Tips på skoter i 40000kr klassen

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Om du mest kommer att köra led så är Switchbacken att föredra, dom stora kammarna och långa mattan gör att den kommer gå sämre på leden, men jag tror inte du kommer att ha några problem att den går varm på leden. Tycker att 5 tusen extra för slp pipan var lite väl mycket pengar för den. Men skotern kommer självklart gå bättre med den, samtidigt kommer den och låta mer, så det är en smaksak som du måste bestämma om du vill ha den tystare eller ej. Jag tycker själv att det inte är några problem att skjutsa med switchbacken så tror inte det kommer vara några problem med Rmk'n heller.

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Okej, jag vill fan ha rmk:n men mitt förnuft säger att det är bättre att ta switchbacken. Svårt att bestämma sig. Hur går en switchback i snön? Den har ju ganska mycket lägre kammar. Är det lätt att "leka" med den? När jag kollade uppgifter på rmk:n såg jag att tjänstevikten ligger på 340kg vilket känns väldigt tung. Min gamla mach z vägde 330kg och kändes som ett lok. Men vikten borde ju vara ungefär samma på switchbacken som på rmk:n?

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Tycker den tar sig fram ganska bra faktiskt, är inga problem att leka med den heller:) Japp dom väger nog ungefär lika mycket, men är det inte tjänstevikten som räknas med en förare?

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Det låter ju bra. Mest troligt är det med förare, på bilar är det så iaf, är ingen expert på skotrar så jag vet inte säkert. Den känns inte tungkörd på något sätt? Jag kollade uppgifter på en sks 800 -03 också och den hade tjänstevikt på bara 260kg och den kändes grymt lättkörd.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
tjänste vikt är utan förare på skotrar:( man väger ju nästan 1/3 av skotern och typ 1/20 av bilen elr nå

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Tyvärr är det dessvärre sant. Har kollat igen och det står Tjänstevikt 340kg. Håller med om att det låter sjukt mycket:/ det borde ju inte stå fel på transportstyrelsens hemsida tycker man då.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tjänstevikt = skoter plus alla vätskor inklusive bränsle.

Finns en tråd i detta forum om det bara att leta upp den. annars hade ju min phazer vägt 320 kg :(

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Kopierat från transportstyrelsen

Fabrikat: POLARIS 700 RMK 151
Färg: RÖD Fordonsslag: TGSK
Fordonsår: 2005 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: SN1NL7CS55C518613
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2010-01-25
Senaste EU-regbevis del 2: 2010-01-25
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2009-04-08)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2004-10-05
I trafik första gången i utlandet:

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast:
Senast godkända besiktning:

Vägmätarställning:

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Nej
Årsskatt, kr:

Återbetalning vid avställning, kr: 0

Betalningsmånad/er:

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Band (03)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda:

Antal passagerare, max:
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:

Skattevikt, kg: 340
Tjänstevikt, kg: 340
Totalvikt, kg:
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg:

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Det stämmer inte, eftersom enligt transportstyrelsen så skulle en Sks 800 03, väga 260, som jag tror stämmer mer. Alltså ska det vara enligt transportstyrelsen 80 kg(!) skillnad mellan sks 800 03 och en rmk 700 05, vilket är helt omöjligt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
vet inte om jag tycker det är helt otroligt faktiskt.

M8an väger 260,5 kilo fulltankad, och då är den en av de lättare skotrarna "out there" från fabrik.

Så att en lång skoter väger över 300 kilo är jag inte förvånad över.

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Har jämfört med en rmk 700 -02 nu och tjänstevikten på den skulle vara 280kg, den har dock inte elstart men det borde ju inte göra så stor skillnad. Nån som vet vad switchbacken väger i samma årsmodell?

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Jag har en -05 Switchback 800 och enligt mina papper är tjänstevikten 340kg.
Jag tycker inte den känns alls så tung, jag lyfter den fram själv om jag vill..
Sen kan ju det bero på att jag är grymt stark men det är ju en annan femma ;)

jag har inte hunnit köra särskilt mycket med min i vinter men jag kan direkt säga att dämperiet är för mjukt, jag väger iofs 100kg så då blir säkert de flesta originaldämpare för mjuka. De ska iallafall renoveras och schimsas i sommar.
Ang mattan så funkar den klockrent efter led med sina 32m kammar och den gör inte bort sig vid ospårad körning heller.
Värsta klättringen ska man kanske undvika!

Lite hårdare fjädring och något högre kammar så är den perfekt!

/ Henke

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Skattevikt, kg: 240
Tjänstevikt, kg: 244

100kg mer än min? :hahaha:
Skulle som inte tro det.

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
När jag provkörde rmk:n kändes den inte så våldsamt tung faktiskt men finns det lättare skotrar så vill man ju gärna ha en av dem lättare. Sen om man själv väger 100kg så känns skotern också lättare att köra när man har lite vikt att lägga bakom svängarna. Vet du om det är renoveringsbara dämpare på en rmk? Jag väger också 100kg så dem lär ju vara för mjuka för mig också så hoppas dem går schimsa om.

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
När de såldes nya här i Sverige så kunde det sitta lite vad som helst i dämparväg tydligen!?
Så var det på Switchback iallafall så det var säkert samma sak med RMK.
Beror säkert lite på årsmodellerna också.

Nu vet jag inte hur slut mina dämpare är? de kanske tom är i bra skick men de måste schimsas hårdare pga min manliga vikt :)
Min skoter har gått ca 370 mil så det kanske är dags ändå för renovering..

/ Henke