Tråd för debattartikel - Framtid för betalleder

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Avgift en självklar lösning !

Kan inte annat än hålla med, kommunerna också måste vara intresserade att finna en lösning på problemet frågan är bara hur vi kan få dom att agera - man vill men det händer inget.

Det är enligt min mening dax för kommunpolitikerna att börja engagera sig på allvar så att vi får ett tryck/focus på detta i regeringsnivå.

:rolleyes:
Roger Eriksson
Skellefteå
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det rimliga tycker jag är att länsstyrelsen i respektive län får in pengar för evt skoterskatt, och fördelar ut ibland klubbarna efter genomgång av vilka leder som ska skötas, dessutom lite stickprov, bra leder och ersättning utgår, dåliga leder, inga slantar.

Att det lutar åt reglering är nog tveklöst! Jag kan visserligen inga siffror, men antalet skotrar som åker omkring i fjällen nu måste ha mångdubblats på en 10-års period, så att "gamla" regler skulle fungera är nog en utopi.

Mvh Ola
 

Martin W

Ny medlem
31 okt 2004
2
0
1
Docksta
Central ledavgift

Det enda vettiga måste vara central ledavgift.De fjällområden med betalleder måste upphöra.
Risken med betalområdena är att det blir förbud överallt utanför dom.Vid fördelningen av pengarna måste hänsyn tas till att det är ett väldigt slitage på lederna i fjällen, speciellt i påsk tider.Därför måste fjällorterna få rätt stor del av kakan.Det är ju relativt få bofasta jämfört med antalet skotrar i fjällen.Enligt uppgift så ska Snofed klara att administrera avgiften för ca 3% och det verkar vara en rimlig nivå.STF har väl ställt till med nog med klater redan,dom måste stoppas.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det ideella engagemanget

Viktigt är att inte det ideella arbetet med lederna som idag sköts av anslutna klubbmedlemmar förkastas. Tvärtom är detta det som ska lyftas fram och premieras genom centrala ledavgifter för om allt ska drivas av vinstkrävande bolag blir nog avgifterna eller kvalitén oacceptabel.

mvh
Anders Karlsson
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Ideella engagemanget

Det är helt klart ekonomiskt effektivast om ideella föreningar sköter underhållet men just nu håller tålamodet på att ta slut för dessa krafter - de håller helt enkelt på att utarmas - framförallt ekonomiskt

Jag hoppas att snofed snart kommer med ett klart förslag på lösning så att vi skoteråkare kan få ha kvar en "fri åkning"
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag tycker att man skall överlåta åt lokala föreningar elller motsvarande att sköta lederna.

Skapar man en skatt så kommer det inte dröjja länge förens *kostnaderna* är högre än inteckterna så staten tar hand omm hela kakan för att bygga motorvägar i skåne eller.

Se bara på hur stor del av bränsleskatt/vägtrafikskatt som går till vägunderhåll.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Mycket svårt att genomföra för att det ska bli rättvist.

Jag har 2 skotrar, den ena är en touringskoter och den andra en gammal arbetsskoter.

Ska man betala ledavgift för bägge eller ska arbetsskotrar undantas?

Man kan ju inte köra dom samtidigt ska man då betala ledavgift för bägge två?

Om man använder skotern enbart på egen mark för att t.ex dra fram ved och timmer, ska man då få bidrag från staten till de leder och spår man själv har dragit upp?

Det enda rättvisa systemet jag kan se är att det blir ungefär som bil och jordbrukstraktor idag, bilen körs på allmänna vägar får då betala vägskatt medan jordbrukstraktor'n som körs så gott som alltid på egna ägor är skattebefriad.

Sedan så kan man ju tycka att den skatt man redan betalar i form av momser och bränsle-skatter ska kunna betala våra leder.

Båtfolket har ju likadant, men dom får gästhamnar och dyl. från allmänna medel utan några krav på ledavgifter och skatter.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
En liten korrigering bara, ca 90-95%% av de gästhamnar som finns drivs i klubbregi, och finansieras med idielt arbete och gästhamnsavgifter, de övriga 5-10% är komersiella, vinstdrivande.

Sen så tycker jag som tidigare att vi bör överlåta åt klubbarna att sköta lederna.

I Umeå kommun finns det såvitt jag förstått ett gemensamt ledmärke som man måste ha för att får köra på lederna, som man köper från klubben eller ingår i medlemsavgiften i klubben. och att det räcker med att vara med i en klubb för att få trafikera lederna i hela kommunen, det tycker jag är ett bra system, som vi inte behöver blanda in staten i, då försvinner bara pengarna till att bygga motorvägar i skåne eller nåt.

Sen kanske jag har helt fel om hur det fungerar i min hemmkommun, men om det är som jag påpstår tycker jag det är jättebra.
 

tiger

Medlem
1 dec 2004
14
0
1
LYCKSELE
amerikanska leder kostar $$$$$$$

dom betalar ca 1000 kr per år i vissa delstater kör man utan" ledkort"bötar man ca 10 000kr+man blir av med skotren tills man har betalat vet ej om detta gäller över allt!!!!!!
 

tiger

Medlem
1 dec 2004
14
0
1
LYCKSELE
Ledavgift Länsvis

ÄR MED I EN ARBETSGRUPP SOM TÄNKER SÅ HÄR​

BETALA EN LEDAGIFT PÅ 150-300KR PER SKOTER SOM GÄLLER I EX. VÄSTERBOTTENS LÄN​
FÖRDELEN MED DETTA ÄR ATT PENGARNA ÄR LÄTT ATT DELA UT TILL KLUBBARNA.​
V-BOTTEN HAR CA23000 SKOTRAR GÅNGER 150 KR BLIR EN HEL DEL PENGAR UT PÅ LEDEN​
MOT VAD SOM DELAS UT IDAG .​
MÅNGA TROR ATT EN LED SKÖTER SIG SJÄLV​
TA LYCKSELE SOM ETT EX VI HAR 2700 SKOTRAR VI SÅLDE 543 ST LEDKORT FÖR 150 KR=81450KRDELAT MED 107LEDMIL GER761 KR PER MIL .OM DET DÅ GÅR 6-7LITER PER MIL +MASKINSLITAGE SOM ALLA VET VAD DET KOSTAR SÅ ÄR VI NÄRA 300KR PER MIL LÅGT RÄKNAT +EN MASSA TID .MAN RÄKNAR GANSKA FORT UT DET KAN INTE BLI BRA LEDER DÅ?????​
VI MENAR!! ATT VI SOM ANDVÄNDER SKA KUNNA BETALA FÖR OSS DET ÄR SMÅ PENGAR I SAMMANHANGET SEN KAN MAN TYCKA ATT STATEN SKA GÅ IN MED PENGAR MEN DETSER MAN JU VAD DOM ANVÄNDER DOM TILL!!!!!!​

RISKEN MED SNOFEDS FÖRSLAG ÄR DET BLIR HÖGA OMKOSTNADER MED ATT FÖRDELA PENGARNA TILL KLUBBARNA I LANDET NÄR MAN KAN GJÖRA DET LÄNS VIS.​

VISST FINNS DET NACKDELAR LÄNSKORT MEN DET GÅR INTE SKITA OCH HÅLLA IGEN SAMMTIDIGT HAR PROVAT DET????​
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
tiger skrev:
ÄR MED I EN ARBETSGRUPP SOM TÄNKER SÅ HÄR​

