Tråd för debattartikel - Framtid för betalleder

L

Lars Pärzon

Ett kort för hela landet

Jag kan betala 150 kr om jag få åka över hela sverige !! Inte en spänn till vill då jag betala!!!!

ANNARS BRA INLÄGG STIG!!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Kanon inlägg

Visst kan jag tänka mig betala en human summa varje sesong, men jag vet av egen erfarenhet, jag och några bekanta sökte till en skoter klubb för att därmed sponsra lite till lederna, och inget svar efter 3 ggr... men när vi är ute och "buskör" så tar gärna vissa äldre herrar och skriker att vi inte gör annat än å förstöra... Sen den roliga biten skidåkare.. dom vill sätta skoterförbud här och var i vårat långa land.. men när det blir skoterförbud på sina ställen då kan dom inte åka där nå mer för det är ju inte upptrammpat åt dom.... så jädra mkt svammel... vi skoteråkare måste kämpa för att få ha kvar våra sista fria ställen att åka på!

Mvh Jonas.H
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag skulle då personligen kunna tänka mig betala årsavgift för leder, typ 500-800 kr eller nåt. Men då skulle jag å andra sidan kräva att lederna var i superbra skick. Och inte bara lederna just runt knuten utan lederna i, för min del, hela Norrbotten. Tyvärr så är det så att det skulle inte komma in nog med pengar till att hålla lederna i sånt skick även om det är hyffsat många som betalar.
Jag begriper inte hur de lyckas att hålla suverän ledstandard i norra USA / Canada, men någon borde kanske tjyvkika på hur de gör. Antagligen så har soppapriset en stor del problemet i Sverige :(
I Finland så är de statligt underhållna har jag för mig, dock så har Finland andra nackdelar beträffande skoterkörningen...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Med en skoter skatt på 300-500kr så skulle en stor del av problemet vara löst.

/Anton
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Pengar till leder...

Jag tänkte på detta viset att om jag åker i Sundsvall så betalar jag avgift till dom klubbar vars leder jag använder. Åker jag till fjällen så betalar jag medlemsavgift för den klubben som sköter leden på den orten... Jag betalar gärna en 500:- i "skatt" om pengarna går direkt till dom klubbas som aktivt jobbar för att få bättre leder och utbildar sina förare. Sen så kanske dom som åker i Svenska fjäll och kommer från tex. Norge skall betala en "skatt" för att få åka i Sveriges fria land. Fiskar man så kan man köpa en allmänt fiskekort för ett stort område men vill man fiska där det är bättre så kostar det mera, samma kanske skulle funka för skoteråkningen.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ja varför inte en "skoter" skatt som gäller alla ägare så får man åka över hela landet.(jag tycker normalt Inte om skatter då de finns för mycke sånt men det är nog den bästa/enklaste lösningen tyvärr)En sak är då säker diskusionen runt skoteråkandet har då inte slutat och kommer inte att göra det heller om man inte hittar lösningar på problemen.Måste tyvärr hålla men "skoterhatarna" i några fall (ytters få) men det finns folk på skoter som inte verkar ha ett rätt och som borde använda det dom har innan för pannluggen.Ja ja nån lösning ak det nog bli....

Mvh:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Problemet i "skatten" kan också bli hur den skall fördelas mellan de olika klubbarna. Skall det vara per mil led eller ju fler medlemmar? Det finns klubbar med få medlemmar med de har oehört stort ledsystem och givetvis så finns det klubbar med massvis med medlemmar och otroligt litet ledsystem. Hur man än räknar fördelningen så blir det fel. Sedan finns risken att det blomstrar upp en miljon skoterklubbar som vill ha del av skatten, skotterklubbar som INTE är seriösa, hur sorterar man bort dem?

Skall skoterklubbarna ansvara för att lederna är i fint skick eller skall "skatten" användas av länstäckande "ledklubb" som ser till att lederna hålls fina på vintern medans lokala skoterklubbar röjer lederna på sommaren?
 
E

Ej medlem/Inloggad

ja det är rent ut sagt åt helvete.

