Tips på nästa trim uppgradering

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vars måttar ni klämspalten för att få korrekt värde? Längst in mot cylindern eller där knäcken blir in mot förbränningsrummet/stiftet? För dom jag kikat på har lite snett lutande in mot cylinderväggen.
Tänkte jag skulle måtta lite på dom förbränningsrum jag har från rktek samt org axys topp och nu imorgon får jag mitt Steg2 kit från BMP till nya axys motorn.
Skulle vara intressant å jämföra lite.
Stenbra ide jag väntar med spänning.

Jag har några mått i skallen som jag kan skriva ner som en början.
Ett Rk-tek dropin till Rotax 800ho hade 1,6mm klämspalt (orörd) och ca 20mvs flamfart samt 13-1 i kompförhållande. De locket är då ett allroundlock om man kollar på flamfarten. Jag byggde dock om det till att passa watercross bättre så jag höjde flamfarten till ca 25mvs och satt klämmen till 1,4mm. Att jag satt klämmen till 1,4mm va mest pga enklast tekniskt sett och de är ett mellanting mellan tight och gles klämspalt.
Men jag vet Rk- tek även sätter tighta klämmar på vissa 800 motorer så även dem kör alla möjliga mått på klämmen förmodligen baserat på vilken typ av körning motorn ska utsättas för.
Ett slp lock från tikka till Rotax 800ho med lös förbränningsrum va satt till tight kläm 1,1mm och 13,5-1 kf flamfarten va satt till 27mvs . De locket behövde jag inte ändra för de va helt perfekt i watercross som har rel korta raker. Jag vet dock inte vilken som svarvat locket de kan ha varit Tikka eller slp alt någon annan trimmare. Där stämmer teorin om att tight kläm inte spikar så lätt för den spikade inte trots 13,5-1 och 98 okt.
Jag har även en hel handtagspåse men lösa förbränningsrum som TommyLjunggren i matfors gjort och han har sysslat med dragracing i många år och trimmat otaliga motorer även till "vanligt folk". När jag mäter upp både flamfarter och klämspalter från hans lock så har alla lock olika klämspalt allt från 1,1 till 1,8mm. De flesta lock vi köpte av han va mer crosslock eller dragrace så flamfartena låg inte under 27mvs de värsta låg på närmare 40mvs!! Jag satt in ett av hans 14-1 lock med rel bred squishyta och en flamfart på 35mvs i Kalles watercrossmotor 800ho och den blev enormt snabb ut ur böjar och start. Med så hög flamfart och kf så sänker man pikvartalet en hel del för sådana lock dippar mycket just efter varvtalspiken.
Även alla Rotax org lock som satt på alla 800 och 800ho samt även nyare r800 har fruktansvärt bred squishyta typ 65% av borret och ca 44 mvs i flamfart så rotax satsade allt på startsnabbhet. Summit vers låg även på rätt högt kompförhållande 13-1 för att ge bra effeklt på hög höjd men den blev spikkänsliga på havsnivå. De andra modellerna ligger på 12,4-1. Till dessa oldtimers gör trimlock med lägre flamfarter många hk på högre varvtal än 7700v.
Min gamla Thundercat 1000 ligger på ca 2mm kläm standard men är nu omsvarvad till 1,4mm med helt andra övriga mått.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Hittade en tråd på HCS forum där någon mätt upp standard lock och ett nyinköpt Rk tek lock till Arctic cat 800 2012 --

Rk-tek har visserligen lägre klämspalt än org arctic cat men de ligger forfarade på höga 1,65mm? Den förklaring jag läst från rk-tek är följande.

One may argue that end gases trapped in the head portion of the squish band would be subject to the better cooling properties of the head. This would be a hard theory to prove, but it does have merit.

Den förklaringen är inte värt ett skit men de jävligaste är att ingen annan toppbyggare har någon förklaring till att de köra stor klämspalt. jag har hittta många frågor samma som jag ställer varför original toppar har så stor kläm men ingen kan förklara varför. De är ju inte klokt vad hög kläm 2012-800 motorer har 2,3mm-2,7mm!!!!????

Stock head
13.5-1
Stock compression my gauge 128lbs
Squish .110 to .080 = 2,7mm to 2,3mm
Bowl 2.250

12.6-1
RK Tek compression 120 Lb
Squish .065 even = 1,65mm
Bowel is bigger & squish is smaller
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kör en rk-tek topp på min 800ho, tror det var 13-1, blev trevligare respons i motorn, monterade även ett slp intake kit samtidigt, har ökat på med 2,3 vikt längst in och har 4 grader mer helix, ändå vill motorn nysa till på varvstoppen när man trycker i, AC verkar ha en mjuk varvstopp på 8600 och en stum som klipper tändningen på 8900, man märker övervar på att varvräknaren flippar ur, visar typ 8200 då.
Slutsats, motorn är mycket bättre på att bygga effekt och jag behöver inte köra med oktanbooster längre, topplocket blev verkligen pricken över i på min motor. Tycker det är konstigt att rk 12.6-1 offrar några pollar på toppen vilken många häver sig över på div forum, men nu kör man ju inte skoter i dyno...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
En av tankarna med lägre kompförhållande (12,6) som rk-tek erbjuder till ac 800an är att man istället ska köra med uppimot 3 graders tändkil eller ställa på mer tänd med powercommander. De är vad rk-tek själv skriver på hcs forum när folk frågar varför de säljer lock med så lågt kompförhållande. Fördelen med "lite lägre" kompförhållande och vasst ställd tändning är högre sluteffekt på höga varv.