BETALA EN LEDAGIFT PÅ 150-300KR PER SKOTER SOM GÄLLER I EX. VÄSTERBOTTENS LÄN​
FÖRDELEN MED DETTA ÄR ATT PENGARNA ÄR LÄTT ATT DELA UT TILL KLUBBARNA.​
V-BOTTEN HAR CA23000 SKOTRAR GÅNGER 150 KR BLIR EN HEL DEL PENGAR UT PÅ LEDEN​
MOT VAD SOM DELAS UT IDAG .​
MÅNGA TROR ATT EN LED SKÖTER SIG SJÄLV​
TA LYCKSELE SOM ETT EX VI HAR 2700 SKOTRAR VI SÅLDE 543 ST LEDKORT FÖR 150 KR=81450KRDELAT MED 107LEDMIL GER761 KR PER MIL .OM DET DÅ GÅR 6-7LITER PER MIL +MASKINSLITAGE SOM ALLA VET VAD DET KOSTAR SÅ ÄR VI NÄRA 300KR PER MIL LÅGT RÄKNAT +EN MASSA TID .MAN RÄKNAR GANSKA FORT UT DET KAN INTE BLI BRA LEDER DÅ?????​
VI MENAR!! ATT VI SOM ANDVÄNDER SKA KUNNA BETALA FÖR OSS DET ÄR SMÅ PENGAR I SAMMANHANGET SEN KAN MAN TYCKA ATT STATEN SKA GÅ IN MED PENGAR MEN DETSER MAN JU VAD DOM ANVÄNDER DOM TILL!!!!!!​

RISKEN MED SNOFEDS FÖRSLAG ÄR DET BLIR HÖGA OMKOSTNADER MED ATT FÖRDELA PENGARNA TILL KLUBBARNA I LANDET NÄR MAN KAN GJÖRA DET LÄNS VIS.​

VISST FINNS DET NACKDELAR LÄNSKORT MEN DET GÅR INTE SKITA OCH HÅLLA IGEN SAMMTIDIGT HAR PROVAT DET????​

Jättebra, men låt klubbarna ta in pengarna, lämna *myndigheterna* utanför, annars så hamnar snart alla pengarna i stockholm.

Jag skulle nog kunne betala mer än 150-300 kr, om det dessutom ingick lite lobbyarbete mot skoterförbud.

Som jag förstått det så fungerar det ungefär så härmokring, men innom kommunen, klubbarna har sammarbete så om jag pröjsar till sävar skoterklubb får jag köra på tavelsjö skoterklubbs leder, och omvänt.
 

tiger

Medlem
1 dec 2004
14
0
1
LYCKSELE
pengar till klubbar

tanken är det men men hur man ska fördela detta till alla klubbar är svårt att vara rätt vis. tankarna är man ska ha lederna godkännda av länsstyrelsen +en viss standard på leden som vi alla klubbar måste jobba fram tillsammans vi har redan haft kontakt med många klubbar om det här och alla har varit övertygad att det är rätt väg att gå men att vägen är lång...

rimmligt är att man får betalt efter antal ledmil men alla förslag beaktas!!!!

detta måste även visa att vi skoterägare vill ta ansvar och väcka nån trögskall på länstyrelsen
och hjälpa oss med detta.

TITTA PÅ FISKE KORTET MAN SKULLE ANVÄNDA LIKNANDE REGLER DÄR KOSTAR DET ATT VA UTAN. TYCKER ATT GÅR ÅT MYCKET TID ATT ÖVERTYGA SKOTERFOLK ATT KÖPA LEDKORT
 
Last edited:

tiger

Medlem
1 dec 2004
14
0
1
LYCKSELE
Michael skrev:
Mycket svårt att genomföra för att det ska bli rättvist.

Jag har 2 skotrar, den ena är en touringskoter och den andra en gammal arbetsskoter.

Ska man betala ledavgift för bägge eller ska arbetsskotrar undantas?

Man kan ju inte köra dom samtidigt ska man då betala ledavgift för bägge två?

Om man använder skotern enbart på egen mark för att t.ex dra fram ved och timmer, ska man då få bidrag från staten till de leder och spår man själv har dragit upp?

Det enda rättvisa systemet jag kan se är att det blir ungefär som bil och jordbrukstraktor idag, bilen körs på allmänna vägar får då betala vägskatt medan jordbrukstraktor'n som körs så gott som alltid på egna ägor är skattebefriad.

Sedan så kan man ju tycka att den skatt man redan betalar i form av momser och bränsle-skatter ska kunna betala våra leder.

Båtfolket har ju likadant, men dom får gästhamnar och dyl. från allmänna medel utan några krav på ledavgifter och skatter.

Så här har vi funderat
Du ska bara betala om du anväder lederna och du måste ju få gjöra vad du vill på din egen mark
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Betala led avgift?

