Trasiga rullar i sekundären, garantiärende?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena.

Börjar ångra rätt bittert att jag bytte till BRP från Polaris.

Säsongen hittils...

Tvekar ibland vid gaspådrag
Läckage av Kylarvätska
Glapp SHOT

Och nu senast på långfredagen så fastnade helixen i sekundären en bit in och vägrar gå tillbaka.
Gissar att någon rulle spruckit där inne så att helixen fastnat


Till frågan.....går nya rullar på garanti eller räknas det som slitage delar?, skotern har bara gått en bit över 100 mil...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Går inte att säga då det hanterats så olika beroende på återförsäljare. En del har fått på garanti och andra inte, men testa iallafall. Vad är det för årsmodell?

Hur tvekar den och vad har du för maxvarv? E-tec har tyvärr kanske lite väl mycket inbyggda motorskydd så övervarv är oftast orsaken till att dom tvekar speciellt vid gaspådrag från stillastående.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Rullarna går nog egentligen inte på garantin men kan nog tas som goodwill av handlaren ibland.
Motorgången brukar det ytterst sällan vara något problem med. Har du grejat med variatorerna? Det kan nämligen vara där felet är om du gjort fel, BRP har någon säkerhetsfunktion som lägger sig i om motorn går upp i varv för fort, på äldre Etec 800 var denna irriterande känslig. Höga inslagsvarv etc tar/kan ta ner livslängden på sekundärrullarna också...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Dom påstås vara det. Men det känns ändå som att om man är vårdslös med gasen efter att ha backat/bromsat/motorbromsat så kan dom likväl gå sönder. Det blir en ordentlig jävla smäll när variatorn växlar mellan fram och back och är man hårdhänt i det skedet så far rullarna illa.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Hållbarare ja lite, men jag har lyckats knäcka en sån kan iof bero på otur. har sånna i min 850 och har hållt i 2 år nu
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag vet inte om jag är skicklig eller bara har tur. Har bytt otaliga rullar i andra maskiner man aldrig i nån av mina egna. Första XM körde jag 500mil med och senaste 850in 400mil och rullarna var fortfarande hela. 90% lössnömisär av och på med gasen men jag backar sällan mer än ut ur garaget så det kanske är där det sitter….

Hur som helst så har jag monterat hi-torque i nästan alla jag bytt på med gott resultat, alltså inget haveri efter det.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Jag vet inte om jag är skicklig eller bara har tur. Har bytt otaliga rullar i andra maskiner man aldrig i nån av mina egna. Första XM körde jag 500mil med och senaste 850in 400mil och rullarna var fortfarande hela. 90% lössnömisär av och på med gasen men jag backar sällan mer än ut ur garaget så det kanske är där det sitter….

Hur som helst så har jag monterat hi-torque i nästan alla jag bytt på med gott resultat, alltså inget haveri efter det.
Min uppfattning är att man knäcker dem vid backning. Så jag har pajjat rullar och vad jag hört från kompisar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En säker genväg till knäckta rullar är höga inslagsvarv. Har man tillräckligt vasst inslag så knäcker man till slut till och med rullar i en Teamvariator.
Sen är det definitivt skillnad från förare till förare, en del har inte kunskapen, känslan, eller bryr sig om, att "smyga sig på gasen" efter backning eller motorbromsning. (man behöver alltså inte ha backat för att få smällen, det räcker med att ha motorbromsat/rullat lite för att innerskivan ska vrida efter sig till backläge)
Har man väl programmerat in "smyget" i ryggraden tar den i princip ingen tid, men det kräver lite träning och en dos motoröra att få till.
 
Reactions: mas