Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det fina är att en kommande istid alltid föregås av en kortare period med högre temperaturer.
Det gör att Isen på grönland smälter och rubbar salt balansen i grönlands havet som är pumpen för golfströmmen. Golfströmmen upphör och snart kör folk skoter i Holland :)

exakt! jag är övertygad om att det snart går köra skoter över hela sverige.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tror inte den varar så länge, som jag sagt tidigare, så har vi accelererat händelseförloppet, och dessutom så har polarisen smält successivt sedan långt innan vi människor upptäckte det. visst kan det ta så många år, men vi kan även vara långt gånget i det stadiet.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:)
Ganska kul att så många, inte bara här, har så stark övertygelse om denna växthuseeffekt.
Vad vet vi?
Jo att forskare, fler och fler, kommer fram med larmrapport efter larmrapport om dess effekt.
Kan det finnas något ekonomiskt intresse i deras resultat?:hmmmm2:
Ja naturligtvis, forskarnas största problem är just att få pengar till forskning.
Men vad vet Vi om deras forskning?
Det dom vill vi ska veta, inte ett dugg mer.
Vi vet även att massmedia kanske :) (ironi) tjänar en slant på fler upplagor/tittare.
Jag har inte den kunskap som behövs för att kunna avgöra om den ökning av koldioxidhalten från 0.028% (mängden i luften före det fossila bränslet började användas) till dagens 0.040% är den enda orsaken till den globala uppvärmningen, ändå är jag ganska påläst i ämnet.
Det finns andra gaser, t.e.x. vattenånga som är 80% av växthusgasen, metangas som påverkar växthuseffekten med 20ggr mer jämfört med koldioxiden, men forskning runt dessa är inte lika intressant. Varför inte?
Jo vattenångan är inget vi kan styra, så det är inte ekonomiskt för forskarna.
Metangasen försöker dom utvinna (okej de utvinner redan endel, men de stora, nu pratar vi stora metangasfickorna finns kvar) och då är det mest ekonomiskt att "låta dem vara ifred" från debatten.
Det jag är mest förvånad över är att så många har glömt den obligatoriska delen från skolans svenska lektioner... "KRITISK GRANSKNING"
Den gäller allt, även ämnen som detta.
Min ståndpunkt är sviktande, det enda jag vet är att endast mina motorfordon inte gör ett smack sämre miljö; så får jag fortsätta köra så kan ni andra ställa av era.:aetsch:
Vad vill jag då säga med detta:
Att de som ropar högst behöver inte ha rätt, de kanske bara har störst megafon:)
 

Tuktt

Aktiv medlem
27 mar 2008
54
0
1
Boliden/Skellefteå
Jag såg på teve om det här och dom sa att det kommer bara att bli mildare i några år 5-7typ.. Och att det var så här typ vart 75 år.. men vi får väll se :) Jag tror iaf på det :)
 
D

Deleted member 6797

man märker att här vid norrbottenskusten är vintern sämre. helt normalt väder året om utom i december. då regnar de halva december.

så därför brukar ja vara å köra i risnabben 5 mil västerut i december
 
S

StoxResearch

Heel Clicker:
Jävligt bra skrivet, :) Det är fler och fler forskare som är skeptiska till global warming. Är det inte underligt att temperaturen inte har stigit på tio år, trots att mängden koldioxid ständigt ökar? Om det inte vänder snart så har fanatikerna ett seriöst problem!

Börja läsa SnowTech. De har tagit avstånd från Global Warming svamlet och publicerar nu i varje nummer en mängd motbevis och länkar mm. Bra att någon börjar reagera!

waahlvik:
Jag har bott i Luleå i 13 år, och inte har jag under den tiden tyckt det har varit några vettiga vintrar alls iaf. Att bo vid kusten är skit helt enkelt.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har inte märkt någon direkt skillnad på vintrarna som jag kan minnas.
Alla har varit olika.
Ibland har det varit vinter ifrån oktober (2 år sedan) och ibland inte förens efter nyår.
Det är olika varje år.
Det är ju bara ta allt svammel med en nypa salt och finna sig i att snön kommer när den kommer.
 
D

Deleted member 6797

waahlvik:
Jag har bott i Luleå i 13 år, och inte har jag under den tiden tyckt det har varit några vettiga vintrar alls iaf. Att bo vid kusten är skit helt enkelt.
okej. efter ja gått ut skola har ja funderat på skaffa jobb i arvidsjaur bara för att de e mycke snö och bra vinter där gämfört me svensbyn:)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag har inte märkt någon direkt skillnad på vintrarna som jag kan minnas.
Alla har varit olika.
Ibland har det varit vinter ifrån oktober (2 år sedan) och ibland inte förens efter nyår.
Det är olika varje år.
Det är ju bara ta allt svammel med en nypa salt och finna sig i att snön kommer när den kommer.
Du kan inte vara speciellt gammal 14 kanske?
Vi som kommit upp i åren vet att det är en väsentlig skillnad på vintrarna förr och nu. Vi hade i kusttrakterna (Norrbotten) för ca 30 år sedan och dessförinnan massor med snö i början av december

Jag tar inte direkt ställning till just växthuseffekten men att tro att all den skit, gifter, kemikalier, oljor mm mm som vi vräkt ut till sjöss, i jorden, på jorden och i luften dom sista 100 åren inte skulle påverka jordens miljö på något sätt då är man bra enfaldig för att inte säga korkad
 
S

StoxResearch

runte:
Matematiskt sett kan det vara låg känslighet för en massa ämnen. Om vi tar en väldigt enkel ekvation (inte så svår matte),

y = 20 + 0.0001*x

där "y" kan vara vad fan som helst, tex temperatur. "x" är någon variabel (ämne) som påverkar temperaturen, normalvärdet är x=0. Om x=0 så ger det alltså att y=20. Anta att när y=21 så händer något kritiskt. Då krävs det att x=10, vilket kan vara ett mycket högt värde beroende på vad det gäller.

Hoppas att ovanstående är ett begripligt exempel. Kontentan är iaf att det kan krävas mycket höga koncentrationer av vissa ämnen innan något påtagligt händer. Huruvida man har släppt ut sådant i 100 år behöver alltså inte betyda särskilt mycket.
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
stox, råkar ha en del kunskaper i matte och ditt exempel säger bara att det är som fan när han läser bibeln

Ett konkret ex bara, kolla upp hur illa Östersjön mår, detta har enbart skett med mänsklig "hjälp", konstgödning som läckt ut från jordbruksmark, utsläpp från fabriker mm
 
S

StoxResearch

runte:
Ja, observera att jag skriver "kan", jag skrev ingenstans hur det verkligen är, eller? Enda orsaken att jag gjorde det exemplet är pga att det är lätt att ta till någon form av felaktig intuition. Jag får ju bromsa mig själv ibland också, :)

Och ja, jag håller med dig, människan HAR gjort inverkan! Och gör inverkan. Kompisar? :)

För övrigt så är jag av den uppfattningen att ett liv utan matematik är som att gå omkring och vara blind. Utan matte kan man inte göra någonting, :p Nörden har talat!
 
S

StoxResearch

426H:
HAHAHA! Hur fan fick jag det till det??? Rätt svar är x = 10000, :)

Det är miniräknarens fel. Den som finns på datorn. Den skriver 10000 som 10.000. Nåt måste man ju alltid skylla på när man själv skämmer ut sig, :p ALLTID någon annans fel!
 

backisen

Medlem
2 okt 2008
6
0
1
426H:
HAHAHA! Hur fan fick jag det till det??? Rätt svar är x = 10000, :)

Det är miniräknarens fel. Den som finns på datorn. Den skriver 10000 som 10.000. Nåt måste man ju alltid skylla på när man själv skämmer ut sig, :p ALLTID någon annans fel!
Hehe, så rätt så rätt :)