Jag undrar bara vad folk tycker om det förslag som tagits upp ett par ggr under dom senaste åren. att man ska betala för att få köra på preparerade skoterleder? man löser ett kort på samma sätt som i en skidbacke asså. det har varit på tal om att man kan lösa kort för en vecka, dag osv. vet inte allt om det men iaf. det kanske skulle va bättre att göra som vi har med vägskatten. asså skoterägare betalar en summa som ledksatt. fast vad vet ja.


jag skulle inte vilja lösa ett "ledkort" varje gång ja far till våran fjällstuga och vill köra skoter. hellre betalaen summa per år som inte är fantasihög.

vad säger ni?


Arctic cat F7 håller måttet.. ;)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag tycker nog att det är bra om det går att lösa per år för de som vill det, men även att alternativet med veckovis finns frammförallt i turisttäta områden för dem som föredrar det, men det beslutas ju bäst av de klubbar som sköter leden just där.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Risk för dyr administration

tiger skrev:
ÄR MED I EN ARBETSGRUPP SOM TÄNKER SÅ HÄR​

BETALA EN LEDAGIFT PÅ 150-300KR PER SKOTER SOM GÄLLER I EX. VÄSTERBOTTENS LÄN​
FÖRDELEN MED DETTA ÄR ATT PENGARNA ÄR LÄTT ATT DELA UT TILL KLUBBARNA.​
V-BOTTEN HAR CA23000 SKOTRAR GÅNGER 150 KR BLIR EN HEL DEL PENGAR UT PÅ LEDEN​
MOT VAD SOM DELAS UT IDAG .​
MÅNGA TROR ATT EN LED SKÖTER SIG SJÄLV​
TA LYCKSELE SOM ETT EX VI HAR 2700 SKOTRAR VI SÅLDE 543 ST LEDKORT FÖR 150 KR=81450KRDELAT MED 107LEDMIL GER761 KR PER MIL .OM DET DÅ GÅR 6-7LITER PER MIL +MASKINSLITAGE SOM ALLA VET VAD DET KOSTAR SÅ ÄR VI NÄRA 300KR PER MIL LÅGT RÄKNAT +EN MASSA TID .MAN RÄKNAR GANSKA FORT UT DET KAN INTE BLI BRA LEDER DÅ?????​
VI MENAR!! ATT VI SOM ANDVÄNDER SKA KUNNA BETALA FÖR OSS DET ÄR SMÅ PENGAR I SAMMANHANGET SEN KAN MAN TYCKA ATT STATEN SKA GÅ IN MED PENGAR MEN DETSER MAN JU VAD DOM ANVÄNDER DOM TILL!!!!!!​

RISKEN MED SNOFEDS FÖRSLAG ÄR DET BLIR HÖGA OMKOSTNADER MED ATT FÖRDELA PENGARNA TILL KLUBBARNA I LANDET NÄR MAN KAN GJÖRA DET LÄNS VIS.​

VISST FINNS DET NACKDELAR LÄNSKORT MEN DET GÅR INTE SKITA OCH HÅLLA IGEN SAMMTIDIGT HAR PROVAT DET????​
Kan det inte istället bli så att administrationskostanderna skjuter i höjden om det skall finnas ett administrationskontor i varje län?
Är det inte bättre att det finns ett kontor som administrerar alla avgifter för hela landet?

För det utesluter ju inte att inkomna medel från varje län skickas ut länsvis. Efter någon slags modell, där klubbar/kommuner/länstyrelse tillsammans själva, i varje region beslutar hur dom inkomna medlen skall fördelas.

Jag personligen tror att det kan vara lättare (Läs:mindre svårt) att få staten att skjuta till extrapengar från skoterrelaterade typ. Bensinskatter, momser, etc. till ledunderhållet osv. om alla skoterägare i Sverige är "Samlade" tillsammans, än om vi ska dela upp oss länsvis. Allra helst om vi skoteråkare själva kan ta detta initiativ med "Skoteravgiften" till att få ekonomi för våra skoterleder.

I övrigt så borde ju dom som har inkomster från rennäring, skogsbruk etc. få göra avdrag för denna "Skoteravgift" för sina arbetsskotrar i sin deklaration, liksom dom gör momsavdrag idag för inköpen av skotrarna. Men då jag inte är så insatt i avdragsdjungeln, så vet jag egentligen inte hur krångligt=dyrt detta skulle bli.

Varför överhuvudtaget denna "Skoteravgift" förslag kommit upp, är ju förutom att få bättre leder, förhindra så att ytterliggare "Betalledområden" skapas, vilket ju är slutet för den relativt "Fria åkning" som vi har idag. Så denna avgift har ju faktiskt även den som aldrig nöjeskör på skoterleder nytta/intresse av, anser då jag.

Stig larsson
A-jaur SSF
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Håller med dig till 100%, Stigge! Låt Snofed centralt sköta ledavgiften, det blir bara mera administrationskostnader om systemet delas upp länsvis.
Fördelen med Snofed är att man mycket lättare kan få insyn i hur de hanterar pengarna och även - via klubbarna - i viss utsträckning kan påverka saker och ting.
Vilka ska betala ledavgift? Ja, förstås alla registrerade skotrar, de som är klassade som arbetsskotrar får en lägre avgift.
Kräv tillbaka bensinskattepengar från staten, medlen går till ju till våra 'vägar'! Här kan man använda samma metod som gåslevermaffian i AB STF gör, använd medlemmar som sitter strategiskt - helst i riksdagshuset - för att lobba. Snofed har ju nu fått en mycket värdefull kontakt invald i styrelsen, använd den!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Mina erfarenheter säger att administrationskostnaden snarare ökar när man centraliserar.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Hur minska administrationen (=Kostnaderna)

Om vi skulle ha ett skoterkontor i varje län som sköter om administrationen och det finns 7-8 skoterlän, så skulle det behövas en hel del folk till detta, än om man sköter om det från en och samma plats i Sverige.
Det är ju bara och kika på hur kostnads-ineffektiv sjukvården i detta land är uppbyggd.
Här har vi ett Landsting i varje län, men nu äntligen, så har man börjat och kika över detta, så nu är det på gång att slå ihop flera landsting till ett, alltför att minska kostnaderna, bland annat den dyrbara administration.

Sedan så vet då inte jag om det är självklart att just Snofed skall sköta om administrationen. För det borde vara där det är klart billigast och fungerar bäst.
Men det utesluter ju givetvis inte Snofed.
För helt klart så finns det massor med fördelar om skoterorganisationen kan driva detta.

Men kanske att Vägverket skulle sköta om det, då dom redan har all datautrustning och komptens inom området så att säga. Men det finns ju en del frågetecken med Vägverket tyvärr.

Kanske någon av länstyrelserna i norrland kan ta på sig detta.
Eller någon av norrlandskommunerna.

Men personligen så tycker då jag, att denna verksamhet borde ligga i norrland någonstans, för det skapar ju i vart fall jobb på den ort där den hamnar, och för det så skulle då jag gladeligen betala någon krona extra

Stig Larsson
Arvidsjaur
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Håller inte med dig Diravi men Stigge är inne på rätt linje, vi har 21 län i Sverige och antagligen finns det skoterägare bosatta i de flesta av dem även om de har skotrarna uppe de nordligaste länen.
Men staten ska inte blandas in på något sätt vid administrationen av ledavgiften, risken är mycket stor att pengar dräneras bort till annat än skoterleder.
Vägverket och länsstyrelserna är egentligen bara statens förlängda arm och har bara att betala in våra ledavgifter till statens kassakista om regeringen så bestämmer.
Har inte Snofed egen datakompetens för att ta fram ett skoterregister så går det säkert att få experthjälp till Snofed vid uppbyggnaden av registret, vi har skickligt folk med erfarenhet inom området i Sverige - ett av mycket få länder i världen där *alla* medborgare är numrerade, inte bara straffångarna.
Andra alternativ till Snofed för att administrera ledavgiften kan givetvis övervägas bara staten hålls utanför...