Track dyno runs

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Min åsikt angående TRA variatorn var att jag tycket att den var lite "som att köra i väggen". Allt som jag har provat tidigare gav i princip samma resultat. Därför var jag öppen(nyfiken) på andra lösningar till primären. Här har jag funnit en design lösning som ger en stor skillnad. Lite "fly weight style" känsla. Jag och Trond har inte uppfunnit något, men vi har tagit det till ett resultat som jag till och med jag vart förvånad över hur bra det fungerar.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Att helt och hållet bara köra i dynon kan på en motor svagare maskin bli mer av en "bra underlag" set up. Det som är gjort här är att vi har jobbat på snön och sedan gått in och ut ur dynon. Dynon är ett mycket bra verktyg för att hitta små saker som kanske är svårt att känna eller hitta i real life.

-08 så monterade jag DJ kit på två summit xp 800-08. Det var på denn tiden då jag inte brydde mig så mycket annat än att få min egen skoter att gå som jag ville. Racingen var det som tog min tid. När en av dessa två kompisar kom tillbaka och visade sitt missnöje över att skoter gick faktiskt långsammare nu. Han frågade om jag kunnde var snäll och testa den i dynon gratis, för att vi är ju grannar. Ok vi körde med DJ kitet och vi testade även helt org för att se skillnaden. Och när DJ kittet inte gav nå mer annat än lite mer i lägre fart så blev han sur. Kan du göra något åt detta? Jag joxade på lite med andra primär fjädrar och pin vikt. Resultatet blev faktiskt lite bättre i real life när dom testade mot varandra.
Kompisen till grannen som hade köpt kitten släppte i väg ett mail till nämde herre och nämde då min mail adress för vidare diskution om vad jag hade gjort. Det var inte någon specielt trevlig människa som jag pratade med. Mr Dj talade om precis vad han tyckte om min så kallade tilltag, som jag inte hade någon som helst aning om. Att jag hade hållit på med drag racing i 14 år det sket han fullständigt i för han kunnsakper om variator kalibrering var vida överlägsna mina. Så det du läste någonstans är skrivet av honom.

Hehe ungefär det jag väntade mig att höra. :) Antog att dynon är väldigt bra för finslipning och se svart på vitt var växlingskurvan dippar osv.
Jag har haft kontakt med DJ och även köpt kit av honom och inte haft några problem med bemötandet. Dock fick jag aldrig någon ordning på REV 440in jag hade hans kit i. Trots frekvent mejlkonversation. Men många amerika produkter verkar halvfärdiga. Och amerikanska konsumenter verkar vilja att allt ska fungera perfekt bolton, utan justering annars är det skit... Vilket jag tycker är lite konstigt då vi alla har olika körstil och olika krav på vad vi vill att maskinen ska göra.
Surrade med dig på telen i våras angående min REV summit 809. (Satt med brutet ben...) Var mycket lärorikt och trevligt att du tar dig tiden att dela med dig av erfarenheter. Zan rör på sig friskt numera!
Kikade lite på "toms 3d arms" såg intressant ut! Visst använder du "någon" variant av justerbar viktarm? Har pratat med andra "åkafortherrar" som haft bra resultat med den typen
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Härliga tider dryga 20cm ny snö! Det har ju inte varit någon kyla överhuvudtaget i nov, så någon is på älven finns inte. Det är väldigt sent, frågan är om det någonsin har varit i princip isfritt på Lule älven den här dagen. Bara is flak som kommer flytande. Men nog är det säker att Freeridern som står i dynon få känna på årets första i dag.
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Kört skoter idag! Det var förb...t roligt. Kan någon som kört en helt std freeride med 21-45 berätta för mig vilka varv skotern har när den körs i 50km/h på led? Lite nyfiken bara!
 

henvik

Medlem
12 jan 2009
49
0
6
Sävast
Freeride 146 -12 Varvar 4800 vid 50km/t. Orginalsetupen känns ok och rem temperaturen är inte högre än att man kan ta på den utan problem efter ca 1mils körning på ospårad skogsbilväg med varierande fart.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Freeride 146 -12 Varvar 4800 vid 50km/t. Orginalsetupen känns ok och rem temperaturen är inte högre än att man kan ta på den utan problem efter ca 1mils körning på ospårad skogsbilväg med varierande fart.
Det är betydligt lägre än -11ans std. Jag tor att -12 är utan att ha provat bättre än -11. Så rem problemen bör nog vara ett minne blott.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Provade på min bcx i dag och tycker den ligger runt 5100 varv i 50 km/h, jag kan också hålla kvar handen på rem och variatorskivor efter lite blandad körning , båda variatorerna känns lika i temp.
remmen ser bra ut , har kört 10,8 mil .
Har klickat ner på 1:an och den varvar 7900 varv under kortare fullgasaccelerationer..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som kört en freeride 12 i track dyno och sett hur variatorerna verkar fungera i år? för bromsningarna i denna tråd gäller 2011 om jag inte fattat fel?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Väntar mad spänning =)

Jag har iaf sett ett broms papper som visade att freeriden gav 149.7hk på veven så det känns sjukt bra iaf!!!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hörde av en säker källa att e-tec 800 -11 ger lite över 150hk visserligen en lynx.
Och den bänken visar inga fantasisiffror.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har monterat mitt kitt på boondockern och med diablos hjälp över telefon fått hjälp att anpassa efter min körstil, kan bara säga att skillnaden mot original är milsvid!
Grymt klipp i starten, maskin ställer sig rakt upp från stilla och matar på enormt jämfört med standard, håller på att finjustera det sista men kan konstatera att det som visas i mattdynon finns där i verkligheten oxå!
Dessutom är det snöstorm ute, längtar efter att få testa maskinen i det lösa med den här setupen och 50 mm mattan:)