trasig kolvring...

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
hej,
efter att min cobra enduro 583 har varit svårstartad och bara surat ner sig hela vintern så startade den inte alls sist jag skulle flytta skoter.
nu 2-3 månader senare när ja letade fel så såg jag att det var borta ca en halv cm utav ena kolvringen så jag antar att det var därför som den inte startat....
men kan det vara så att jag kört med en liten bit borta av en kolvring eftersom den inte dog av utan bara inte starta när ja skulle flytta den....
jag hade alltså varit ute å kört en sväng efter att jag bestyckat ner den och stängde av den när ja kom hem, sen skulle jag flytta den å då startade den inte:hmmmm2:

det jag undrar är hur en skoter beter sig med en liten bit borta från ena kolvringen?
och kan de va därför den varit så svårstartad hela vintern eller tror ni kolvringen gått sönder på slutet av säsongen?

mycket tacksam för svar :D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha.. en kolvring är där för att kompet ska stanna kvar.. och tar du bort din kolvring så försvinner kompet..blir din kolvring nött (tex om skotern gått långt) försvinner kompet.. om en bit är borta ifrån kolvringen så försvinner kompet..

Så byt kolvringar och kolvar så är ditt problem borta... du borde också söka efter den del som försvann så den inte ligger nere i vevhuset!

/F
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Motorn beter sig så som du beskriver det, den blir nersurad pga. den dåliga kompressionen i den ena cylindern. Den dåliga cylindern orkar inte komprimera bränsle blandningen tillräckligt, samtidigt som den friska måste få i sig mera för att orka dra runt den dåliga. Resultatet blir att det stannar kvar oförbränt bränsle i bägge cylindrarna.

Efter att du bestyckat ner den, så gick den igång på bl.a. en del av dom oförbrända bränsle resterna i cylindrarna, sen fanns det inte tillräckligt mycket kvar för att orka få i gång motorn nästa gång.

Jag tror att du kört hela säsongen med problemet, därför kommer du inte att hitta någon del av kolvringen. Du måste dock titta efter skador den kan ha gjort.

Efter renoveringen tycker jag att du ska gå tillbaka på bestyckningen du hade innan, tills du är säker på om den fortfarande får för mycket.
 

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
okej, :cheesy:
skador som jag kan se är att det ser ut som att biten från kolvringen farit uppepå kolven och sedan klämts några gånger för det är några märken uppepå kolven och på toppen.
hoppas ni förstår vad jag menar :p

tror ni de räcker med att byta kolvringar då ja inte badar i pengar just nu eller måste ja byta kolvar också??
motorn ska "tydligen" vara renoverad för ca 150-200 mil sedan...
och hur kan ja lättast titta efter biten från kolvringen i vevhuset? :)


tack för svaren mr.summit och IamFredrik:biggrin1:
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det beror på, märkena kan vara från spikningar också ser ut som nån suttit å knackat med körnare på kolv och topp, ang kolvringar så brukar det vara samma pris typ på pirat kolvar kontra orginal ringar
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Säkraste svaret att ge är att säga att man ska byta både kolv och kolvringar. Tror man dock att skadan är lite äldre pga. hur den ser ut, då kanske man vill chansa på att det kommer att fungera med att enbart att byta ringar. Åker man mycket ensam eller långturer tycker jag att man satsar på det som är säkrast för att också komma hem igen utan att behöva pulsa i snön.
 

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
okej.... men är det något som ja "borde/måste" byta nu när ja skruvat upp motornsom nån packning kanske eller är det bara att skruva ihop?
 
N

N_w

byt cylinderfotspackningar samt toppackningar så ska det bli fint ska du se!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du väljer att bara byta ringar, kolla noggrannt att stiftet (i kolvringsspåret) som bestämmer ringarnas läge finns kvar. Om det har gått varmt nån gång, så kan stiften släppa och vandra in i/ut ur kolven. Då kan ringen snurra fritt i spåret, och hakar snabbt tag i nån portöppning och går av.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
fan kompletta piratkolvar med kolv,ringar,knaster och bult kostar ju mindre än 2 st originalringar.

BYT kolvar, du får bara äta upp det om du snålar.

Hona cylindern om det är repigt. Firma gör det för någon hundralapp.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
tror själv inte att kolvringsbiten som lossnat har flyge ner i vevhuset med tanke på att trycket vill utåt så då lär ju inte biten flyga in. Eller är jag helt ute och cyklar?;o
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den har ingen annanstans att ta vägen än ner =)

Du kanske inte behöver ta isär motorn.. testa ta en magnet å peta i vevhuset så kanske du har tur att få upp den! Annars rekommenderar jag dig starkt att ta isär.. för den där biten kommer slå sönder något =)
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
skruva lös motorn och skaka det går ju väldans fort att lyfta den:)
 
Last edited: