Tundra 06 motor problem

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Tänkte rådfråga här om mitt problem med min tundra-06.

Historiken om problemen jag haft:

Förra vinter så snöskar den lite lätt. Såg bra ut, det var bara kolvringarna som gick.
Efter det så gick den som om den var ny relativt många mil (kanske 400mil?)

Men då tyckte jag den börja gå dåligt, (tänk er att en 2cyl skoter går bara på 1cyl) tundran är ju 1cyl. Det här var väl kanske 40-50 mil senare, bytte stift och den var som ny igen.

Ca 30-50 mil senare (tror jag) fick jag soppatorsk, tanka - då hände samma sak igen, börja gå dåligt. Bytte stift men det gjorde ingen skillnad.

Då börja jag gå igen skotern ordentligt.
Kolla tanken, bränslepump/filter, förgasare, ställde nålen.
Inga oljeläckor från motorn, bytte packningarna (variator och den på andra sidan)
Kolven är bra.
= Motorn är tät, kompen är bra.
= Den får bränsle.
= Den har gnista
Här någonstans så dog den helt (från att den starta och gick dåligt till att den inte starta alls)

Såg sen att den slår eldlågor genom avgasröret, fast det var inte så att bensinen rann rakt igenom.

Nu när man drar i startsnöret (magnapullen) så känns det som att det tar emot vid fel ställe, och att det har blivit tyngre att dra i startsnöret.
Första tanken var ju att den tänder när kolven är påväg upp.

Några ideer?

Tack på förhand.

PS. Jag har möjlighet att ta delar från min skoter och prova dem på en fungerande tundra-06.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Tundra 06 problem

Känns det lika dumt när du rycker när "dödaren" är i? gör det det är det nog inte tändningen som är fel(kan vara) Men testa med att byta tändspole med den andra tundran så kanske det händer nått annat.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag chansar bara här, men tycker det låter som ett vevlagerrelaterat problem, i och med att det hände när soppan tog slut också...?
 

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Nu hitta jag felet...

Hade löst svänghjulet när skotern gick dåligt men det såg bra ut då.

Tydligen så har det kommit in sand in i svänghjulet så att den börja gå dåligt.
Sen börja det nöta ner spolen så att en bit lossna, biten fastna mellan spolen och svänghjulet och kaputt.
Ingen vacker syn måste jag tillägga. =)

Tackar för inläggen.