Trygstad 872 E-tec

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är det någon här som har erfarenhet av Trygstad 872 E-tec Big Bore?
Totalkostnad för er?
Vilket bränsle beställde ni för?
Lämpligt variatorkit?

Även erfarenhet av andra Big Bore kit är av intresse
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Ingen personlig erfarenhet, men det skulle vara mitt val om jag behövde "bigbore". Kolla med DynamoJoe hur det går för honom då jag såg på dootalk att han smäller på ett sådant på sin korta 2013 TNT. Han har ju stenkoll på variatorsetup också, så där har du en rik kunskapskälla.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har också sett Dynamoe joes beställning samt att David(trygstad) rekommenderade honom vid min mailkontakt med honom.

Detta är långsiktiga funderingar i mitt fall inför ännu nästa säsong om nu inte Ski-doo beslutar sig för att släppa "The Kraken" som det viskas om, för då behövs ingen Big Bore!

Har även varit i kontakt med Statoil för att höra vad för oktanvärde i AKI de kan garantera på sin 98(RON).
Fick svaret att de kunde lova en min värde på 92,5 AKI men i normalfallet 93 AKI.
Med den infon kan man få en topp anpassad för detta i samma veva.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Den som det visste!
Om man vill gotta sig i rykten så sägs det att ski-doo har en färdig motor som har "big ponies" som hålls tillbaka för att det inte finns något annat konkurrenskraftig från de andra.
På Dootalk har den kallats The Kraken av personer som brukar ha insyn.
Men allt detta är som sagt rena spekulationer.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet en här i sverige som rasat i år. Men har inte hört nå mer än det så jag vet om det är skoterns eller Trygstads fel.

Jag personligen är lite mer inne på RkTek.

Tror absolut Trygstads är bra grejjer men är lite skeptsik till att man måste ta bort termostaten för den inte ska bli överhettad och även utan termostat så fungerar det inte på kortare skotrar pga överhettningsproblem.
Medans vad jag förstår med RkTek så ska den alstra mindre värme?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har mailat RkTek också nu och fick snabbt svar.

Rk är lite billigare i grundpris men om man som jag inte vill offra sina originaldelar och vill köpa grejorna rakt av blev de lite dyrare än Trygstad.
Rk medgav dock att de kunde ordna så att tullen inte blev lika dyr vilket är ett plus.

Om man räknar med 7,40 för USD är priset för Trygstad 23680kr+frakt+tull+moms och för RkTek 25826kr+frakt+tull+moms(troligtvis lägre)

Så 27-28K för att ha grejorna hemma sedan tillkommer ett variatorkit+ montering av hela paketet vilket jag inte känner mig säker på att jag klarar själv.
Så åkklart borde det landa på runt 30-35K....pust(räknar tyst för mig själv och inser att frugan måste få en ny bil för att jag ska kunna ro hem detta :Cry: )
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men då räknade du pris med cylindrar å allt?
För själva kittet går lös på ca 14 + tull + frakt
Beräknat på 1000kr frakt 30% tull är det hemma för 19000 fixar han tullen så är det hemma ännu billigare =)

kolla runt på ebay mm å köp en komplett motor. jag fick tag i en skuren 2011 ingen el eller rave giliotiner men allt annat finns =)

Vet RkTek håller på å jobbar på en billit topp till både 800 och 860 e-tec
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sen är ju våran egna svenska tillverkare R-Verkstan lite intressant också =)
Vad jag förstår så sätter dom i gjutjärn foder också vilket jag gillar.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Knr har d&d kit oxå, finns en del att välja på nu och det är skoj! Känns som att "pluggen" släppt lite med etech iom att pcvn finns och kam hjälpa till med att mata luftpumpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Förstår inte varför dom väntat så länge bara då SPI Haft fuelcontroller redan då 800 kom ut på marknaden.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Bara jag som får känslan av att både RkTek, trygstad och Shr är otroligt oprofessionella när man läser alla bigbore trådar på dootalk. smutskastning av varandra och allmänt skitsnack mest hela tiden. kanske mer normalt att man beter sig så däborta än här?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Håller fullständigt med. Har med stort intresse följt BigbBore trådarna där men är som du säger bara smuttskasting och framförallt om dom som inte änns har ett eget kitt.

Och får en känsla av att 872 kittet är åt andra hållet att det hyllas till skyarna av några som bombarderar alla trådarna. Om nån frågar om RkTek är bra får dom inte änns ett svar bara kontakta Dave...Sponsring kanske?
 

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
De ska ha 33900kr för sitt kitt vilket blir 4-5K dyrare än vad jag listade tidigare.
Fördelen med KNR sledtech är att det finns i boden o inte på andra sidan av Atlanten.
och hans bigbore kit är anpassat för vårt bränsle med rätt kompförhållande så man ska slippa trixa med bränsle tillsatser för att inte få spikningar osv
sen är det inte någon nackdel att han klarar av att fixa ett variatorkitt till skotern också
så ta ett snack med christian på KNR o bilda dig en egen uppfattning om det hela..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Fördelen med KNR sledtech är att det finns i boden o inte på andra sidan av Atlanten.
och hans bigbore kit är anpassat för vårt bränsle med rätt kompförhållande så man ska slippa trixa med bränsle tillsatser för att inte få spikningar osv
sen är det inte någon nackdel att han klarar av att fixa ett variatorkitt till skotern också
så ta ett snack med christian på KNR o bilda dig en egen uppfattning om det hela..
Har man inte så stor mek vana och är inte har så bra koll på grejjerna ska man absolut köpa i sverige men är man mer insatt så går det bra att betala halva priset från USA.

VIll man ha svenskt varför inte svensk tillverkat? Från R-verkstan
ROTAX 860CC (kostnad startar på ca 15995kr effekt 165-185hk )
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Har mailat RkTek också nu och fick snabbt svar.

Rk är lite billigare i grundpris men om man som jag inte vill offra sina originaldelar och vill köpa grejorna rakt av blev de lite dyrare än Trygstad.
Rk medgav dock att de kunde ordna så att tullen inte blev lika dyr vilket är ett plus.

Om man räknar med 7,40 för USD är priset för Trygstad 23680kr+frakt+tull+moms och för RkTek 25826kr+frakt+tull+moms(troligtvis lägre)

Så 27-28K för att ha grejorna hemma sedan tillkommer ett variatorkit+ montering av hela paketet vilket jag inte känner mig säker på att jag klarar själv.
Så åkklart borde det landa på runt 30-35K....pust(räknar tyst för mig själv och inser att frugan måste få en ny bil för att jag ska kunna ro hem detta :Cry: )
ehmz ja hängde inte riktigt med nu :) vad är det för moms %? är den inte 25% som på alla andra varor eller? isf blir det dryga 32 utan frakt och tull. räknat på rktek kit. 29.6 på trygstad.. kanske ja som tänkt tokigt