Tnt vs xp 600 sdi 08

jepp3

Medlem
24 maj 2010
16
0
1
Tjena sugen på att köpa en skidoo med det nya chassiet xp. Jag undra om det är några större skillnader mellan tnt och mxz xp 600 sdi förutom motorn? Är det något särskilt man kolla på innan man köper någon utav dessa skotrar? Tnt motorn hur är den?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
andra dämpare om jag inte missminner mig.. alltså x-paketet på sdin.
Om han köper en TNT av 08:ans modell ja. Däremot på 09:ans TNT sitter de samma HPG clicker dämpare som på 09:ans MXZ 600 e-tec maskin. De bättre dämparna d.v.s. Har inte kört en XP med SDI motorn, har haft en 09:as TNT själv samt kört en REV med SDI motor. Bränsleekonomiskt mellan dem skulle jag inte märka någon större skillnad, kan däremot vara så att SDIn i XP chassist drar mindre än 500SS motorn (TNT). Skulle tippa på att TNTn går mellan 1.5-2.2 liter milen på led. Däremot kan den gå ganska hårt i lössnö om man känner för det. 500SS motorn är ju en förgasare medans SDIn har direktinsprut. Bortsett från motorn tror jag inte det är någon större skillnad mellan en 08:as XP SDI och en 09:as TNT. Däremot precis som Renegadexx skrev så är det lite sämre dämpare på 08:ans TNT. Har inte hittat något negativt alls under tiden som jag har haft min TNT. Motorn har varit väldigt pålitlig och kan säga att gas responsen är grym! Helt klart en prisvärd maskin.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tjena sugen på att köpa en skidoo med det nya chassiet xp. Jag undra om det är några större skillnader mellan tnt och mxz xp 600 sdi förutom motorn? Är det något särskilt man kolla på innan man köper någon utav dessa skotrar? Tnt motorn hur är den?
Nä det är inget som egentligen skiljer förutom motorn, och vilken du väljer bör bero på skicket på maskinerna - är dom exakt lika bra lär du inte ångra dig och tänka "fan skulle ha köpt den andra".
Är nog rätt marginella skillnader motormässigt, sdin kanske drar lite mindre men tntn lär inte ruinera dig.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Skulle valt tnt 09 framför sdi 10 fall av 10 då den på pappertet visserligen har något lägre effekt men den går mycket vassare än sdi, grym gasrespons, den är dessutom 12kilo lättare än sdi och dessutom lättaste 600 maskinen som kan köpas och drar inte mer soppa än sdi´n heller vilket man kan tro men så är det inte, har själv ägt båda och testat dom grundligt 2säsonger /maskin...
Välj en TNT och få lite pengar över eventuellt och införskaffa en 44 matta... :)
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Det sitter samma dämpare på både xp tnt -08 och mxz xp 600sdi -08, x-paketets dämpare.
Det sitter enklare mätare på tnt;n . SDI;n går lite billigare och lite piggare.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Vi kör med båda samtidigt sdi:n är lite kvickare varje gång , har testat MÅNGA gånger .
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Vi har -08-båda på båda maskinerna, har du kört xp 600 sdi -08 två säsonger den fanns bara -08 , tänkte så du inte jämför med gamla modellen rev ?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är ju ganska stor skillnad på TNT 08 och 09 dock även om toppeffekten är den samma, 09:an går mycket vassare p.g.a. ändringar i tändning m.m. som gjordes 09. dessutom blir gasresponsen på en förgasarmotor betydligt piggare. Kollar man bara på hästarna i maskin? Inte jag iafa...
En 600RS går ju betydligt vassare än en 800R trots att 800:an har mer effekt, förrutom när du kommer över 100km/h förstås, så kan jag förklara hur jag upplever skillnaden iafa, står fast i att TNT 09 defenitivt har ett rappare register än sdi 08...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
T.N.T du får tro med en dåres envishet men du har inte rätt.

600ss är en fin motor men mot en Sdi så blir den slagen så det ylar om det. Första 2 metrarna kanske den drar iväg men sen...
 

jepp3

Medlem
24 maj 2010
16
0
1
Vad kostar det ungefär att försäkra en tnt eller xp 600 sdi ( antar att sdi är dyrare) om jag är 18 år gammal?