...

Dessutom vet jag att jag troligen blir ifrånkörd av en massa skotrar efter led... Jag har en skoter från -96, och det märks trots att den är lättad massor... Jag funderar själv vad jag ska byta till för chassi, orkar nog inte hålla på med det där längre... XPn var faktiskt det som mig att inse hur hopplöst det är att ens försöka uppgradera till den nivån... Men motorn säljer jag INTE, den ska in i nästa chassi, :) Så i mångas ögon så är det ju JAG som är trög... Jag kör omkring med skit från -96 och gnäller sen på 4T, hahaha... Du har helt rätt i det... Men sådant hör iaf inte till diskussionen egentligen...
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
var inget personligt påhopp, jag menar bara att nån som skriver att 4T är direkt olämpligt i skotrar, och sen åker runt med den motorn som varit den största besvikelsen under 2000talet (min åsikt iaf, jag har skulle köpa en fusion 900 och provkörde flera stycken innan det blev en REV800 för mig förra året) är jävligt skumt bara.. är man 2takts fantast, finns det bra mkt bättre rovor än så att ha i sin RMK, 600an tex..
Den 900 Fusion som jag kört i 30 mil finns det ingen 600 i världen som rår på. Det kan jag garantera !
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Och jag blir för trött, egentligen, att ens kommentera MIN 900 vs en 600a.

Det är en gradskillnad, medges, mellan min 1000 sdi och 900 poo (till sdi`ns fördel), men klivet ned till 600or är så skrattretande att det, som sagt var, egentligen inte behöver kommenteras.
Nu verkar en del sväva i okunnighet om detta prestanda ginnungagap, så jag kommenterade viss ändå.

Denna diskusion gäller tekniska argument 4/2t. (inte en pissing match i vilka skotrar vi äger)
Jag gissar att många som förespråkar 4t i SPORTSKOTRAR inte själva har den senaste 4t släden.
Alltså måste det vara OK att inte ha en ny XP, för att tycka att 2t är bättre för SPORTSKOTRAR.

//