tjej söker skoter.

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
A

AnotherGirl

Från en tjejs sätt sett...

Ja du tjejen, det är faktiskt inte så SJÄLVKLART att du kan dra igång alla skotrar. Så jag tycker absolut inte att det är att "såga" tjejer när en av nedanstående skribenter påstår detta.
Jag är själv av det kvinnliga könet och har kört följande maskiner: MXZ 670, Rave 800, F5 och nu slutligen Enduro 600. Och jag kan bara meddela att de två första maskinerna kunde jag EJ dra igång själv. Och då värt att nämna är att jag inte är någon anorektisk tarm. Den krassa sanningen är väl den att kvinnor har inte samma muskelmassa som de flesta killar... (notera; de flesta, inte alla).
Så är du inte en rejält stadig tösabit så orkar du inte dra igång alla maskiner.
Och som Silly Bear skrev så är back ett välkommet tillbehör när du piskat skiten ur de flesta killar på fjället och kommer först tillbaka till vagnen och lastar på, och sedan sitter helt oberörd när de kommer tillbaka. Har alltför många gånger stått med gråten i halsen och dragit i skidor samtidigt som man försökt gasa upp skiten på vagnen - inte skoj.

Sen kan jag bara säga utifrån egna erfarenheter att du ska välja en skoter som är lätt(viktmässigt). F5orna är enormt roliga, men tyvärr ligger de kanske inte i den prisklass du hade tänkt.

Och som någon av nedanstående skribenter frågade: Varför inte en Lynx? Enduro 500/600-01/02? En 500 måste du väl få för 35"? Som tjej är det lättare att pruta... ;-)

Lycka till!
 
A

AnotherGirl

Fel...

Sorry !!

Det var inte Silly Bear som promotade baxkväxel, fel av mig!

Han försökte ju samla extra poäng och sågade generaliseringen av kvinnor/män :rolleyes: ;) :D.

Det var Compact som förstod vad en kvinna behöver... :p .
 
Senast redigerad av en moderator:
E

ejwbegysv

Min kvinna orkar då att dra igång en kall Summit 800x H.O.. tar dock lite tid men skam den som ger sig..

Framförallt så är det tekniken som är viktig inte så mycket muskelmassa...


Tjejens syrra har köpt en Summit 550f, en perfekt skoter för henne tycker jag..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hmm... vad mystiskt när inlägg bara försvinner.

Om moderatorerna tar bort inlägg - skall ni inte då förklara varför? Har inte alla rätt till en åsikt och framförallt att diskutera denna med andra?

Skumt forum ifall inlägg ska raderas så fort det börjar "hetta" till lite.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Jag är 14 år, tror dock att ni är mycket äldre.

Jag kör en Ski-doo 600 sdi -05 ,
Den har elstart så ja klickar bara till en gång och den spinner igång, den har såklart back också, så jag kan säga dig, att back och elstart underlättar som f*n.

En rimlig skoter är nog en 600 med elstart för dej, finns folk som köpt till skoter back och elstart, så satsa på någon sån är min idé, jagpåstår inte att du är svag eller så, men det underlättar, sen då du ska sälja maskinen, blir det mcyekt lättare, eftersom maskiner med back och elstart är mer eftertraktade en dem utan.

Lycka till med köpet!

*Kul att fler och fler tjejer kör skoter.!!*
 
Senast redigerad av en moderator:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Borge skrev:
Jag är 14 år, tror dock att ni är mycket äldre.

Jag kör en Ski-doo 600 sdi -05 , Den har elstart så ja klickar bara till en gång och den spinner igång, den har såklart back också, så jag kan säga dig, att back och elstart underlättar som f*n.

En rimlig skoter är nog en 600 med elstart för dej, finns folk som köpt till skoter back och elstart, så satsa på någon sån är min idé, jagpåstår inte att du är svag eller så, men det underlättar, sen då du ska sälja maskinen, blir det mcyekt lättare, eftersom maskiner med back och elstart är mer eftertraktade en dem utan.

Lycka till med köpet!

*Kul och fler och fler tjejer kör skoter.!!*


Jag förklarade väldigt enkelt som nog alla utom möjligtvis tjejen här ovan som inte orkar starta sin skoter nog förstod att en tjej visst orkar starta en skoter och slita runt skotern på en vanlig garageuppfart

...alla har väl rätt att ha en åsikt eller ?
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Lilla bruden

Silly Bear - Är du tjej? Svar nej. Är jag tjej? Svar ja. Om jag då uttalar mig om huruvida jag och större delen av mina kvinnliga bekanta orkar eller inte orkar att dra igång skotrar, slita runt dem, lasta dem o dyl - Kan inte du bara acceptera min åsikt då?
Det är ju irriterande att du som kille ska uttala dig om hur tjejer fungerar och inte fungerar. Det känns som om att jag har lite mer att säga i det ämnet.

Sen MISSFÖRSTOD du mig big time när jag på ett skämtsamt sätt sa att du samlade poäng. Du missade kanske smileys;en i slutet av meningen...? Det var ironi, ett s-k-ä-m-t. Poängen i det hela var att jag ville dra ett litet skämt om att du "backade upp" denna tjejen för att som jag valde att formulera mig: samla lite poäng. Just för den sakens skull att det inte är så vanligt med som du väljer att uttrycka dig "små brudar" på ett forum som detta. Men du fick allt helt fel om bakfoten och kritiserade mig, min intelligens och hur jag skrev.

Sen vill jag hålla med dig om att det är dåligt att en moderator tar bort inlägg utan förklaring. För detta är väl ändå ett forum? Och meningen är väl att man ska diskutera...? Rätta mig om jag har fel. Och jag tycker varken mitt eller Silly Bears inlägg på något sätt var stötande. Lite smått ironiska och med starka åsikter. Men det får man kanske inte ha här?

Nog diskuterat. Tjejen i fråga har säkert redan inhandlat en suverän skoter, utan våra åsikter i åtanke. Så nu tänker jag be om fred och gå ut och träna på att slita runt skotern på garageuppfarten ;-). (Silly Bear - Ironi, skämt... driver lite med dig.Inget ont menat) Trevlig vinter allihopa!
/Medelstor brud.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lilla bruden skrev:
Silly Bear - Är du tjej? Svar nej. Är jag tjej? Svar ja. Om jag då uttalar mig om huruvida jag och större delen av mina kvinnliga bekanta orkar eller inte orkar att dra igång skotrar, slita runt dem, lasta dem o dyl - Kan inte du bara acceptera min åsikt då?
Det är ju irriterande att du som kille ska uttala dig om hur tjejer fungerar och inte fungerar. Det känns som om att jag har lite mer att säga i det ämnet.

Sen MISSFÖRSTOD du mig big time när jag på ett skämtsamt sätt sa att du samlade poäng. Du missade kanske smileys;en i slutet av meningen...? Det var ironi, ett s-k-ä-m-t. Poängen i det hela var att jag ville dra ett litet skämt om att du "backade upp" denna tjejen för att som jag valde att formulera mig: samla lite poäng. Just för den sakens skull att det inte är så vanligt med som du väljer att uttrycka dig "små brudar" på ett forum som detta. Men du fick allt helt fel om bakfoten och kritiserade mig, min intelligens och hur jag skrev.

Sen vill jag hålla med dig om att det är dåligt att en moderator tar bort inlägg utan förklaring. För detta är väl ändå ett forum? Och meningen är väl att man ska diskutera...? Rätta mig om jag har fel. Och jag tycker varken mitt eller Silly Bears inlägg på något sätt var stötande. Lite smått ironiska och med starka åsikter. Men det får man kanske inte ha här?

Nog diskuterat. Tjejen i fråga har säkert redan inhandlat en suverän skoter, utan våra åsikter i åtanke. Så nu tänker jag be om fred och gå ut och träna på att slita runt skotern på garageuppfarten ;-). (Silly Bear - Ironi, skämt... driver lite med dig.Inget ont menat) Trevlig vinter allihopa!
/Medelstor brud.

det var exakt samma smiley som jag hade i mitt inlägg som jag fick raderat
för jag var nämligen också ironisk, moderatorn verkade inte förså att vi inte vill slita huvudena av varann bara för att vi har olika åsikt ;) <----smiley

för att återgå till poängen så jag har även kvinnliga bekanta och dom jag känner drar igång en skoter utan några större problem
såklart kanske inte en 1000cc skoter när det är -35 ute men du förstår vad jag menar?

men skitsamma som du säger så har tjejen som startade tråden säkert köpt en skoter för väldigt många inlägg sedan...hehe...

du får gärna förklara var och när jag kritiserade din intelligens? det har jag vad jag kommer ihåg inte gjort, om du tog det på det sättet får jag väl be om förlåtelse innan vi får våra inlägg raderade igen ;)
 
L

Lilla bruden

Ni killar är ju roliga! Så mycket liv för så lite...

Okej vi gräver väl ner stridsyxorna.

Men jag måste fråga dig en grej(vill inte fortsätta vara aggro, är bara nyfiken), när du säger att du vet tjejer som drar igång skotrar utan problemas - vad för skotrar?
Jag känner mig hyffsat ostark ifall jag är den enda bruttan som inte får igång en 7-800cc *suck* inte ens en kall 670 om jag ska vara helt ärlig...

Aja skitsamma. Slutet gott allting gott! Tog väl lite illa vid mig när du påstod att jag trodde att backväxel och elstart var ett "kvinnligt tillbehör".
Är butikssäljare i just en skoterbutik så jag tror jag vet att det inte står "for females only" på de grejerna ;-) Nog för att det är ett bra säljargument! (Kanske inte till en biff på 150 pannor, då är det nog snarare ett slag i ansiktet).

Aja, Silly Bear, vi ses på leden! Jag kommer vara den som planterar en snögubbe på din huv! ;-) Ha det gött!
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Om jag säger så här, det är inte många som klarar att dra igång en kall 700cc om man är tjej, inget illa menat med så är det.! Har också haft en Mxz 670 -99.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lilla bruden skrev:
Okej vi gräver väl ner stridsyxorna.

Men jag måste fråga dig en grej(vill inte fortsätta vara aggro, är bara nyfiken), när du säger att du vet tjejer som drar igång skotrar utan problemas - vad för skotrar?
Jag känner mig hyffsat ostark ifall jag är den enda bruttan som inte får igång en 7-800cc *suck* inte ens en kall 670 om jag ska vara helt ärlig...

Aja skitsamma. Slutet gott allting gott! Tog väl lite illa vid mig när du påstod att jag trodde att backväxel och elstart var ett "kvinnligt tillbehör".
Är butikssäljare i just en skoterbutik så jag tror jag vet att det inte står "for females only" på de grejerna ;-) Nog för att det är ett bra säljargument! (Kanske inte till en biff på 150 pannor, då är det nog snarare ett slag i ansiktet).

Aja, Silly Bear, vi ses på leden! Jag kommer vara den som planterar en snögubbe på din huv! ;-) Ha det gött!

Yepp fred :)

dom tjejpolarna jag har är ju inte direkt några ryska tyngdlyftare ;) utan helt vanliga tjejer (3st) på kanske 65 kilo var (som kille så vågar man naturligtvis inte fråga om vikten)

dom kör zr 700 mxz 500 och en mach1 -99

det är ju inte direkt så någon av dom sitter på sadeln och rycker igång med 1 hand, såklart är det 2 händer me ett riktigt grepp som gäller men dom lyckas alla 3

hehe...vi kanske ses i vinter då men du får lova att hjälpa till att gräva lös mig efter du skottat över mig ;)
 
L

Lilla bruden

Hehe...

Kanske ses vi på leden i vinter(såg att du bodde 10 mil nordligare än mig)! Du får klappa mig i ryggen om du ser att jag klarar av att dra igång skotern med en hand ;-) Och självklart skottar jag lös dig, nemas problemas! Girlpower!

Peace och ha det bra!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lilla bruden skrev:
Kanske ses vi på leden i vinter(såg att du bodde 10 mil nordligare än mig)! Du får klappa mig i ryggen om du ser att jag klarar av att dra igång skotern med en hand ;-) Och självklart skottar jag lös dig, nemas problemas! Girlpower!

Peace och ha det bra!
10 mil räcker nog inte, jag kör mestadels runt arvidsjaur och kiruna, kanske rentav ska upp och köra ca 20 mil från ishavet (norra finland)där det finns några släktingar

e ganska nyinflyttad umebo och vad jag sett såhär långt verkar det mest vara sönderkörda leder på 1 decimter snö och någon havsvik, vilket inte är allt för skojj när man kör summit

jag får väl skicka en klapp på ryggen här över internet då (klappar nu) ;)
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
:D Peace, Lilla bruden har du köpt någon skoter än, det var juh det den här tråden handlade om, från början!?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, jag säger då det, att det ska bli sånt tjaffs så snart det är kvinnfolk inblandat! ;) <== OBS, OBS! Skämtsamt skrivet ironiskt inlägg!!

Nej, man vill ju inte stöta sig med nån av dom allt för få skoterintresserade tjejerna som dessutom verkar bo häromkring, rätt vad det är så blir man utmanad på race och hur ska det sluta när man själv bara kör 440? :( (Tja, det är ju klart, den är ju i.a.f. lättdragen så jag kan ju tjäna lite i starten... :) )


Men hur var det, det var inte "Lilla bruden" som startade tråden va? (lite svårt att hålla koll när ni inte är reggade) I.s.f. så återgår vi till ursprungsfrågan nu!
 
