TSX250R Motorprojekt!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Tänkte ta och starta en ny tråd om mitt senaste lilla projekt.
Byggde 2007 en egen quad, TSX250R döpte jag den till.



Och nu ska motorn få sig en uppdatering!

Rutinerad som man är så köpte jag på mig 2st motorer till den + extra cylinder + kolv och toppar :)

Cylindern som jag fick tag på hade något "proffs" i USA haft som reserv den är portad och "klar". Dock nu när jag började mäta och provmontera grejerna är det inte mycket som stämmer. Cylindern är nedsvarvad några mm i botten och höjden verkar inte stämma helt på den heller. Men för att den ska passa nu så har jag gjort ett shims som ska sitta vid cylinderfoten.



3mm tjock! Så linjerar kolven fint med nedre kanten på portarna.

Dock går inte kolven upp till kanten på toppen av cylindern nu. Så då fick man ta och göra en ny topp.



Den är gjort precis lika som på skotern, fast för ett mindre borr. Som man ser på bilden så sticker själva förbränningsrummet ner i Cylindern för att få rätt klämspallt. Verkar hamna på ca 1.2-1.3mm nu. Kan komma att justeras något vid riktig ihop montering.

Trevligt med en färdigportad och oanvänd cylinder.



Lite grann kvar att göra i blocket.


Låda med "reservmotorn"


Massa säkert onödiga delar som har legat 2 år sen man skruvade isär den :)






Finns några toppar att välja bland. 10,6:1 , 12,5:1 (egen) och 14:1




Till sist lite fakta om motorn:
Suzuki RM250 -1997
Uppmätt avgas duration nu: 195grader
Uppmätt insugs duration nu: 131grader
Komp 12,5:1
Förgasare Kehin PWK 39.5 med eget "powerblad"
Reeds: Vforce3
Pipa: Pro Circuit
Koppling: Hinson billet med heavudutti fjädrar
Tändsystem: Honda CR250 1999

Fyll gärna på med frågor och idéer
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Finns säkert nån bättre bild också men jag verkligen älskar första bilden i kontrast till de sista i byggtråden...

Från det här som är första bilden:



Till det här :D



Maskinen är f.ö vidrigt ettrig och rapp som den är så det ska ju bli lite intressant att se hur den blir nu :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Lägger upp några aktuella "färdig" bilder på quaden.







Det tränade ögat kanske observerar nya undre a-armar. Då den första designen inte riktigt höll måttet.

Håller förövrigt på att bygga en bläster tunna för att kunna blästra grejor lite smidigare :) Så det blir väll lite lackade motordetaljer i helgen.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Fan vad kul! Läste igenom ditt bygge på atv forumet och måste få säga att du är grymt duktig! :)
De färdiga resultatet blev helt underbart läckert :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Har blästrat motorblocket och lite delar och precis pulverlackat lite...

Delar blästrade och klara för lack.


Det färdiga resultatet. Ska nog fylla i svart på "Suzuki"-texten på svänghjuls kåpan.



Sen kommer även kedjeskyddet som sitter vid främre drevet att bli rött. Svingen ska även få sig en omgång med svart för det har kommit fram rost från hålen som blev gjorde när den ytbehandlades.

Funderar även om man ska lacka naven vid hjulen röda också, så man får ett vitt,rött och svart tema.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Gudförbannat Asker! Du får ta och byta namn till Messias!
Så fort man ser att du lagt upp en ny tråd så vet man att det blir till att hålla andan=)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Har börjat skruva ihop motorn nu och plockat lös svingen och plockat ur motorn ur ramen.

Fick ta och modifiera sidoavgas ventilerna pga av portningen då dessa är betydligt grövre än original.


Sen har jag även slipat till huvudavgasventilen då dessa är felgjorda på denna modell :)


Växellåda på plats.


Byte av ramlager.


Här är en bild på plattan jag svetsade in i förgasaren för att få bättre gassvar och det funkar verkligen bra! Nu kan man chocköppna trotteln från tomgång till fullt och motorn svarar direkt. Fick även bestycka ner lågfarten i förgasaren också.


Sen fick det bli ett par FOX Float X Evol dämpare i framvagnen också :)


Och med denna långhelg så kommer det blir mycket gjort!
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som vanligt blir man lite imponerad...

Frågor:

Var har du köpt avdragaren? Är den lika bra som den ser ut att vara?

Hur långt in går din hemgjorda PowerXwing? Ändå in till trotteln?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Som vanligt blir man lite imponerad...

Frågor:

Var har du köpt avdragaren? Är den lika bra som den ser ut att vara?

Hur långt in går din hemgjorda PowerXwing? Ändå in till trotteln?
Tack!
Avdragaren köpt på Jula gick på ca 700kr har jag för mig, har dock fått slipat till den lite vassare så den kommer mellan vevhalvorna och lagret lättare. Men den funkar bra tycker jag.

Bladet i förgasaren går ända in till trotteln och formad som den, har ca 0.5mm kvar tills den tar i.


Nu är svingen lackad också! Lite mer saker ska lackas imorgon, så det kommer bilder på detta...