Ska stf ta hand om det så då är vi inte bli långvariga i fjällvärlden på lagligt sätt men blir det så då kommer jag att bara köra.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ledavgift.

skoterleden skrev:
Denna tråd är för debattartikeln som publicerades idag.
Tanken med förslaget är ju att där kostnaderna finns så ska pengarna läggas.
det kan ju tex mätas som vägverket gör idag men fordons räknare.
Tanken är ju ochså att det kommer att administreras centralt av tex snofeds kanli i Solefteå.
I grunden var tanken att lokala entreprenörer skulle anlitas för att avlasta skoterklubbarna som idag på en del håll håller på att gå under på grund av för få medlemmar.

Hansolov.Lönn snofed.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mikael_N skrev:
Problemet i "skatten" kan också bli hur den skall fördelas mellan de olika klubbarna. Skall det vara per mil led eller ju fler medlemmar? Det finns klubbar med få medlemmar med de har oerhört stort ledsystem och givetvis så finns det klubbar med massvis med medlemmar och otroligt litet ledsystem. Hur man än räknar fördelningen så blir det fel. Sedan finns risken att det blomstrar upp en miljon skoterklubbar som vill ha del av skatten, skoterklubbar som INTE är seriösa, hur sorterar man bort dem?
Du har helt rätt att det antagligen kan bli ett problem att fördela pengarna rättvist.

Ex. vis så tror och hoppas jag att Kiruna kommun INTE betalar ut några pengar till STF om dom nu t. ex bildar en skoterklubb och söker bidrag för underhåll av någon led till deras fjällstugor.

För jag tror att det nog måste bli resp. kommuns ansvar att dom inkomna medlen till varje kommun, hamnar rätt så att säga. För då skulle det även behövas bildas samrådsgrupper i varje kommun, där samtliga skoterklubbar skulle ingå. Om då sedan någon liten by skulle bilda en egen skoterklubb och Annlägger egna leder så måste dom ju få ingå i denna grupp.

Men problemet som jag ser, är ska då resten i denna grupp på demokratisk väg neka denna lilla by att få bidrag till deras lilla led.
Men samtidigt så körs det väl antagligen mest skoter runt centralorten i varje kommun, undantaget då fjällkommunerna förstås. Så logikiskt så behövs antagligen det mesta underhållet där.

Sedan så tror inte jag att det är antal ledmil som skulle avgöra bidragens storlek till respektive klubb, då blir det nog som du "Mikael" är lite inne på, att det skulle byggas leder och kors och tvärs, leder som kanske inte har någon nytta, men som skulle dra in pengar till klubbkassan.
Viktigt är nog att det fastställs fasta bevekelsegrunder på ledunderhållarbetet och finansiering, så att bidragen kan "frysas inne" om ledarbetet inte utförs på ett korrekt sätt.

Mvh. Stig Larsson
Ordf.
A-jaur SSF
 
Senast redigerad av en moderator:
F

FINNE

Samma system är på gång i Finland, med årsavgift för underhåll och ersättning till markägare.Årsavgift på 100€ (ca 900 kr) har varit på tal vilket JAG tycker är helt ok. Nu har vi en medlemsavgift på 20€ inom klubben (wasa snowmobile) som skall räcka till allt nybygnad + underhåll
 
E

Ej medlem/Inloggad

Finansiering

Ej medlem/Inloggad skrev:
Du har helt rätt att det antagligen kan bli ett problem att fördela pengarna rättvist.

Ex. vis så tror och hoppas jag att Kiruna kommun INTE betalar ut några pengar till STF om dom nu t. ex bildar en skoterklubb och söker bidrag för underhåll av någon led till deras fjällstugor.

För jag tror att det nog måste bli resp. kommuns ansvar att dom inkomna medlen till varje kommun, hamnar rätt så att säga. För då skulle det även behövas bildas samrådsgrupper i varje kommun, där samtliga skoterklubbar skulle ingå. Om då sedan någon liten by skulle bilda en egen skoterklubb och Annlägger egna leder så måste dom ju få ingå i denna grupp.