De är snubbar som köpt de locket och inte ställt på mer tändning som upplever lägre effekt och de bör bli så också.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, man ska alltid, om möjligt, köpa allt från samma källa och följa rekommendationer, lätt att en mix av delar kan ge ett tvivelaktigt resultat.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ska inte finnas någon varvstopp alls i boxen. Kompis bänkade med arctics dator tillkopplad och varvreggen var ställd på nå löjligt bara för att. (tokhögt) Feta på med bränsle som varvstopp isåfall för att skydda vid remsprängning osv.


Sen RK-tek, verkar behöva köras betydligt snålare för att få ut samma effekt som tex lts topp. Hört andra grejer också men dom är inte dubbelkollade.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det finns varvstopp, ingen tvekan! Som sagt, vid 8600 börjar räknare fladdra kring 8200 och 8900 kommer du inte över!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att speedwerx programmerar bort när man ska åka twin pipes, annars dalar effekten vid 8600, är helt omöjligt att få över 8900 i Max recall och man har att motorn kan nysa till just när man nyper i, då står det 8900 på recallen. Min är en 12a med 13s programvara. Ser det dock som ett lyxproblem att motorn blev "för" rapp, trots mer vikt och helix!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tänkte på boosts tidigare inlägg ang tight squish/mindre risk för detonation. Om man åker supertight squish 0,6-0,7 kan man då komma undan med ännu högre komp på 98? Tex om man är en skogsmulle eller kör bana med korta fullgas perioder, säg 5-10s max, kanske 14:1 eller 14,5:1 med 100+ oktan är möjligt? Misstänker dock att det kan bli strul om man får för sig att längre fullgasrepor...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tänkte på boosts tidigare inlägg ang tight squish/mindre risk för detonation. Om man åker supertight squish 0,6-0,7 kan man då komma undan med ännu högre komp på 98? Tex om man är en skogsmulle eller kör bana med korta fullgas perioder, säg 5-10s max, kanske 14:1 eller 14,5:1 med 100+ oktan är möjligt? Misstänker dock att det kan bli strul om man får för sig att längre fullgasrepor...
Ja man ska komma undan med högre komp och/eller högre flamfart med tightast möjliga klämspalt de håller jag med om efter allt läsande om tight klämspalt. Men de påstås däremot ge lite kortare spetsigare register viket är svårare bestycka in i både mappning och variatorer. 0,6- 0,7mm skulle jag inte tordas åka med över 80+ borr och nållager nere i vevtappen som uppe i kolvbulten. 0,9mm skulle jag ge mig med men de funkar förmodligen med 0,8mm om man har fräscha lager. På 98 okt har jag kommit undan med 13,5-1 men då låg flamfarten rel låg typ 22msv samt att motorn en Rotax 800 serie III hade hög avgasport vilket också gör att de klarar högre kompförhållande och flamfarter. Samma motor klarade 14,9:1 & 1,1mm kläm med ca 103okt vilket var mer imponerande.
De beror också på hur trång stinger man har och hur mycket förtänt man kör. Som ex kan man backa tändningen från lägre varv där de spikar lättast och påsåsätt komma undan med höga kompförhållanden.
Om vi leker med tanken att köra 14:1 i kf på 98 okt så kan man sätta låg flamfart 15-17ms då kan man ev komma undan alla spikning utan att sänka tändning eller gå upp i stinger dim. Ju högre portdurrationer man har desto mindre spikkänslig blir de också så 14;1 är inte omöjligt på 98okt och 800cc twinn. Ett sådant 14:1 lock med låg flamfart 15-17ms skulle funka kallas till bergsklättring speciellt högt upp i fjällen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det man ska ha åtanke är att allt trim som ökar effekten vid std varv även ökar fyllnadsgraden/cylindertrycket vilket är (högre komp) när motorn går , om den här motorn kräver bra 98 oktan helt original för att inte spika med 155 hk vid 8100 så säger det sig själv att det blir problem med 170 hk , det visade sig ochså i dynon att det inte gick att optimera tändning och bestyckning samtidigt för att det spikade , och spikar det i ett varmt dynorum på lite höjd så vad händer då på havsnivå när det är högtryck och fyllnadsgraden ökar ytterligare , jag är övertygad att det inte är mera komp man ska ha i den här motorn när man ska trimma den å tanka mack soppa ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag tror inte heller man ska satsa på högsta möjliga kompförhållande för de går lika bra köra rel lågt kompförhållande för de har ju flera topptillverkare visat. Som beskrivs tidigare i tråden kan man nå liknade effektregister med en topp på 12,5:1 som en topp på 13,5:1 genom att ha vassare tändläge i botten /mellanreg. Fördelen med de lägre 12,5 locket är då att man kan nå högre toppeffekt för den motar naturligt mindre på högvarv än en 13,5 topp.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Köpte mig boysen reeds här om dan så de borde ge några hk. Mätte stingern på slp pipan och den är väldigt tight (42mm) så med det i åtanke borde de finnas mycket att tjäna på en lts2 topp? Åkte med 2 grader tändning på topp förra året på min gamla -14 utan att de blinka oktan en enda gång men systemet drar ju av långt tidigare än det va jag förstår. Ja trodde tightare stinger flyttade upp peaken män det värkar då inte va fallet på slp pipan.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Boyesen ca 1g mer i vikt på min maskin, bra bolt on produkt! När man väl fått dit dom, känns nästan som ett enklare jobb att byta kolvar...