TSX250R Motorprojekt!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Ja det blev en tumgas och det känns bra :)

Har provkört den lite med avgasporten och det verkar funka riktigt bra. Eller ja den har aldrig gått bättre än nu! Ska bli intressant att testa den på banan till helgen och se om det verkligen funkar där också...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Hur har du tänkt styra avgasporten sedan? Eller tänker du köra den mekaniskt med tassarna:biggrin1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Har idag varit iväg och kört crossbana idag och den funkar riktigt jäckla bra i motorn nu, perfekt om jag får säga det. Den drar riktigt hårt redan tidigt i registret och har en topp som är helt underbar :) Helt klart bästa "trimmet" jag gjort på denna maskin!
Har ställt avgasporten så den är stängd ca 1/5 - 1/4 gas och helt öppen efter 1/2 gas.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Härligt att läsa om dina olika påfund! styra avgasporten med gasreglaget, rätt unik lösning! här snackar vi "think outside the box" fortsätt så!:amuse:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hade varit väldigt intressant med en bromsning med lite olika fjädrar på original avgasport respektive med din gasreglagestyrda variant.

Jag är inte säker på att din variant i alla lägen är en vinnare (även om det var f-bannat smart), då ökat gaspådrag inte alltid betyder DIREKT ökat avgastryck. Är lite fundersam på om den "släpper för snabbt", om du förstår hur jag menar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Hade varit väldigt intressant med en bromsning med lite olika fjädrar på original avgasport respektive med din gasreglagestyrda variant.

Jag är inte säker på att din variant i alla lägen är en vinnare (även om det var f-bannat smart), då ökat gaspådrag inte alltid betyder DIREKT ökat avgastryck. Är lite fundersam på om den "släpper för snabbt", om du förstår hur jag menar?
Precis det var jag också fundersam på, men nu när det är testat så funkar det verkligen precis som jag vill. Men jag tror att anledningen att detta inte sitter på alla crossar är för att motorn blir väldigt vild och fäste är bara att glömma speciellt på en cross. Men på en quad behövs inte fäste på samma sätt. Tror att problemet med original styrningen är att den baseras nästan bara på varv och ytters lite på tryck, men för att komma upp i varv så behövs power och den kommer ju bara när porten öppnas och med original styrningen blir det som ett "lagg" där emellan innan den kommer upp i varv.

Någon bänkning blir det nog inte om inte någon är villig att betala den åt mig :) Men det skulle vara mycket intressant...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
För futtiga 4995$ får man ju ett snowmobile DYNOmite-kit på Land&sea. Du behöver ju ett sånt till dina projekt! :madgrin:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Jasså kostar dom inte mer... vem skickar det hem till mig? :)

Tog och plockade av pipan för att sätta dit en packning till kåpan till avgasventilen och passade på att leka lite med inspektionskameran jag skaffade i vinter.

En bild på kolven genom tändstiftshålet:


Och en bild genom avgasporten visandes tändstiftet och toppen:


Som man ser på bilderna så går den rätt fett. Få nog vara så en helg till så är den färdig inkörd.. sen kan man nog snåla ner den något.

Kameran gick på ca 500kr och bilderna blir väll sådär men man ser ju hyfsat iallfall, lite mer vindvinkel hade väll inte skadat. Den funkar iallafall riktigt bra att plocka upp skruvar mm som hamnar under motorn på skotern då man kan sätta en magnet fram vid kameran.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
I helgen gick bakdämparen sönder....ska åka igen nu i helgen var det tänkt...
Detta är dock det lilla problemet:




Som man kan se så har den tagit rätt mycket stryk...




Nu till frågan någon som har en sprängskiss till öhlins? Eller vet hur det ser ut vid dämparfästet?
Tänkte man får göra en ny i stål men måste veta lite hur själva ratten funkar...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Tog och värmde på aluminiumdelen och provade att skruva lös den och det gick fint :)



Nu gäller det bara att hitta en gänga som passar på stången så man kan svetsa fast något roligt fäste...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Nu har det börja lösa sig med dämparen så det kommer bli körning i helgen :)

Ska kanske ta och sammanfatta hur maskinen har gått i sommar. Har varit iväg och kört de flesta helger sedan motorn blev klar. Och den går otroligt bra, har riktigt bra botten och riktigt jäckla bra drag på toppen.
Så sammanfattningsvis men denna lösning av avgasport så går motorn så bra den bara kan. De som sett mig köra med maskinen på bla hällesjöbanan kan intyga att det finns effekt och rapphet utan dess like :)
Tog och kramade ur de sista effekten förra helgen med att montera avgastemp och ställbar stinger med en bult. Blev faktisk lite skillnad efter det.
Mer effekt med 95 oktan tror jag blir svårt att plocka ut (har kört 95 hela tiden.)

Det som blir att göra på quaden till vintern/våren är att det kommer bli en ny ram, troligen i cromolly, någon som vet vad det heter på svenska/metallspråk?
Då de rör jag byggt i nu inte riktigt håller måttet, största problemet är nog dock svetsarna. Men det har blivit lite sprickor som jag fått tiggat igen, har dock inte sprickigt på samma ställe igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Sten kula att höra hur bra motorn funkar!! Och det lät fräck att höra du strypt stingern mer!! Jag har för mig att dom brukar vara rätt små org på crossmotorer.

Men du lyckades ändå få ut någon kuse till :thumb:
 
R

RevMan

Vad har du för inspektionskamera?
Jag köpte en billig på clas ohlson men den går inte ner i tändstiftshålen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Det är en lika som finns på clas ohlson. Nej den går inte ner genom tändstiftshålet heller.

Nu är dämparen klar! TSX Auktoriserad Öhlins reparatör :)



Gjord i stål istället för aluminium.
Till ock med returinställningen blev kvar :) Så nu är man på banan igen.