Men problemet som jag ser, är ska då resten i denna grupp på demokratisk väg neka denna lilla by att få bidrag till deras lilla led.
Men samtidigt så körs det väl antagligen mest skoter runt centralorten i varje kommun, undantaget då fjällkommunerna förstås. Så logikiskt så behövs antagligen det mesta underhållet där.

Sedan så tror inte jag att det är antal ledmil som skulle avgöra bidragens storlek till respektive klubb, då blir det nog som du "Mikael" är lite inne på, att det skulle byggas leder och kors och tvärs, leder som kanske inte har någon nytta, men som skulle dra in pengar till klubbkassan.
Viktigt är nog att det fastställs fasta bevekelsegrunder på ledunderhållarbetet och finansiering, så att bidragen kan "frysas inne" om ledarbetet inte utförs på ett korrekt sätt.

Mvh. Stig Larsson
Ordf.
A-jaur SSF
Naturligtvis ska pengarna läggas där kostnaderna finns o ingen annan stanch tanken är ju inte att en klubb ska kunna håva in en massa pengar o sedan dra på klubbresa till usa utan det byggs upp ett kontrollsystem med några besiktningsmän/kvinnor som när man får uppgifter på att underhållet inte funkar så åker man ut o besiktar leden o tar kontakt med klubben/entreprenören.

Ni som har funderingar kring det här hoppas jag är med i en snofed ansluten klubb kom i så fall på länsmöten eller skoterrikstan i sundsvall eller ta kontakt med oss i snofeds styrelse via vår hemsida .

mvh Hans"grovgasa"Lönn.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
finns många bra ideér här om hur det kan lösas, men jag anser att det viktigaste är att skoterfolket får komma på en lösning och inte någon söderöver med väldigt lite insyn hur det skulle funka.

Skoter skatt skulle kunna funka rent praktiskt iallafall på svenskar, men norrmännen som kommer hit måste ju också bidra.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Visst ska vi betala

Men för vad?
förr i världen fanns ett idiotiskt system för arbetslösa ALU kallades det
det sög för det mesta.
Men just när det gällde idiella klubbar o dyl så var det ju förträffligt
för vilka klubbar hadde annars råd att ha personal "anställd"

dvs enda kostnaden en skoter klubb hadde va typ soppan å maskin underhåll
å där gick kommun ofta in med stöd.
mig veterligen så finns inte ALU längre så ett nytt problem har tillkommit.

Sen kan man ju alltid beskatta snöskotern men i så fall alla fritids båtar ochså

men det e väl lättare att ge sig på ett gäng lappar för många tror ju faktiskt att skotern är en norrlänsk företeelse.
SKATT nej LEDAVGIFT ok men då ska lederna vara bra å möjligeten att friåka
måste finnas kvar annars kommer endel att fullständigt skita i förbudsområdena
tror jag
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
Jag brukar åka till Tänndalen och åka just för att dom har bra leder och vist det kostar en slant att åka där men valet är ju lätt antingen så kostar det eller så är det till att åka på skit leder.
Att komma med ett inlägg att jag kan betala 150 spänn men då vill jag åka överallt är ju så urbota dumt så man vill gråta, i staterna är alla som driver företag i byn runt ett ledområde med och betalar en viss % på intäckterna till ledbolaget men det är ju samma sak då priserna på boende och mat mm blir dyrare så det är ju du som åker skoter som betalar i alla fall.
Nä jag tycker att det borde bli fler ledbolag som i Tänndalen där man får betala och åka på riktiga leder och det ska även finnas friåknings områden så man får busa också.


