Tips på nästa trim uppgradering

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Tja har beställt en hardcore 800 till i år och tänkte ta trimningen ett steg längre. Har idag slp helsystem och pcv med tändning. Så frågan är vad är nästa steg? Portning, topp, boysen reeads eller något annat ja inte ränkt på. Vad är mest bang for rhe buck?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Efter det du nämnt finns det väl inte så mkt kvar?! Förutom turbo, kompressor och bigbore...
Komoressormatad bigbore är väl annars nått jag ska bygga när lotteri vinsten trillar in!
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Överladdad bigbore hade vart en dröm. Min gissning är att en portning hade varit den mest prisvärda investeringen just nu. En topp inbillar jag mig inte kan tillföra allt för mycket då de inte går att komma så mycket längre med kompretionen utan endast designen på förbränningsrummet. Reeads påverkar mest gassvaret har jag fått dör mig. Delar ni min uppfattning?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Överladdad bigbore hade vart en dröm. Min gissning är att en portning hade varit den mest prisvärda investeringen just nu. En topp inbillar jag mig inte kan tillföra allt för mycket då de inte går att komma så mycket längre med kompretionen utan endast designen på förbränningsrummet. Reeads påverkar mest gassvaret har jag fått dör mig. Delar ni min uppfattning?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Topplocket ger bra effekt speciellt om man kan offra bottendrag för toppeffekt. Ett lock som sitter org och många trimlock brukar ha rel hög flamfart för att ge rapphet och bra botten/mellanreg. Sänker man flamfarten så blir locket mer högvarvsvänligt men tappar botten. Tack vare variatorer så kan man växla bort den sämre botten så förlusten blir inte så stor i botten.

Porta och på med dubbla pipor så blir det nog fart på den. Byt även topplock till ett som ger mer toppeffekt för de passar dubbla pipor bättre.
 
Last edited:

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ja tanken med dubbelpipor har slagit mig, svårt att hitta nå tuffare om inte annat. Har sett några byggen med pipor från 600 räsern men undrar hur dom stämmer med mer cubik. Nån som sett nån bromsning eller provat en?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag har just kollat in D&D portade 900cc cylindrar för jag ska kopiera den portning för att bygga reservcylindrar till KG racings (kalles) maskin. De är en 12as AC 800 motor i grunden men nu borrad till 900cc och portad av D&D I USA. De går borra till 940cc men då tror jag kjolen på cylindern kan spricka lätt. 925cc är rätt vanligt och de kan nog hålla hyfsat men 900cc ser säkrast ut.
Den maskinen ger bra pulver med specialbyggda pipor typ 180-185hk. Men jag såg att de finns mer att porta ur i överströmskanalerna för att få ut fler hk. D&D hade inte förbättrat överströmskanalerna de beror förmodligen på att de är tidkrävande jobb som inte lönar sig för dem.

Jag kan varmt rek D&D 900 eller 925cc för de såg bra ut och hade häftiga men vettiga porttider. Denna maskin Polaris med AC motor har gått jäkligt bra i watercross serien i 2 säsånger med förra ägaren Joel renberg som kör stenbra och ligger alltid i toppen. De kräver både bra start och bra register som denna motor gett.

Kolla in D&D hemsida i USA så ser du priser för cylindrar och dubbelpipor. De går skicka dit både cylindrar och toppar så modifierar de dem men de kan ta tid!!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kör en rk-tek topp på min maskin (portat, pipa reeds) och innan toppbyte var jag tvungen åka någon slags booster i 98an, efter toppbytet ren 98 och jag har beställt en helix med några grader till i start då den bara vill gå i varvstoppen trots att jag viktat på.. Jo, toppen gjorde mkt! Även boyesen reedsen var ca 1g mer på vikterna så dom levererar. Sen gäller det ju att mappa rätt och få till en bra kombination på delar, i slutet av dagen kan du plöja ner 20000:- och ändå åka på stryk mot en std maskin om du inte kan justera in den...
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ja då känns portning som de rätta som nästa steg. Tror också att det finn mer att ta om manska utföra jobbet skälv. Hur ser det ut o vevhuset, är de nåt att hämta där? Värkar ju va lite delade meningar idén andra tråden, spontant vill man vell minska volymen för att få bättre spolupp eller vad vi ska kalla det?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja då känns portning som de rätta som nästa steg. Tror också att det finn mer att ta om manska utföra jobbet skälv. Hur ser det ut o vevhuset, är de nåt att hämta där? Värkar ju va lite delade meningar idén andra tråden, spontant vill man vell minska volymen för att få bättre spolupp eller vad vi ska kalla det?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
I vevhuset hittar man inte mycket effekt men man får en renare gång och "lite" rappare motor. Man ska inte minska volymen för då tappar man bottendrag. Om man minskar volymen så blir de för hög fart på färskgaserna som då blåser ut genom utblåsporten innan den stänger "på lägre varv". Förr i tiden kunde vissa motorer ha för stor vevhusvolym och då fanns de vinst av att plasta igen vevhus.