L

Lilla bruden

Har redan en... den duger

Nej, det var inte jag som var på jakt efter en ny droska. Min står och glänser i garaget. Så det var ngn annan pingla som var skoter-lös. Men hon lyser med sin frånvaro nu, så hon har nu funnit den ultimata tjej-släden.

Jag finner det ganska roande att se att det kan bli ett sånt här kackel även bland män. Men det krävdes att en räv (c'est moi) gick in i hönsgården och öppnade tjattran.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skärpning.

Ej medlem/Inloggad skrev:
Hmm... vad mystiskt när inlägg bara försvinner.

Om moderatorerna tar bort inlägg - skall ni inte då förklara varför? Har inte alla rätt till en åsikt och framförallt att diskutera denna med andra?

Skumt forum ifall inlägg ska raderas så fort det börjar "hetta" till lite.
Du käre sk. "Gäst" som tycker ovanstående borde inte sitta i Glashus och slänga sten !! :mad: :mad:

Registrera dig och ge dig å dina inlägg ett ansikte !!

....sedan kan du komma med dina åsikter.


De som INTE är registrerade skall banne mig inte komma hit på detta FORUM och ge andra pekpinnar.
( vare sig VI moderatorer eller andra medlemmar som vågar stå för sina åsikter. )

SKÄRPNING !!


REGISTRERA er och våga stå för era åsikter ( Gäller ALLA ).
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Trumpeten skrev:
1. Faller alla tripplar?
Yamahas tripplar är inget speciellt tyngre än dom andra märkenas twinar,
och är väldigt lättkörda!

2. Driftsäkerhet ?
Ja måste då ju kanske ge ett plus för yamahas tripplar och rotax 583, men är det några fel på arctics cats motorers driftsäkerhet, eller ska vi säga suzukis ?
580 motorn som undantag.

3. Bästa motorn, menar du då den som går bäst, drar minst bränsle, väger minst, accar snabbast? enligt mig så är polarisbyggda 700 motorn eller yamahas 700 trippel dom bästa motorerna från dom års.mod. kanske med rave 670 BigPipe motorn som undantag!

4. Design är väl då olika från pres till pers, men personligen tycker då jag att mxz fram till -02 ser rent förjävliga ut, så tråkig färg på dom, och polaris gillar jag ju faktiskt inte heller då, kanske med lite "styling" å lynxen ser ut som en pansarvagn på matta, så det är nog bara yamaha å arctic som är kvar där enligt mig!

5. Körställning ska jag inte uttala mig om.

6. Boggin, ja visst har den längst fjädringsväg, å antagligen också bäst dämpare, men gokart känslan är obefintlig för led med den viktförskjutningen i boggin, och fjädringsvägen(34,5 cm)

Hoppas nån inte missförstår vad jag skrivit, har ju faktiskt bara uttryckt mig om vad JAG tycker!

Mvh Hemi-Manne


Svar till : Trumpeten


He he he...

Jag kan utläsa mellan raderna att DU nog är lite kär i Yamaha. ;)


1. Ja , Alla tripplar faller oavsett fabrikat.

2. Som sagt så är Yamman en Trippel så det är ingen idé att kommentera den.
Vad gäller AC's 580 motor är det ett kännt faktum att de har problem med tillförlitligheten på deras kolvar som har en kuslig förmåga att tappa kjolarna !! :eek:
Vad gäller deras 500/600 motorer som ersatte 580'in så har de också kända problem med statorplattorna och brända spolar etc etc
Däremot så är tex Rotax 583 motor en sedan gammalt ansedd mycket mycket driftsäker motor för att vara en 2-taktare.

3. En sammanväggning av många faktorer gör att ROTAX motorerna är bäst i längden ( kring dessa årsmodeller ock kubikklasser vi talar om här ).

4. Design är svårt...... :rolleyes:

5. Detta är också svårt då alla inte är lika skapta..... Men faktum kvarstår att AC'arna av dessa årsmodeller anses av måga vara de som man gärna kör pga en bra förar ergonomi.

6. Både Ja & Nej....
Ja, det är ett känt faktum att AC's ETT boggien inte alls ger en sådan GoKart känsla efter en tight led som sin föregångare....
Nej, då fjädringsvägen är ca 15 cm längre än FasTrack boggien så är väl ändå valet ganska lätt ( 1997 --> ) !!!
Dessutom så går det på mycket enkla sätt fixa tillbaka mycket av GoKart känslan i ETT boggien, men det lämnar vi därhän då det är en modifiering.