Men det är ju min personliga åsikt!!!!!:D

"Polaris för oss som gillar livet:cool: "



MVH Robert Wermelin
 
E

Ej medlem/Inloggad

Framtiden

Bra att denna fråga tas upp i debatt. För jag vet och fler med mig att detta är av stor dignitet.
Frågan om hur det blir i framtiden, 100 eller 5000 i skoter skatt, den här debatten är större OCH alvarigare än vad dom flesta anar.'
Tex 500kr i skoter "led" avgift eller skatt eller vad det skulle heta, så går det ej och kommer aldrig att kunna öron märkas till just skoter lederna,. så är det bara.
Men med ledbolag runt om i Sverige, kan man ju öron märka till just denna bit. Mycket ohållbart om vi skall behöva betala flera olika området bara på en lång dags tur ca 20 30 mil. Först dalarna sedan upp till Härjedalen, (finns ju redan ett där), och sedan utanför Västra, över till östra norra upp til Jämtland kanske ett par tre olika där med OJ oj osv, flera hundra i ledavgifter på en dag.

Det blir ju hellt ohållbart, det måste till ett riks täckande med vad, skatt nja, var går pengarna, titta på sjukvården vägarna osv, tro inte att skoterlederna kommer att primeras.
Denna debatt måste vi alla hjälpas åt med, gå med i din lokala förening, och ring klubbet och säg jag är med, lägg ner ett par dar av ditt liv för att fixa till DIN och vår allas led.
Genom mer engagemang från skoteråkare, bättre leder, större ansvar, O% vision alcohol, visa hänsyn, JA då kasnke vi får behålla vår största passion,, nämligen skoter åkning.

Med bästa hälsningar Jonas P
 

SMiT

Aktiv medlem
9 okt 2004
62
0
6
JmK
Varför ska massa gamla gubbar nere i söder och folk från STF (Svenska Turist Fjolleföreningen) sitta och hitta på nya lagar och sånna saker? Vore inte vi ungdomar som trotts allt ska leva ett bra tag och vara tvungna att följa dessa lagar få några ord också? Dom kanske inte ska gå runt med en lista i Göteborg och fråga, vad tycker ni? ska norrlänningar och dom som far till norrland få betala massa pengar för att köra på lederna? Och ska vi förbjuda skotertrafik utanför lederna? Tycker att man mister rätt mycke med de som kallas skoterkörning om man tar bort vår så kallade frihet, att köra skoter vart man vill i princip. Visst de är okej med betalleder men att man inte ska få köra utanför är totalt idiotiskt, kanske man ska sätta dom på en skoter och kasta bort dom från deras Ockelbo 500 och Alpin skotrar så dom få se att de är djävligt kul att köra utanför leden och ha skojj.

Betalleder "Tummenupp"
Förbud av skoterkörning utanför lederna "Idiotiskt!"
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Skatt eller avgift

Det är viktigt att en eventuell rikstäckande ledavgift är just en AVGIFT och inte en skatt.
För kallas det avgift är pengarna öronmärkta till just det som avgiften är tänkt till, i detta fall skoterledsavgift. Men skulle det bli en skatt så kan det försvinna upp i det allmäna som ex. vis skola , vård, omsorg etc.

Ett exempel:
Ni som betalt in bilskatten, ta fram underlaget för detta och kika.
Där finns det som i mitt fall, 3 olika specifikationer (2 om man bor i södra Sverige)
1. Fordonskatt, i mitt fall 1479:-
2. Avgår Glesbygdsavdrag -32:-/ mån. -384:-/år
3. Registerhållningsavgift 35:-

Den första raden FordonSKATT, där försvinner pengarna ut till allmänna, alltså inte bara till att underhålla vägar.
Den sistnämnda summan Registerhållningsavgift, är alltså en AVGIFT som är öronmärkt till att hålla igång fordonsregistret.

Så om man exempelvis som det tidigare nämts i debatten skulle betala in 500:- till en ledavgift, och 35:- av dessa skulle försvinna upp i administyrationskostnaderna, så tycker jag att det skulle vara fullt acceptabelt. Men antagligen finns det en viss risk att en del (fåtal) kommuner kanske skulle passa på och ta en ut administrationsavgift också, om dom nu skall administrera avgiften i sin egen kommun (vilket jag tycker är det enda raka). Men i dom flesta kommuner så tror jag däremot att dom inte skulle ta ut en sådan här avgift , då dom med en ledavgift själva skulle slippa dom kostnader som dom har idag med skoterledsbidragen ut till sina skoterklubbar.

Stig Larsson
A-jaur SSF