10 år? Om de har samma effekt som dagens skotrar om 30 år så blir jag imponerad.
Du inser att det är nästan 40 år sedan det var tidigt 70 tal va?
Jag hoppas verkligen att jag kommer ihåg det om 10 år så ska jag se till att du får äta upp det där. Elmotorn är framtiden och framtiden kommer så snabbt att kriget mellan två- och fyrtakt inte ens hinner få en vinnare. Redan nu med befintlig teknik så kan vi klämma ur oss nästan likvärdiga effekt/vikt-siffror ur elmotorer som förbränningsmotorer.
För att ni ska förstå hur världen har utvecklats och i vilken enorm takt världen kommer att utvecklas.
http://www.youtube.com/watch?v=UIDLIwlzkgY
Se gärna hela men vid 1.50 kommer det som är relaterat till teknikutvecklingen.
William Nordhaus har gjort ett intressant arbete som är ganska upplysande och relevant för att förstå teknikutvecklingen. Han tog reda på hur mycket det kostar att lysa upp ett rum.
Förhistoriskt skulle man springa runt i skogen och hämta ved för att få ljus, dessutom ett med dagens standarder undermåligt ljus. Romerska oljelampor var bättre. För bara en äggkopp med kallpressad sesamolja brann en sådan lampa en dag jämfört med 9 kg ved i 3 timmar. Dessutom mer kontrollerbart och ljusstarkare. En glödlampa är ännu bättre. Om vi har en glödlampa lysande 6 timmar varje dag i ett år så får du samma ljus som från 34 000 ljus från 1800-talet. På den tiden, att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att köpa så många ljus skulle kräva ett års arbete. Så när du stänger av lampan och inte kunde bry dig mindre om kostnadsbesparingen så sparar du ljus som skulle tagit dåtidens människor alla sina arbetande timmar att tjäna ihop.
Där har vi en sammanfattning av Nordhaus arbete och översatt från engelska. Har tagit alla nyckelgrejer och något kan ha försvunnit i översättningen.