Touring/Arbets/Åka runt skoter åt farsgubben.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Halloj!

Är så att farsan börjar bli less på gammskotern så nu ska det kolla upp något "nytt". Då hans intresse är begränsat har man fått rycka in, dock har man ju dålig koll på allt med mer än en sittplats.

Tanken är iaf en fläktkyld 550/570, då den inte lär gå massor av mil per år vilket gör inköpspriset viktigare än driftkostnaden.

Vad den kommer brukas till är skogsinventering, kanske lite utflykter samt packa skidspår och dra spårsladd.(Kommer ej dras ved med den)

Och givet hade ju vare en lång tvåsits, finns t.ex. Shift 550 136" till riktigt bra pris. Dock är ju frågan om dom funkar att dra sladden med? Och hur det funkar att lirka runt i skogen?
Packa leder funkar ju såklart bättre med en bred men då brukar ju komforten och smidigheten bli lidande?

Kort och gott är kraven:

Momsbar(att dra va)
Bra framkomlighet
Drag och Back.
Möjlighet att dra en sladd.
Gärna med lite komfort, en t.ex. RS viking är lite väl klumpig.

Spånat lite och maskiner jag komme fram till är:
Bearcat 570 -10 Både med 50 och 38bred, är det samma breda chassi på båda? + för sekundären med "automat lågväxel" och Elstart. - på smidighet kanske?(framförallt 50 bred)

Shift 550 -11 ny från fabrik, bra pris på dom nu, dubbeldyna, lite sportigare. Går dom att dra något med alls? +Lite roligare att köra och smidigare - på ingen elstart, drag måste köpas till.

Sen har vi ju BRP. Läst så mkt skit om Rotax 550, vet hur mkt som stämmer? En Xtrim kanske? 59orna verkar stå sig så sjukt i pris?

Kom gärna med förslag på andra maskiner och era egna åsiker!

Pris budget ligger på runt 70 000Kr inklusive moms.

Tack på förhand!

/Jon
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Mina funderingar om bearcat 570. (smalbandaren)
Den e bekväm, skön sitt- o ståställning, löstagbart passagerarsäte, overloadfjädrar i boggin, lättåtkomligt i motorutrymmet för service.
Troligen behöver det monteras skidbelag för ökat flyt, för skotern är något framtung, + ev. en förhöjning av vindrutan för kyliga dagar. Den är bränslesnålare än rotax 550.
Har själv en T570 -09 o det är i stort samma skoter, med kortare matta o annan utväxling.
Däremot upplever jag den mer tungdragen vid kallstart och startmotorn vill jag bara använda när maskinen redan är varm.

Skotrar med Rotax 550 har starkare startmotor, och mera lättdragen under kallstart.
Dessa skotrar behöver inte heller skidbelag, eftersom dom e lätt framtill.
Lättare att burk, köra offensivt med.
Ja, ungefär där avtar mina positiva erfarenheter med rotax550 ski-doo/Lynx.

mvh/ Lynxi
 

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Har då inget ont att skriva om rotax 550. Kört 600 mil nu utan ett enda fel. Funkar även bra att dra en sladd bakom.

Jag skulle rekommendera en lynx xtrim 550, med det nyare REX chassiet. Finns att köpa extradyna.:)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Inge fler som vill dela med sig av nå trevligt?

Gör väl en mini bump då;)

Nån som har erfarenhet av Polaris 550? Hur står dem sig emot konkurenterna? Driftsäkerhet och allt sånt?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Yamaha venture MP: snål, fyrtakt, upprätt och bra körställning, går bra att smyga runt i skogen,41x365 matta bär bra i lössnö, stark att dra med, ingen raket med sina 80 hk men pinnar på fullt tillräckligt.
kostar 90-95 ny så för 80 bör man få en knappt inkörd.

finns trådar på forumet om du vill veta mer.