Tomgången fastnar vid 5000-5500rpm!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, ska försöka förklara så kort som möjligt.
Har en Rotax 670 motor som går riktigt bra förutom att tomgången har alltid fastnat runt ca 3800-4000rpm i 30-40 sekunder och sedan går den ner till 2000rpm.

Men bara för några helger sedan så började fanskapet skena ännu mer, nu stannar tomgången vid 5000-5500rpm och går ALDRIG NER! Nu måste man prima den för att kunna stänga av motorn eller få ner i tomgången till 3000-4000rpm för nu går det inte ens att stänga av motorn på vanligt sätt via dödarn etc.
Men konstigt nog är att om jag startar upp skotern igen så är tomgången helt OK på 1500-2000rpm men pimpla jag upp varven högre än 3000rpm så fastnar den på 4000rpm och kommer jag över 4500rpm så fastnar den i vansinnes läget 5000rpm+ och då är det tillbaka till prime mörda motorn för att den ska dö igen.



Jag har försökt att lösa problemet genom följande saker:
1. Rengjort förgasarna.
2. Kollat upp bestyckningarna (original MJ 310/290 PJ 60)
3. Köpt ny gaswire
4. Sprutat 1000 flaskor startgas runt förgasare, packboxar osv( ingen skillnad i varvtal så förmodligen tar den ingen tjuvluft)
5. Flyttat upp nålen till max utan någon skillnad förutom att den gick fetare
6. Det satt 40 lågfarts munstycken före, ändrade till original storlek 60. Ingen skillnad förutom att den började gå sämre.
7. Nya stift och färgen är oboy liknande som även tidigare stift hade.
8. Har säkert gjort nått mer som jag kommer inte ihåg

Så är det någon som har en ide/idéer vad felet kan vara?! Jag blir galen snart :Cry:
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
varvar den så mycket måste väl trottlarna fastna i öppet läge?? kolla där om de sugs fast. sätt en hand för förgasarna och se om de ramlar ner, isf är det nog slitet där.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag måste kolla lite noggrannare men idag så provade vi slita bort luftburken när det hände och dom var inte knappt upphissade. Ska kolla lite mer i morgon men tack för tipset.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Jag ytcker det nästan låter som nå elfel eftersom det inte går att döda den via stoppen!? För det ska ju bryta tändningen oavsett varvtal eller?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag och polaren satt och snackade om det idag, kan det möjligtvis vara CDI boxen som är trasig? Den fastnar nästan direkt jag startar och gasar lite och så snabbt kan väl inte det börja glödtända?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Njae, låter juy nästan som något åt det hållet tycker jag iaf. För vore det bränslerelaterat så borde det ju gå å stänga av den som vanligt i alla fall!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag fick till problemet förresten, kan meddela att jag inte riktigt tänkte till när jag trodde CDI boxen var boven (då borde motorn misstända hela tiden). Det var så enkelt som att trottlarna var inte riktigt reko, dom fastnade i några fula grader på tomgångsskruven vilket lyfte upp trottlarna några millimeter men det räckte gott och väl för att motorn inte skulle gå ner i varv. Helt sjukt vad känsliga förgasare är :(