Tjena, ska försöka förklara så kort som möjligt.
Har en Rotax 670 motor som går riktigt bra förutom att tomgången har alltid fastnat runt ca 3800-4000rpm i 30-40 sekunder och sedan går den ner till 2000rpm.
Men bara för några helger sedan så började fanskapet skena ännu mer, nu stannar tomgången vid 5000-5500rpm och går ALDRIG NER! Nu måste man prima den för att kunna stänga av motorn eller få ner i tomgången till 3000-4000rpm för nu går det inte ens att stänga av motorn på vanligt sätt via dödarn etc.
Men konstigt nog är att om jag startar upp skotern igen så är tomgången helt OK på 1500-2000rpm men pimpla jag upp varven högre än 3000rpm så fastnar den på 4000rpm och kommer jag över 4500rpm så fastnar den i vansinnes läget 5000rpm+ och då är det tillbaka till prime mörda motorn för att den ska dö igen.
Jag har försökt att lösa problemet genom följande saker:
1. Rengjort förgasarna.
2. Kollat upp bestyckningarna (original MJ 310/290 PJ 60)
3. Köpt ny gaswire
4. Sprutat 1000 flaskor startgas runt förgasare, packboxar osv( ingen skillnad i varvtal så förmodligen tar den ingen tjuvluft)
5. Flyttat upp nålen till max utan någon skillnad förutom att den gick fetare
6. Det satt 40 lågfarts munstycken före, ändrade till original storlek 60. Ingen skillnad förutom att den började gå sämre.
7. Nya stift och färgen är oboy liknande som även tidigare stift hade.
8. Har säkert gjort nått mer som jag kommer inte ihåg
Så är det någon som har en ide/idéer vad felet kan vara?! Jag blir galen snart :Cry:
Har en Rotax 670 motor som går riktigt bra förutom att tomgången har alltid fastnat runt ca 3800-4000rpm i 30-40 sekunder och sedan går den ner till 2000rpm.
Men bara för några helger sedan så började fanskapet skena ännu mer, nu stannar tomgången vid 5000-5500rpm och går ALDRIG NER! Nu måste man prima den för att kunna stänga av motorn eller få ner i tomgången till 3000-4000rpm för nu går det inte ens att stänga av motorn på vanligt sätt via dödarn etc.
Men konstigt nog är att om jag startar upp skotern igen så är tomgången helt OK på 1500-2000rpm men pimpla jag upp varven högre än 3000rpm så fastnar den på 4000rpm och kommer jag över 4500rpm så fastnar den i vansinnes läget 5000rpm+ och då är det tillbaka till prime mörda motorn för att den ska dö igen.
Jag har försökt att lösa problemet genom följande saker:
1. Rengjort förgasarna.
2. Kollat upp bestyckningarna (original MJ 310/290 PJ 60)
3. Köpt ny gaswire
4. Sprutat 1000 flaskor startgas runt förgasare, packboxar osv( ingen skillnad i varvtal så förmodligen tar den ingen tjuvluft)
5. Flyttat upp nålen till max utan någon skillnad förutom att den gick fetare
6. Det satt 40 lågfarts munstycken före, ändrade till original storlek 60. Ingen skillnad förutom att den började gå sämre.
7. Nya stift och färgen är oboy liknande som även tidigare stift hade.
8. Har säkert gjort nått mer som jag kommer inte ihåg
Så är det någon som har en ide/idéer vad felet kan vara?! Jag blir galen snart :Cry: