Tips på skoter i 40000kr klassen

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Tjena
Har blivit sugen på en skoter igen så jag går och funderar på vad man ska ha för en. Den får kosta kring 40000kr självklart diffa några tusan åt båda håll. Helst 600 -700cc. Den måsta vara längre än 307 och ha omkring 44mm kammar, mest sugen på nån som är 365. Bra kvalitet och driftsäker måste den vara. Har kollat på ski-doo summit och polaris rmk och även polaris switchback. Kommentera gärna bra och dåliga saker om dessa skotrar.
 

stormen800

Medlem
29 jan 2010
30
0
1
umeå
switchback är en helt annan maskin än tillex summit och rmk,n går inte att ställa dom mot varandra summit och rmk är renodlade lössnömaskiner:shocked:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
bara man kollar så att inte fettet på veven har tryckts ut så nog håller dom då nog. plus att alla rotax serie 3 har det problemet
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Jag har hittat en polaris sks 800 -03. Den som ser ut som en rmk men har lägre kammar. Den verkar vara i riktigt fint skick med elstart och back. 676 mil har den gått och står hos en handlare. Kolvar verkar inte vara bytta så det kanske är något som man ska tänka på eller? För övrigt så är den tjejkörd enligt handlaren. Priset är 45000 och det låter lite väl mycket? När man startar den med elstarten kunde jag höra ett litet missljud när startmotorn går igång men enligt handlaren är det ett ljud som uppstår efter användning och inget att bry sig om, det var nått kugghjul eller krans som var gummiupphängd sa han som gör ljudet, vad tror ni om det? Är det en bra skoter i övrigt? Något speciellt man ska tänka på? Tacksam för svar.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, nån som kan svara på dem övriga frågorna? Jag har en kompis som säger absolut inte en 800. Ligger det något i det eller är det bara för att han kör 700?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har för mig att det var något med avgasportarna på 800:an. en kompis har en sån och där så var dom på väg ner i cyllindern. hadde dom inte märkt nå så hade det blivit ras.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Har nu stirrat in mig på en rmk 700 -05. Bättre pris på den jämfört med 03:an för 45000 med tanke på pris och årsmodell. För 700 vill han ha 47000 och den ska vara i mycket fint skick. Finns det något man ska se upp för med dem då? Går det köra på på led utan problem med rmk? Den går inte för varm eller går ostabilt? Tidigare har jag bara kört led, mest för att jag bara kört grand touring och mach z men hopppas nu med en rmk att få upp ögona för "utanför leden körning". Den har för övrigt gått ca 550 mil. Tacksam för många svar och synpunkter!
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, ser man det på dem? Vars sitter dem? Är det liknande rotax rave portar? Vad kostar det att byta dem om det inte är gjort? Du verkar ju ha typ en sån skoter jag funderar på, vad tycker du om din? Switchbacken är väl gansk lik frånsett mattan och bredden mellan skidorna? Vad tycks om priset?
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Ja ves ventilerna är Polaris egna "Rave ventiler", tror rostfria kostar runt tusenlappen-st, men minns jag inte fel så¨är det rostfria orginal på 05orna.

47k är väll inget dumt pris. Skulle jag ändra något på min skoter så skulle det just vara höjden på kammarna, 33 är alldeles för lite för min typ av körning, men om man bortser från det så är det ingen dum skoter alls. Tror absolut du kommer bli nöjd med rmk'n. Kommer inte på något mer att skriva just nu. Bara fråga på om du undrar ngt.

Mvh
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, då får jag kolla det. På bilden ser det ut att vara i plast men jag har aldrig sett nån förr så jag vet inte säkert, svarta är dem iaf. Om det blir mest ledkörning med en rmk, innebär det några problem? Varmgång? Ostabil körning? Det står mellan den och switchbacken och beslutet faller i början av nästa vecka. Switchbacken är en 600 -05. Milen och priset på maskinerna är likvärdiga. Till rmk finns slp pipa att köpa till för nån tusenlapp till, är det värt det? Vad är skillnaden på rmk, rmk vertical escape och rmk vertical edge? Kanske dumma frågor som alla kan utom jag. Hur går det att skjutsa på dem maskinerna om sambon vill åka med nån gång? Är det körbart eller går det år h*vete? Länk till rmk: http://www.blocket.se/kalix/Polaris_RMK_700__05_25615931.htm?ca=1_3&w=2

Mvh Johan