De enda man gör är att smooda ut vassa hörn och matchporta mot cylindrar.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Efter en massa surfande på diverse amerikanska forum så har jag dyket på en massa info om kompsänkning och minskad squish och fick dock en ide om en topp från ex -09 som planas till squish runt 0.8-0.75 viket va jag förstod skulle vara optimalt. förstår att bredden och vinkeln på squish bandet spelar in samt utformningen av resten av förbränningsrummet spelar in. d&d riot kit bygger på denna princip att minska komp och squish och gå på med mer tändnig=mer effekt. har för mig att 800an innan den vart ho hade lägre komp, där av val av utgångsmatreal. Någon som har några ideer om hur de skulle funka??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Efter en massa surfande på diverse amerikanska forum så har jag dyket på en massa info om kompsänkning och minskad squish och fick dock en ide om en topp från ex -09 som planas till squish runt 0.8-0.75 viket va jag förstod skulle vara optimalt. förstår att bredden och vinkeln på squish bandet spelar in samt utformningen av resten av förbränningsrummet spelar in. d&d riot kit bygger på denna princip att minska komp och squish och gå på med mer tändnig=mer effekt. har för mig att 800an innan den vart ho hade lägre komp, där av val av utgångsmatreal. Någon som har några ideer om hur de skulle funka??
Vad jag nu ska svamla om är taget från många års studie i tvåtaktstrimning och inget jag hittat på själv. Jag har testat de mesta själv och kommit fram till att man ska ta en nypa från alla stora trimgubbar/firmor världen över. Alla trimmare har rätt på sitt vis men de finns helt klart ett medel mellan alla påståenden och de har jag kommit fram till är bäst.

Klämspalten mellan kolvens tak och toppen är inte alls speciellt viktig som många kan tro på en tvåtaktare 50/50 av alla trimföretag och andra trimmare håller endera på minimal klämspalt eller rel stor klämspalt eller som jag bådeock ätare. Alla ORG skotermotor mc crossmotorer båtmotorer bygger med rel stor klämspalt och de beror inte på att de vill ha extra säkerhet mellan kolv o topp utan de beror på att de har kommit fram till att en viss klämspalt är bäst. De brukar ligga från 1,5mm-2mm på de flesta motorer när de kommer från fabrik. Tar vi istället en 4 taktare så lämnar de fabriken tightast möjliga som ex en crosshoj alt lansvägshojmotor ligger på 0,8-0,9mm ber på borr för där är det bevisat att tight är bäst.

Jag har grottat ner mig i topputveckling portning och har testat både tight vs stor klämspalt för jag trodde först på tight klämspalt för de lät logiskt bäst. Jag har testat på 600-1000cc skotermotorer och crossmotorer och båtmotorer och jag kan inte känna eller se skillnad vid körning eller bromsat i bänk. Nu sätter jag klämspalten mer efter hur toppen är gjord i grundutförande. Vill jag ha högre flamfart och mer kompförhållande så minskar jag i första hand klämspalten om den inte understiger 1mm helt enkelt ,,jag skiter i klämspalten såvida den håller sig inom 1-2mm.

Flamfarten och kompförhållandet samt hur bred squishytan är bestämmer mest hur locket ska dra.
Hög flamfart typ 24-35ms ger bra bottendrag vs en topp för dragrace som ligger på ca 14-16ms.
Många eftermarknadslock som passar allroundåkaren ligger runt 16-25ms. Org lock brukar tendera att vara mer bottendragstyp 27-35ms viket främjar bränsleförbrukning. Tackvare att org lock tenderar ha hög ff så kan ett trimlock lätt få ut mer sluteffekt bara genom att sänka flamfarten som ett exempel.

Högt vs lågt kompförhållande vs tändkurva är också olika tänk mellan trimmare. En del firmor bygger lock som har svinhögt kf men lågställd tändning och andra tvärtom. Vad som slutligen är bäst är svårt att svara på jag kör mer åt D&D tänk lågt kf och hög tänd för dragrace/älvgracer men Till allround åka och speciellt till högre höjds åka går jag på maximalt kf och rel "normal" tändkurva för de ger rappare svar från låga varv och mellanregister.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Oerhört intressant läsning. Har också upplevt att en högre squis har fungerat bra. Blev mindre känslig på bestykning och spika inte sönder för minsta lilla. Sammanfattningsvis är vi överens om att en liten kf sänkening och lite högre tändning kan ge lite effekt. I mitt fall torde en komp sänkning och högre tändning säg från 6500 å uppåt utan att tappa allt för myket i mellanregistret. Hur mycket skiljer det i kompretionsförållande mellan 800 och 800ho?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oerhört intressant läsning. Har också upplevt att en högre squis har fungerat bra. Blev mindre känslig på bestykning och spika inte sönder för minsta lilla. Sammanfattningsvis är vi överens om att en liten kf sänkening och lite högre tändning kan ge lite effekt. I mitt fall torde en komp sänkning och högre tändning säg från 6500 å uppåt utan att tappa allt för myket i mellanregistret. Hur mycket skiljer det i kompretionsförållande mellan 800 och 800ho?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Rel hög klämspalt = mer oförbränt bränsle blir kvar längst ut i i borret vilket ger fördelen att den oförbrända soppan kyler ringlandet längst upp/ut på kolven så man minskar risken att bitar lossnar från kolvens ytterkant ovan ringar. Hög klämspalt ger även en aning bredare register som också blir mer lättbestyckat. Hög klämspalt är mest vanlig på skotrar för de går med så hög trimgrad och belastning så man förstår motortillverkarnas tänk där. En crosshoj går bara på full gas korta sekvenser så där behövs inte mycket kylning av ringland så där kan man tighta ihop klämspalten och även köra rel liten lutning på squishytan vs kolvtaket. Liten vinkel på squishbandet vs kolvtaket ger högre pikigare effekt men är svårare att bestycka in samt att man lättare smälter ner ringlandet.

