Tjuvkoppla äldre Venture (Bråttom!)

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hej!

Jag tänkte åka och titta på en Yamaha Venture årsmodell 00 till 02 (osäkert), i morgon (26/9).
Den säljs på auktion i befintligt skick, bl.a. utan nycklar. Det känns lite vanskligt att köpa utan att kolla om motorn funkar och därför undrar jag om det finns något smidigt sätt att koppla förbi tändningslåset utan att göra åverkan, typ nypa dit en sladd med klämmor eller, som jag läste om någon Polarismodell i en tråd, helt enkelt koppla ur tändningslåset.

Innan ni börjar protestera om att inte lämna ut sådan information i forumet så vill jag redan nu förekomma med uppmaningen om att PM:a mig istället för att skriva informationen här.:ciao:

Kunde ha skrivit detta i teknikforumet för Yamaha men jag misstänker att tillvägagångssättet är ganska likt för många modeller och märken.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Säljer inte Yamaha nycklar?
Jag tror inte dom har så många kombinationer på dom där äldre modellerna. Ring och hör! :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Se till att den inte är stulen, då får du lämna tillbaka den sen! Kronofogden sysslar ju med häleri!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Så gott som alla skotrar oavsett årsmodell använder bara tändningslåset som en brytande krets och det räcker sådels bara med att dra ut kontakten.

Det är nästan skamligt att man i dagsläget betalar upp till 150 000kr för en maskin utan tillräckligt stöldskydd orginal, Ski-doo/Lynx är väl egentligen de enda som har ett något mer sofistikerat system men resterande märken verkar leva kvar på stenåldern.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Och då talar jag inte bara om äldre modeller, tex Arctic Cats 2012or går igång fullt fungerande med kontakten urdragen. Polaris tog väl fram ett kodsystem som option till 2012 vilket iallafall är ett steg i rätt riktning.

Detta är något som inte bör tystas ner, tvärt om så bör det uppmärksammas så det blir någon skillnad framöver!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Och då talar jag inte bara om äldre modeller, tex Arctic Cats 2012or går igång fullt fungerande med kontakten urdragen. Polaris tog väl fram ett kodsystem som option till 2012 vilket iallafall är ett steg i rätt riktning.

Detta är något som inte bör tystas ner, tvärt om så bör det uppmärksammas så det blir någon skillnad framöver!
Håller med det är riktigt uselt, DESS systemet är riktigt smidigt, är bara att rycka ut dess pluppen så är det klart.
Polaris har ju en kod man måste knappa in, smidigt vid varmkörning vid allmänplats. Men man måste då komma ihåg att aktivera systemet innan man stänger av maskinen om man ska ha det som "stöldskydd" över natten, alltså andelens för lätt att glömma. Har dock inte testat hur man kommer förbi detta system, skulle inte bli förvånad om det räcker med att koppla ur displayen...

Yamaha har ju sitt inbyggda stöldskydd så det är väll helt ok... :)

Och arctic har fortfarande inget alltså.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Håller med det är riktigt uselt, DESS systemet är riktigt smidigt, är bara att rycka ut dess pluppen så är det klart.
Polaris har ju en kod man måste knappa in, smidigt vid varmkörning vid allmänplats. Men man måste då komma ihåg att aktivera systemet innan man stänger av maskinen om man ska ha det som "stöldskydd" över natten, alltså andelens för lätt att glömma. Har dock inte testat hur man kommer förbi detta system, skulle inte bli förvånad om det räcker med att koppla ur displayen...

Yamaha har ju sitt inbyggda stöldskydd så det är väll helt ok... :)

Och arctic har fortfarande inget alltså.
Finns detta stöldskydd på alla nya modeller?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Man kan ju dock ifråga sätta om Polaris sk "stöldskydd" fungerar om man dra ur kontakten till displayen..?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
jag föredrar ändå att inte ha nån kodnyckel, största delen stjäls väll ändå med släp? Var uppe i åkersjön för nått år sedan, efter en fastkörning i ett dike var kompisens kodplutt borta, letade länge i diket där kompisen hade gett upp å började fundera vart närmaste lynx återförsäljare var för att kunna åka köpa en ny å få den kodad innan den hittades, trodde den hade hamnat nere i snön nånstans när vi bökat runt där. Likaså skulle jag inte vilja tappa den på fjället i snöstorm. Nä, så lite sånt meck som möjligt för min del.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det är drf du ser till å sätta fast den ordentlig i kläder lr styret.

Men jo stöd säkerheten är låg på skotrar. Döm om min förvåning när jag köpte min polaris -07 och jag ser styrt systemet med olika antal stjärnor på nyckeln fortfarande är kvar... Vad äre det finns? 3-4st varianter?
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Se till att den inte är stulen, då får du lämna tillbaka den sen! Kronofogden sysslar ju med häleri!
Inte stulen men importerad och "förregistrerad" vad det nu innebär? Kan vara så att kostnaden för registrering överskrider värdet, så det måste in i beräkningen. Det kan ju t.o.m. vara så att den egentligen bara kan användas som reservdelsmaskin om man inte vill köra olagligt.

Så gott som alla skotrar oavsett årsmodell använder bara tändningslåset som en brytande krets och det räcker sådels bara med att dra ut kontakten.
Får nog testa med det. Hinner inte få fram några andra nycklar att pröva med. Annars får jag lägga skambud och hoppas på det bästa. Behöver egentligen inte en skoter till men det är ju alltid kul att shoppa billigt och sedan ingår det en flak-kälke. :)

Tack för alla svar! Jag återkommer ikväll med resultat.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Håller med det är riktigt uselt, DESS systemet är riktigt smidigt, är bara att rycka ut dess pluppen så är det klart.
Polaris har ju en kod man måste knappa in, smidigt vid varmkörning vid allmänplats. Men man måste då komma ihåg att aktivera systemet innan man stänger av maskinen om man ska ha det som "stöldskydd" över natten, alltså andelens för lätt att glömma. Har dock inte testat hur man kommer förbi detta system, skulle inte bli förvånad om det räcker med att koppla ur displayen...

Yamaha har ju sitt inbyggda stöldskydd så det är väll helt ok... :)

Och arctic har fortfarande inget alltså.
Nej då, du låser ECU-boxen. Skyddet sitter alltså i boxen och inte i instrumentet. Enda sättet att starta en låst maskin och köra iväg är att antingen ha tillgång till Digital Wrench, eller byta ut den låsta ECU-boxen mot en olåst.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Åter från auktionen och förstår ingenting!:confused:
Skotern var krockad tidigare och hade tydligen svetsas halvdant enligt en som hann titta, jag kom lite sent. Den är alltså från någonstans mellan 00 till 02, importerad med 700 mil på mätarn och saknar nycklar så ingen hade kunnat starta den.
När sedan budgivningen drar igång så är det mellan 7 och 10 personer som budar, mig exkluderad.
Tror slutbudet stannade på 26 000 och jag satt som en fågelholk!
Har folk ingen koll på priserna eller drogs dom bara med i hysterin?
Blev lite sugen att buda på en Ferrari istället som gick för 300 000. Halva listpriset. :blink1: