"trim" skidoo renegade adrenaline 600 ho e-tec -12

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Hejsan, jag undrar om det är någon som har tips på grejjer till min skoter så man kan få lite mer drag i den. Det är inte så att den ska behöva gå som fan men lite extra kräm skulle jag vilja få. Helst i botten då, eftersom den inte behöver gå snabbare då jag inte finner nån lycka i att köra fullgas över en sjö liksom.
Har kikat runt lite på forumet och googlat men hittar inget vettigt. Har ni tips eller nån länk så skicka gärna.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har inte provat själv men Jag tror att M-performance har kunskapen att verkligen väcka 600e-tec till liv. Finns ingen standard e-tec som sjunger som den gamla 600HO men eftersom motorn sig är likadan så måste det finnas inom den bara det att EPA mappningen säger stopp.
 

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Jag har tittat mycket på m.performance. är det ingen som testat? Skulle vilja veta om det finns några "biverkningar".
Tips på något bra variator kit?
Hur är det med avgassystemet. Något man kan byta utan att det bara ska låta en massa? Eller hjälper det inget alls?
Tack för svar.

Ps. Köpte till 44matta från ny. Så de har jag :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har tittat mycket på m.performance. är det ingen som testat? Skulle vilja veta om det finns några "biverkningar".
Tips på något bra variator kit?
Hur är det med avgassystemet. Något man kan byta utan att det bara ska låta en massa? Eller hjälper det inget alls?
Tack för svar.

Ps. Köpte till 44matta från ny. Så de har jag :)
Om jag inte minns fel så lägger han in programvaran så får du provköra och är du inte nöjd så behöver du inte betala. Så lägger han tillbaks originalen. Enligt han själv ska det inte finnas några biverkningar och det tror jag inte häller att det gör.

Du kan sätta dit en pipa utan att det väsnas. Det är slutburken som väsnas och den ger ingen effekt. oftast tvärt om att du tappar. Men däremot vet jag inte om det finns någon pipa som ger någon märkbar effekt.

Tror 600 e-tec inte har reeds med v-force design som 800 har så ett par v-force reads kanske kan ge lite men tror att programvaran ger mest för pengarna. Gärna kombinerat med lite roliga saker i variatorerna.

Men har du tänkt lägga ner lite pengar på trim så köp en 800 istället. För du får inte igen en krona av det du lagt ut när du säljer
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Jag har programvara från M performance skall ut och testa i morgon för första gången.
Lynx 600 e tec 2009 rave 44 matta nerdrevat 2 kugg (lilla) 414 ramp orginalvikter skulle tippa på att jag kommer att köra på klick 3 eller 4.
 

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Jag har programvara från M performance skall ut och testa i morgon för första gången.
Lynx 600 e tec 2009 rave 44 matta nerdrevat 2 kugg (lilla) 414 ramp orginalvikter skulle tippa på att jag kommer att köra på klick 3 eller 4.
Hur har det gått? Testat ännu?
Det är lite långt för mig att åka till mora men såg att man kunde skicka grejjerna dit. Tänkte jag skulle ringa dit och kolla lite. Men berätta gärna hur du upplevde skillnaden :)
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Nu har jag prova lite och tja det är skillnad men om det är värt 3500 måste vara upp till var och en det går att köra på klick 5 men det är gränsfall man måste ha jävligt bra fäste varvar 8100 ibland 8300 och klipper ibland rekomenderar klick 4 eller 3
Nu går det i alla fall att åka på rullen utan att rycka ihjäl sig så nog är det skillnad om det är 10 hk mer är ju svårt att säga men det känns troligt att så är fallet.
jag har ej trimmat på något annat vis typ ljuddämpare reeds y pipe mm så jag har inga referenser om vad som ger mest för pengarna så att säga.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns ingrt trim till e-tec som är prisvärt. Knappt något som änns gör skillnad. Är bara bigbore och turbo som gör stor skillnad
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Mulles programvara måste väl ändå vara prisvärt om man pratar trim.
På 800an så blir inte toppeffekten högre men det ska den bli på 600an eftersom den är ganska safe i programvara från fabrik.

Å andra sidan så finns det väl inget trim som är prisvärt.

3 rules on good, cheap, and fast.

If its good and fast, its not going to be cheap.
If its cheap and fast, its not going to be good.
If its cheap and good, its not going to be fast.
 

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Nu har jag prova lite och tja det är skillnad men om det är värt 3500 måste vara upp till var och en det går att köra på klick 5 men det är gränsfall man måste ha jävligt bra fäste varvar 8100 ibland 8300 och klipper ibland rekomenderar klick 4 eller 3
Nu går det i alla fall att åka på rullen utan att rycka ihjäl sig så nog är det skillnad om det är 10 hk mer är ju svårt att säga men det känns troligt att så är fallet.
jag har ej trimmat på något annat vis typ ljuddämpare reeds y pipe mm så jag har inga referenser om vad som ger mest för pengarna så att säga.
Vad menas med klick ? Är som sagt ny på detta. :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Klicker är dom 3 skruvarna på primär (motor) variatorn som har 6 olika lägen du kan vrida dom till. Öka siffran ett steg så stiger toppvarvet ca 200 rpm och sjunker ca 200 med lägre sifra
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
600 e-tec blir mycket starkare med Mulles. Känns inte så mycket vid normal körning. Men vid högre hastigheter märks det en markant skillnad och även när det går tungt i pudret. Lika med 800r vilket fungerar suveränt och slutar inte att mata. Däremot 800 e-tec är inte samma markanta skillnad men även den går klart bättre och jämnare.
 

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Tack som tusan för bra svar, blir nog så jag skickar ner grejjerna till mulles å skaffar ett fatbar styre. Samt ska jag kolla på skruvarna på variatorn.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla inte skruvarna på variatorn.

Kolla så att den växlar rätt och om den inte gör det så kollar du skruvarna på variatorn.

Varmkör skotern och åk sen ut på en is/äng motsvarande. Starta från stillastående och håll sen stumt. Varvräknaren ska då snabbt stiga till ca 8000 varv och ligga där stabilt tills den varvat ur alternativt ängen tar slut.

Mindre eller mer än 8000 +-100 varv = effektförlust