Två hål i väggen, nått för SNOFED

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lamt, vänta 10 år till så, även sena 60 talare och tidiga 70 talare går lamt jämfört mot dagens maskiner.....
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Lamt, vänta 10 år till så, även sena 60 talare och tidiga 70 talare går lamt jämfört mot dagens maskiner.....
10 år? Om de har samma effekt som dagens skotrar om 30 år så blir jag imponerad.

Du inser att det är nästan 40 år sedan det var tidigt 70 tal va?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Lamt, vänta 10 år till så, även sena 60 talare och tidiga 70 talare går lamt jämfört mot dagens maskiner.....
mja, även om en 60 -70 tals skoter går lamt i jämförelse mot en elmaskin om 10 år så känns det som att det kvittar.
en 70 talare är lam vad man än jämför den med tyvärr. om du inte råkar vara 80 bast och förlamad. :hahaha:
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Varför kan de inte bygga in lådan med batterier i dynan? Skulle se bra mycket bättre ut.
Har sett värre Elektriska skotrar på youtube, så nog lär dessa bli framtiden?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Varför kan de inte bygga in lådan med batterier i dynan? Skulle se bra mycket bättre ut.
Har sett värre Elektriska skotrar på youtube, så nog lär dessa bli framtiden?
Du får komma ihåg att det är ju bara prototyper. Dom vill nog få det att funka innan dom börjar tänka på utseendet.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Haha, ingen av er som har hört talas om Tesla Roadster?
0 - 100 på 3.9 sekunder med en elbil :)
245 miles tar man sig, är väl ca 40 mil?

Så ja, detta kan vara en väldigt bra idé om dom utvecklar det bättre :)


 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Elmotorn har vissa egenskaper som gör den mycket intressant för att driva fordon, till exempel, max vridmoment från startvarv d.v.s. från stillastående.

Att till exempel kombinera bakaxeln och en elmotor till en enhet och ha drivningen bak skulle kunna vara en möjlighet.
Nackdelen skulle kunna vara att det blir mer vikt på ett oönskat ställe.
Batterierna är ju också alltid ett problem.

Sportskoter segmentet är väl inte det första som elarna borde konkurrera med.

jolle
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
10 år? Om de har samma effekt som dagens skotrar om 30 år så blir jag imponerad.

Du inser att det är nästan 40 år sedan det var tidigt 70 tal va?
Jag hoppas verkligen att jag kommer ihåg det om 10 år så ska jag se till att du får äta upp det där. Elmotorn är framtiden och framtiden kommer så snabbt att kriget mellan två- och fyrtakt inte ens hinner få en vinnare. Redan nu med befintlig teknik så kan vi klämma ur oss nästan likvärdiga effekt/vikt-siffror ur elmotorer som förbränningsmotorer.

För att ni ska förstå hur världen har utvecklats och i vilken enorm takt världen kommer att utvecklas.
http://www.youtube.com/watch?v=UIDLIwlzkgY
Se gärna hela men vid 1.50 kommer det som är relaterat till teknikutvecklingen.

William Nordhaus har gjort ett intressant arbete som är ganska upplysande och relevant för att förstå teknikutvecklingen. Han tog reda på hur mycket det kostar att lysa upp ett rum.

Förhistoriskt skulle man springa runt i skogen och hämta ved för att få ljus, dessutom ett med dagens standarder undermåligt ljus. Romerska oljelampor var bättre. För bara en äggkopp med kallpressad sesamolja brann en sådan lampa en dag jämfört med 9 kg ved i 3 timmar. Dessutom mer kontrollerbart och ljusstarkare. En glödlampa är ännu bättre. Om vi har en glödlampa lysande 6 timmar varje dag i ett år så får du samma ljus som från 34 000 ljus från 1800-talet. På den tiden, att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att köpa så många ljus skulle kräva ett års arbete. Så när du stänger av lampan och inte kunde bry dig mindre om kostnadsbesparingen så sparar du ljus som skulle tagit dåtidens människor alla sina arbetande timmar att tjäna ihop.

Där har vi en sammanfattning av Nordhaus arbete och översatt från engelska. Har tagit alla nyckelgrejer och något kan ha försvunnit i översättningen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo. En sak till. Bara inom några år så har vi elmotordrivlinor som effektmässigt vida överstiger dagens system. Du asker kommer utan problem att få ut högre effekter nu än vad du har i din mycket intressanta iq och med samma vikt om inte lägre än dagens 550f.
 
B

Biosteel

Jo. En sak till. Bara inom några år så har vi elmotordrivlinor som effektmässigt vida överstiger dagens system. Du asker kommer utan problem att få ut högre effekter nu än vad du har i din mycket intressanta iq och med samma vikt om inte lägre än dagens 550f.
elmotorer i sig är nog en god tanke men prislappen är ju oftast största käppen i hjulet ?:cool:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
elmotorer i sig är nog en god tanke men prislappen är ju oftast största käppen i hjulet ?:cool:
Elmotorn i sig är inte alls så dyr. Inte värre än en förbränningsmotor. Den dyra posten är strömförsörjningen och motorstyrningen. Men det kompenseras iofs av större tillförlitlighet av systemet som i slutändan ger ett lägre totalpris. Vidare så är energin snorbillig och så länge den inte skattas så kommer priserna bara att sjunka. Med den dyraste strömförsörjningstekniken idag så skulle ett totalpris på en skoter hamna runt 700k +moms. En siffra som drastiskt kommer att sjunka.
 
B

Biosteel

Elmotorn i sig är inte alls så dyr. Inte värre än en förbränningsmotor. Den dyra posten är strömförsörjningen och motorstyrningen. Men det kompenseras iofs av större tillförlitlighet av systemet som i slutändan ger ett lägre totalpris. Vidare så är energin snorbillig och så länge den inte skattas så kommer priserna bara att sjunka. Med den dyraste strömförsörjningstekniken idag så skulle ett totalpris på en skoter hamna runt 700k +moms. En siffra som drastiskt kommer att sjunka.

jo men såklart så pratar vi ju om hela händelseförloppet i en motor. jo det e ju just det som e problemet. annars skulle de ha varit skojj med en elskoter:) :bootyshake:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.289
1.112
113
Stora Blåsjön
Räknade lite snabbt med dagens batterier och om man skulle ha en maskin med 150 hästar som skulle gå att köra 1 timme så skulle den väga väldigt mycket... alltså så mycket att dom 150 hästarna skulle ätas upp av sin egen tyngd och garanterat inte gå i närheten av 1 timme i verkligheten och verkligen inte vara smidig, säkert knappt körbar.

Men kan man klämma in en liten kärnreaktor under sadeln så är det nog vara fullt möjligt :)

Däremot har man ju set någon film på en el-motorcyckel dragracer och den gick någost jävulusiskt fast i 4sekunder...
 
B

Biosteel

Räknade lite snabbt med dagens batterier och om man skulle ha en maskin med 150 hästar som skulle gå att köra 1 timme så skulle den väga väldigt mycket... alltså så mycket att dom 150 hästarna skulle ätas upp av sin egen tyngd och garanterat inte gå i närheten av 1 timme i verkligheten och verkligen inte vara smidig, säkert knappt körbar.

Men kan man klämma in en liten kärnreaktor under sadeln så är det nog vara fullt möjligt :)
på tal om kärnreaktor så såg jag höromdan att de kommer ut på marknaden om nått år så varje hushåll kan ha sin egen kärnreaktor :beer: