Tra variatorn glapp?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skivan så att säga glappar i primären när den är åtskruvad.

Skivan har nr 3-4 på denna sprängskiss:
http://12.2.215.22/pub/default.asp?SessionId=e375f9220f1c4a54bb8ef39faa196045&Lang=EN&brands=SKIDOO

Vet att den har en tendens till att ralla upp och glappa och därmed skapa oljud. Men jag har dragit den med moment nyckel nu ett ex antal gånger med 10kg. Och fortfarande är den glapp! förövrigt så är skivan sprillans ny, så är inget som är trasigt. Splines etc ser fint ut.

Även dragit åt den med 10kg, tagit lös, och dragit den med 10kg igen. Fortfarande glappt! Vad kan man göra? Är väl knappast meningen att det ska vara glappt?

Gäller rev -03

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Primären ska dras åt med 31-33Kg och sekundären med 10kg.
Iallafall de siffror jag fått till min, MXZ 700 -00.
Dra åt, varmkör, dra åt igen.
Sen så har det suttit för mig, hade problem med att bulten på primären for upp förrut

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Primären ska dras åt med 31-33Kg och sekundären med 10kg.
Iallafall de siffror jag fått till min, MXZ 700 -00.
Dra åt, varmkör, dra åt igen.
Sen så har det suttit för mig, hade problem med att bulten på primären for upp förrut
33kg? Kan väl aldrig stämma? 90% av alla artics variatorer ska dras åt med 7kg (70N)

Jo, har fått de tipset förut att en varmkörning kanske kunde underlätta.
kanske blir en prövning på det i morgon.

Några fler tips?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
33kg? Kan väl aldrig stämma? 90% av alla artics variatorer ska dras åt med 7kg (70N)

Jo, har fått de tipset förut att en varmkörning kanske kunde underlätta.
kanske blir en prövning på det i morgon.

Några fler tips?
Komplettering till ovanstående (gäller Skidoo):

Cylindrar och toppar: M8 29Nm, M10 40Nm
Grenrör: 23Nm
Termostathus: 12Nm
Primärvariator: 90-100Nm
Sekundärvariator: 22Nm

saxat från snowrider

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Komplettering till ovanstående (gäller Skidoo):

Cylindrar och toppar: M8 29Nm, M10 40Nm
Grenrör: 23Nm
Termostathus: 12Nm
Primärvariator: 90-100Nm
Sekundärvariator: 22Nm

saxat från snowrider
Tack så mycket!

Men då var jag inte ute och cyklade då. Tyckte väl att 33kg lät så snuskigt mycket, orimligt att den ska dras så tungt

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
jaa...dra man dryga trettio kilo med den "blötjärns"bulten bli d gängfritt tro jag.då få du ha ett momentskaft på runt metern:D

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
i min polaris har ja för mig att det var 97nm så 10kg ska räcka gott å väl, drar man mkt mer än det ryker antingen bulten lr gängorna.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
i min polaris har ja för mig att det var 97nm så 10kg ska räcka gott å väl, drar man mkt mer än det ryker antingen bulten lr gängorna.

jo! bör då räcka :hmmmm:

men men, tillbaka till problemet. Glappet som aldrig vill försvinna!

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Inte för att vara spydig ellerså men ha du rätt prylar och så, om du inte glömt nån ev bricka o ha rätt skiva kan det för säjtan inte klatra.ska ju passa som en smäck:hmmmm2:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Inte för att vara spydig ellerså men ha du rätt prylar och så, om du inte glömt nån ev bricka o ha rätt skiva kan det för säjtan inte klatra.ska ju passa som en smäck:hmmmm2:
hehe inga problem :)

Nej, några brickor har jag ingen aning om, för några sånna har aldrig existerat då jag monterat av variatorn, dock är ju den begagnad men ändå.
Och skivan är identisk med den gamla skivan, men i vilket fall som helst så glappade den gamla skivan med fast en aning mindre.

Nu när jag granskat sprängskissen så kan möjligen bussningen vara borta som ska sitta på vevaxeln som ni ser på skissen. KAN vara det, måste ta mig en närmare titt. För när jag bytte skiva tror jag inte att någon bussning fanns där.

Last edited:

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
hehe inga problem :)

Nej, några brickor har jag ingen aning om, för några sånna har aldrig existerat då jag monterat av variatorn, dock är ju den begagnad men ändå.
Och skivan är identisk med den gamla skivan, men i vilket fall som helst så glappade den gamla skivan med fast en aning mindre.

Nu när jag granskat sprängskissen så kan möjligen bussningen vara borta som ska sitta på vevaxeln som ni ser på skissen. KAN vara det, måste ta mig en närmare titt. För när jag bytte skiva tror jag inte att någon bussning fanns där.
då kan ja nästan sätta mellantå nageln på att de e den bussningen!;) hade en arctic där den bussningen va obefintlig,då va skivan glapp.den kunde tom låsa sej.snika o fick en polare o svarva nya i mässing,det funka inte länge.:p

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
då kan ja nästan sätta mellantå nageln på att de e den bussningen!;) hade en arctic där den bussningen va obefintlig,då va skivan glapp.den kunde tom låsa sej.snika o fick en polare o svarva nya i mässing,det funka inte länge.:p
Jo, får hålla tummarna att det är den som är felet :p
Kan det fort vara faktiskt, men men, återstår & ser tills i morrn!

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
En TRA-Primär skall dras: 80 NM sen släppa bulten lite grann igen,och sedan dra med 100 NM.

Man släpper lite grann p.g.a att den ska sätta sig ordentligt på konan.