tjej söker skoter.

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Är ute efter en skoter i 35' kronors klassen.
skoter kommer mest att köras på led.
bra dämperi, styrning, komfort.
det ska vara en kort sport skoter.
den kommer till 95% att gå i fjällen.

vad tycker ni? yamaha? polaris? arctic cat? skidoo?
inte lynx eller 440cc
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hur pass duktig förare är du ?

:) HEJ :)

Alltid kul med tjejer här på Forumet !

Med tanke på att Tjejer brukar kolla på andra detaljer ( Design & Färg ) än killar då de köper tex bil, skoter, MC och liknande så gör jag ett *litet* antagande här att du är likadan :D

Du skriver att du inte vill ha en 440 men då infinner sig frågan.....
Hur pass van/duktig/erfaren förare är du ??

Det finns få maskiner man kan ha så roligt med som en 440 ! ( förutom Max toppfart ! )

Tjejer brukar föredra "Lätta" skotrar.... Alltså så faller ALLA Tripplar !

Vill du ha :

* Driftsäkerhet = Ski-Doo , Yamaha
* Bästa motorn = Ski-Doo
* Design = Ski-Doo ( Personlig åsikt ;) )
* Bästa Fjädring = Arctic Cat
* Körställning = Arctic Cat
* Lättkörd = Polaris


För de 35000:- du har tänkt lägga så kommer ungefär årsmodell 1997 - 2001 att komma på fråga, beroende på skick osv osv.


Registrera dig så blir det ännu roligare......
....Forumet behöver lite kvinnlig touch ! :p
 
Last edited:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Välkommen hit jag håller med killen ovanför, vikt framför motereffekt.
 
E

Ej medlem/Inloggad

de kommer att bli mycke led i fjällen. jag har hört att 440 varvar mycke och att man måste hålla efter dom mer än en 600, kolvar mm..
skotern kommer inte att plågas på crossbana eller i för långa och branta slutningar. men den ska gå fint i lössnö och de ska finnas ork i motorn.
driftsäkerhet: den ska ju hålla i alla väder och på "20 milaturen"
fjädring: den kommer inte att bli många race men den ska ju i alla fall håla sig på leden när de börjar komma upp i lite fart och voppisarna kommer.

vilka modeller ska man kolla efter i polaris, skidoo osv??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ok....

Ej medlem/Inloggad skrev:
Det kommer att bli mycke led i fjällen.
Jag har hört att 440 varvar mycke och att man måste hålla efter dom mer än en 600, kolvar mm..
skotern kommer inte att plågas på crossbana eller i för långa och branta slutningar,
men den ska gå fint i lössnö och de ska finnas ork i motorn.
driftsäkerhet: den ska ju hålla i alla väder och på "20 milaturen"
fjädring: den kommer inte att bli många race men den ska ju i alla fall håla sig på leden när de börjar komma upp i lite fart och voppisarna kommer.

vilka modeller ska man kolla efter i polaris, skidoo osv ??
Det du hört om 440 vad gäller mera service & underhåll STÄMMER.

Att även få en KORT sport maskin att kallas bra i lössnö det går däremot inte !


Om jag läser mellan raderna så söker du en Sport/Komfort skoter....


1. Jag kommer då osökt in på Arctic Cat ZL 500 / 600 ( Dock ett litet minus för motorerna ! )
....önskas ännu bättre/styvare fjädring välj ZR ( dock dyrare ! ).

2. Om man även väger in driftsäkerhet och bränsletörst som tunga argument men med lite sämre fjädring så är det otvivelaktigt Ski-Doo som gäller Mx-Z 500 / 583 med "RV" motorer eller så den nya Mx-Z 600 av 99 års modell och nyare.

3. Vad gäller Polaris så tycker inte jag att polaris har så mycket att komma med just dessa årsmodeller...

4. Vad gäller Yamaha så finns det bara 1 ev. 2 modeller som är intressanta SX-R 500 eller den 2 cylindriga SX-600
 
E

Ej medlem/Inloggad

okej vad skiljer MXZ 600 -99 och ZR 500 -01? förutom motorn.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
en zr 600 kanske hade varit ett bra alternativ

mach 1 är en ruggigt rolig skoter att köra men det är tyngre så det gäller att kunna hålla imot då
 
E

Ej medlem/rogga

två bra skotrar zr har sk a-armar i framvagnen medans mxz har trailarmar men det spelar inte så stor roll ett litet plus för a-armar i så fall
men zr känns lite stabilare om det är lägre tyngdpunkt vet jag inte
men som han sa mxz har driftsäkrare motor
men skulle nog inte ranka ngn av dem högre änn den andra egentligen med samma motor då det är nog mest tycke och smak och vad man hittar för exemplar och priset på den som avgör
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
skulle lätt satsa dem pengarna på en driftsäker och inte allt för töstig Yamaha... Typ V-max 5-6-700 fr -97 eller en Sxr av samma kubik. Tripplarna är bra fina dem!


//JesperL
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
får man fråga varför inte Lynx .. Lynx och ski-doo är i stort sett samma skoter ..samma motor.. lite äldre lynx har bättre boggie
 
E

Ej medlem/Inloggad

ipsel skrev:
får man fråga varför inte Lynx .. Lynx och ski-doo är i stort sett samma skoter ..samma motor.. lite äldre lynx har bättre boggie
ja man får inte det nya chassit för 35 papp. sen är dom fula. nej vill inte ha nån lynx.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
nä får du de nya ski-doo chassiet för de? svar nej .. enduro 500 är mkt fina skotrar eller en snopro 440 01
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag tror nog mera på Mx-Z'an.
Annars är Polaris XC-600 rätt fina dom med.
Känner en tjej som har en sån och hon är nöjd med den iaf.
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Elstart + back

Jag föreslår att du utesluter alla skotrar utan elstart och back för det underlätter så mycket speciellt om du är tjej. Skulle jag säga att 500cc är en bra klass att starta med då den är billig i inköp, ägande och drift. Ex Ski-doo formula 500 deluxe.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
nu sågar du väl tjejer lite väl mycket

att dom inte orkar dra igång en skoter och för svaga för att dra en skoter är väl lite väl lågt (jag gissar att det är så du menar)
 
Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Compakt skrev:
Jag föreslår att du utesluter alla skotrar utan elstart och back för det underlätter så mycket speciellt om du är tjej. Skulle jag säga att 500cc är en bra klass att starta med då den är billig i inköp, ägande och drift. Ex Ski-doo formula 500 deluxe.

tack för den.. nog fan ska jag kunna dra igång en skoter. hur går de annars om batteriet har tagit slut, fryst sönder eller inte fungerar förhuvudtaget.
back? ja kanske men inget måste. det är ett + om det sitter i maskinen.
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Roligare utan massa slit!

Silly Bear skrev:
nu sågar du väl tjejer lite väl mycket

att dom inte orkar dra igång en skoter och för svaga för att dra en skoter är väl lite väl lågt (jag gissar att det är så du menar)

Jag kör en Rev 800 och min kvinna orkar inte dra igång den när den är kall, om den är varm så är det fifty fifty. Även man har en 500 och orkar mer än det, så kommer alltid dagen när den blir sur och man måste stå och dra, då svär man att man inte har elstart.

Vad det gäller back så tar den bort en massa onödigt lyftande. Ta bara av/på släpvagnen som exempel.

Dessa tips gäller även killar, nästa gång jag byter kommer jag att skaffa elstart, *an vad bekvämt.
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
Orättvis bedömning!

1. Faller alla tripplar?
Yamahas tripplar är inget speciellt tyngre än dom andra märkenas twinar,
och är väldigt lättkörda!

2. Driftsäkerhet ?
Ja måste då ju kanske ge ett plus för yamahas tripplar och rotax 583, men är det några fel på arctics cats motorers driftsäkerhet, eller ska vi säga suzukis ?
580 motorn som undantag.

3. Bästa motorn, menar du då den som går bäst, drar minst bränsle, väger minst, accar snabbast? enligt mig så är polarisbyggda 700 motorn eller yamahas 700 trippel dom bästa motorerna från dom års.mod. kanske med rave 670 BigPipe motorn som undantag!

4. Design är väl då olika från pres till pers, men personligen tycker då jag att mxz fram till -02 ser rent förjävliga ut, så tråkig färg på dom, och polaris gillar jag ju faktiskt inte heller då, kanske med lite "styling" å lynxen ser ut som en pansarvagn på matta, så det är nog bara yamaha å arctic som är kvar där enligt mig!

5. Körställning ska jag inte uttala mig om.

6. Boggin, ja visst har den längst fjädringsväg, å antagligen också bäst dämpare, men gokart känslan är obefintlig för led med den viktförskjutningen i boggin, och fjädringsvägen(34,5 cm)

Hoppas nån inte missförstår vad jag skrivit, har ju faktiskt bara uttryckt mig om vad JAG tycker!

Mvh Hemi-Manne

----------------------
 
Senast redigerad av en moderator: