Trist haveri på Rotax 550

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jaha då har man fått sig ett haveri på nya skotern. Tur att hela påsken och påsk veckan hann averkas i Kebne fjällen innan det hände. Sista svängen när jag var 2 km från stugan så small det som f-n under huven.

Stannade lite skakis :afraid:för att försöka klura ut vad som hänt. Maskinen gick perfekt inte ett missljud. Fortsatte hem och på vägen kom jag på att något måste ha åkt in i fläkten.

Öpnnade sido kåpan och såg direkt att toppen på den formgjutna plast kanalen som går till fläkt inloppet har spruckit och galler å hela skiten är borta. 2 vingar på fläkten är åxå borta och ligger under huven tillsammans med andra sorgliga rester.

Alla som har en rotax550 bör KOLLA detta så det inte händer er.

Nu ska vi se vad Lundström går för när det ska repareras mitt i säsongen :confused:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sv: Trist haveri

Lämnade in maskin förra onsdagen på Lundströms maskin och hoppades få tillbaka skotern på Fredag. Det fick jag inte utan jag fick vänta till idag. Godkänt är det definitivt tycker jag, säsongen är som bäst och det skulle vart surt med ett längre stopp. Dåligt väder i helgen gjorde att jag inte behövde skotern. Det skulle svidit om det var soligt å fint i helgen och veta att maskin och delar fanns på verkstaden.

När man har ett service yrke så kanske man måste köra övertid en Fredag eller ?

Angående felet så säger verkstaden att dom aldrig sett det tidigare. Ingen på forumet har heller sagt något så kanske det är så.
 
R

Robin

Sv: Trist haveri

Tur i oturen alltså.
Lundströms och för övrigt andra firmorna i stan brukar ju ha fullpackat just veckan före/efter påsk.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Sv: Trist haveri

något annat som inträffar på rotax 550 08:a är tydligen att oljeslangen från pumpen ligger för nära ljuddämparen så den smälter och fattar eld ! 6 st 08:as 550 har mitt försäkringsbolag löst in bara i år som brunnit på det viset ... mmm händer alla andra än mig ungefär tänkte jag men tro på f.. uppe i jorm så brann det en adventure 550 08 nu i helgen när vi var där pga. av oljeslangen och det värsta är att bombardiär stenvägrar att erkänna dom gjort något galet ... men tror inte sista ordet är sagt om just det problemet
 
R

Robin

Sv: Trist haveri

och det värsta är att bombardiär stenvägrar att erkänna dom gjort något galet
Det är väl knappast första och sista gången de lär hända...
Där har vi ett företag som vänder döv örat till när kunderna kommer med klagomål.:mad:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sv: Trist haveri

något annat som inträffar på rotax 550 08:a är tydligen att oljeslangen från pumpen ligger för nära ljuddämparen så den smälter och fattar eld ! 6 st 08:as 550 har mitt försäkringsbolag löst in bara i år som brunnit på det viset ... mmm händer alla andra än mig ungefär tänkte jag men tro på f.. uppe i jorm så brann det en adventure 550 08 nu i helgen när vi var där pga. av oljeslangen och det värsta är att bombardiär stenvägrar att erkänna dom gjort något galet ... men tror inte sista ordet är sagt om just det problemet
Utmärkt tips ! Ska in under all plast och studera ikväll ! :ciao:
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Sv: Trist haveri

något annat som inträffar på rotax 550 08:a är tydligen att oljeslangen från pumpen ligger för nära ljuddämparen så den smälter och fattar eld ! 6 st 08:as 550 har mitt försäkringsbolag löst in bara i år som brunnit på det viset ... mmm händer alla andra än mig ungefär tänkte jag men tro på f.. uppe i jorm så brann det en adventure 550 08 nu i helgen när vi var där pga. av oljeslangen och det värsta är att bombardiär stenvägrar att erkänna dom gjort något galet ... men tror inte sista ordet är sagt om just det problemet

bombardier har ju som sagt redan kommit ut med en uppdatering för just problem med att slangar och saker smälter.
och det borde den lokala ÅF veta om och kalla in alla sålda maskiner.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Sv: Trist haveri

bombardier har ju som sagt redan kommit ut med en uppdatering för just problem med att slangar och saker smälter.
och det borde den lokala ÅF veta om och kalla in alla sålda maskiner.
jag har då inte hört ett ljud iaf. och dessutom är ett fabriksmedelande en åtgärd för att undvika problem , hur tänker dom göra med alla maskiner som redan brunnit då ? ska bombardier betala kalaset eller försäkringsbolaget ?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag var till min återförsäljare och frågade om detta med bränder. Det hade dom inte hört talas om.Ingen har brunnit här och jag skulle tro att många Adventures är sålda i Kiruna. Men det skulle undersökas
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Jag var till min återförsäljare och frågade om detta med bränder. Det hade dom inte hört talas om.Ingen har brunnit här och jag skulle tro att många Adventures är sålda i Kiruna. Men det skulle undersökas
händer alla nya 550 som det verkar
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Sv: Trist haveri

jag har då inte hört ett ljud iaf. och dessutom är ett fabriksmedelande en åtgärd för att undvika problem , hur tänker dom göra med alla maskiner som redan brunnit då ? ska bombardier betala kalaset eller försäkringsbolaget ?
ja visst det är för att undvika problemet. men de är åtgärdat när dom lagt dit delen. så mer än så kan man inte göra?
jag vet bara 1 enda som har brunnit och det var för att man fortsatte köra fast det luktade bränt.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Sv: Trist haveri

ja visst det är för att undvika problemet. men de är åtgärdat när dom lagt dit delen. så mer än så kan man inte göra?
jag vet bara 1 enda som har brunnit och det var för att man fortsatte köra fast det luktade bränt.
jo det kan dom visst det !
7 st. har bevisligen brunnit i min vetskap och alla 7 på samma ställe med otroliga rep.kostnader som följd , det kostar stora summor som försäkringsbolagen plockar igen på oss alla genom ytterligare premiehöjningar
det är den roliga versionen ... nu kommer den mindre trevligare !
eftersom vi talar om " budget maskiner " med ett ny pris på mellan 66900-75900 :- ungefär så ligger dom nu såhär efter påsken ungefär i 50000:- när ett försäkringsbolag vill lösa in för den är uppbrunnen
- i mitt fall 5000 :- i självrisk lämnar ett kapitalnetto på 45000:- !
hur många tror du inte är skyldig mer än så på en 08:as 550 ?
har du en skuld som överstiger ovanämda summa blir du alltså skyldig ! ex.vis ce finans , swebank osv. och det är där jag inte tycker du som konsument ska bli drabbad för att bombardier inte kan erkänna sitt feta misstag i tillverkningen , dessutom existerar än inget officiellt fabriksmedelande men påtalar du problemet kan vissa handlare i " god anda " åtgärda saken och debitera bombardier
samma sak var det på 05:as 800 där drivaxlarna small rakt av ... hände det så fick du en grövre 32mm axel ... var du tyst så fick du åka på den lite klenare drivaxeln
min lösning på 550 problemet är lika enkel som uppenbart , bort med pumpen o blanda direkt i tanken
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Alltså jag ser ju att slangarna är utsatta. Mina slangar är dock inte deformerade eller påverkade alls av den värme jag åstadkommit under 150 mil.

Men det är ju egentligen hur lätt som helst att fixa detta. Det gå ju att trä något över slangen eller byta slangtyp. Men det är ju inte aktuellt för mig eller andra som har årsmodell 2008. Detta måste ju fixas av återförsäljaren.

Om det finns ett service medelande på detta så borde det ju rimligtvis börja kännas till hos Lynx handlarna. Finns det mr 800 , har du sett det själv eller bara hört av någon som hört ?.

En annan fråga som inställer sig är ju hur ser det ut på fjolårs modellen ? Det borde ju vara likadant eller anväder man sämre mtrl i slangar, är problemet specifikt för 2008.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
jag har som sagt själv en x-trim 08:a och även mina slangar ser helt ok ut och du o jag har kört likvärdiga mil ungefär ... adventuren som brann nu i helgen hadde gått 67-70 mil så det finns ingen koppling på miltalet mellan dom olika drabbade , allt mellan 50-150 mil har det hänt på hitills ... något officiellt servicemedelande har jag varken sett hört något om och det må kanske så vara att just där jag köpte min har dom inte en siffra rätt men jag vet om iaf. 2 andra som köpt nya 550 , en 07:a och en 08:a hos andra firmor och dom vet inget om något heller !
hurvida det gäller fjolårets eller inte har jag ingen vetskap om utan bara kalla fakta ... 7 08:eek:r är brunna
men då man hör via handlare hur dom byter ut drivaxlar först efter dom gått av istället för att plocka in alla berörda modeller och byta på alla blir man snudd på mörkrädd
håller dom så finns ju ingen orsak att byta ut dom menar dom på .... !
kanske min x-trim fungerar klanderfritt för mig ... kanske inte ? men näste ägare då den dag jag byter maskin .... funderar hur glad den personen blir om skotern börjar brinna efter 3 veckor om inget är åtgärdat via ett fab.mess

samma situation fanns även på 2001 om någon mer minns ! 2 cyl. 800:a och dess kolvar
då byttes alla kolvar samt bromsystemet bygdes om på 2 cyl. 800 från rotax och det var inte en billig sak att göra heller för den delen ... ryktet sa att 3 st rave 800 blev ut för kolvhaveri därav fabriksmedelande på alla 800:eek:r från rotax ... det får kosta vad det vill för kunden är i focus på den här frågan !
sanningen var att ALLA 2 cyl. 800 oavsett märke led av samma problem så tittar man lite djupare upptäcker man orsaken till deras snabba genorositet ... marknadsandelar !
inte kunde rotax skippa det både polaris och arctic gjorde kostnadsfritt första året i en ny modellserie
nu handlar inte om marknadsandelar längre , budgetmaskiner som är hårdbantade för att bara vräkas ut till oss konsumenter kanske inte har prio 1 då det gäller små smärre felaktigheter ... dom lägger förmodligen ner mer tid på att lösa problemet varför en rem till en xp 800 inte håller mer än 50 mil än att försöka lösa varför en fläkmoppe tar eld
 

Primus

Medlem
6 nov 2006
22
0
1
Borlänge
Har en Adventure 550 -06, jag har kapat bort större delen av den plast som fanns under huven för att ventilera bort värmen bättre, ungefär som det ser ut på senare årsmodeller.

Men har fortfarande problem när jag stannar och det inte blir någon luftgenomströmning, plasten ovanför ljuddämparen smälter och droppar ned på dämparen. Nu så öppnar jag sidokåpan en aning varje gång jag stannar. Ska kolla om det går att förbättra ventilationen ytterligare genom att eventuellt ta upp hål i sidokåpan, eller sätta värmereflekterande aluminiumplåtar ovanför dämparen.

Ska också kolla upp oljeslangarna också...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Var förbi återförsäljaren och försökte få ett svar ang slangarna. Det får jag dock inte :hmmmm: Dom säger att vi har inte det problemet. En 06:a har fattat eld, men man vet inte , kommer inte ihåg vad det var.

Det är dock allmänt kännt här att 06:eek:rna hade värme problem vilket Primus bekräftar.

Jag hävdar fortfarande att det är hur lätt som helst att lösa MEN om den tuttar eld efter jag gjort en förändring :afraid:Då kommer garantin att ifråga sättas.

Därför kommer jag att låta bli att trä på den perfekta slang jag har för ända målet.
 
Last edited:

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Var förbi återförsäljaren och försökte få ett svar ang slangarna. Det får jag dock inte :hmmmm: Dom säger att vi har inte det problemet. En 06:a har fattat eld, men man vet inte , kommer inte ihåg vad det var.

Det är dock allmänt kännt här att 06:eek:rna hade värme problem vilket Primus bekräftar.

Jag hävdar fortfarande att det är hur lätt som helst att lösa MEN om den tuttar eld efter jag gjort en förändring :afraid:Då kommer garantin att ifråga sättas.

Därför kommer jag att låta bli att trä på den perfekta slang jag har för ända målet.
snacka om ett moment 22 och boven i dramat går felfri som vanligt
 

hampus_

Medlem
6 maj 2008
14
0
1
skellefteå
Hej har en lynx 550 -08 har bara gått 80 mil,
Har samma problem, slangar har börjat smällta, en smörknippel lossnade nu när jag skulle smörja upp den för sommaren.Nån mer som haft problem med smörjnipplarna? Och hur ska man man fixa de med slangarna? Borde inte sånnt gå på garantin? man har ju 2 års?
Tycker det är väldigt dåligt, köper man en 08 så tycker jag att grejena ska hålla..