Jag tror inte de skiljer något i kf mellan 800 och 800ho. En snabb sökning ger denna info från usa forum---
2009 12,5:1
2010/2011/2012 head is 12,8:1

Om man vill utnyttja 98 okt max så går man sällan under 12,5:1 förutsatt att toppen inte har yberhög flamfart. Annars är 12,8:1 väldigt lämplig mellanväg mellan hög tändning och kf på 98 okt.
Jag brukar i de flesta fall sätta kf mellan 12,4-13:1 om den ska köras på 98 okt. Jag har kommit undan med 13:5-1 också men då krävs att andra parametrar är fegad ,,,,typ höga porttider/låg förtänd/grov stinger/låg flamfart.

Om man vill ha en rapp motor i start & mellanreg men samtidigt vill ha ut max toppfart och högsta möjliga slutvarvseffekt så vräker man på maximalt med förtändning till just innan spikning från botten o mellanreg men backar av på slutet just där motorn ger full effekt. För högt ställd tändning på toppvarvtal ger låg sluteffekt och varvtalstapp så där får man inte gå blint efter när den spikar för den kan ge bet mer hk på långt innan spikning.
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Efter en massa surfande på diverse amerikanska forum så har jag dyket på en massa info om kompsänkning och minskad squish och fick dock en ide om en topp från ex -09 som planas till squish runt 0.8-0.75 viket va jag förstod skulle vara optimalt. förstår att bredden och vinkeln på squish bandet spelar in samt utformningen av resten av förbränningsrummet spelar in. d&d riot kit bygger på denna princip att minska komp och squish och gå på med mer tändnig=mer effekt. har för mig att 800an innan den vart ho hade lägre komp, där av val av utgångsmatreal. Någon som har några ideer om hur de skulle funka??
jag tror på riot kittet ! det har visat sig även på polaris att std kompen är för hög då man ska trimma , och att man får mer effekt med lite lägre komp och istället omptimera tändning , fyllnadsgrad , bränsle och squish , däremot är det nog ingen ide att börja med en lo topp , för även om den har lägre komp så blir den snabbt för hög om tror att man bara kan plana ner den lite , det krävs en total ombearbetning av hela förbrännings rummet ....

angående squish måttet (efter lusläst allt jag kommit över och haft egen bromsbänk i 10+ år) så är det mkt viktigt både för effekt och att unvika spikningar , en stor squish gör att en större mängd färskgaser befinner sig långt bort från stiftet , och dom antänds för sent för att hinna göra ett effektivt arbete på kolven och energin blir istället värme ut i pipan , dessutom så kyls gaserna sämre vilket ökar risken för spiknngar , med låg squishhastighet msv/turbulens så brinner det saktare vilket är en nackdel speciellt vid stor borr och höga varv och måste kompenseras med mera tändning ,
till i år har tex etec 800 ett supertight squsihmått (liknande det i riot kittet) och den utklassar nu arcticen i effekt + 7 hp 2016 !
som vanligt så har jag och boost III vilt skilda uppfattningar men de får man ju ha :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Odysse skriver : Som vanligt så har jag och boost III vilt skilda uppfattningar men de får man ju ha :)[/QUOTE]

Om du läst mina senaste inlägg så ser du att jag inte håller tight klämspalt som sämre än hög klämspalt och ang hög eller lågt kompförhållande vs tändning så kör jag olika ber på motorkaraktär. Jag har ingen favorit med andra ord så jag håller med dig till 65% :)
 
Last edited:

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Kul med lite skilda åsikter. Lättast är ju att köpa sig en riot topp men när jag inte kör men org pipa eller d&d burk så blir det lite lotteri om det är värt investeringen. Tror det blir ett par boysen reeds sedan en dag i någon bromsbänk och trolla lite med tändkurvan och bränslemappen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
komplett riotkitt (portning,topp,pipa,y-rör) gav 175 hp hos dynotech (+ 25 ) enbart toppen gav +5 hk med allt std förutom 2* kil , dom prövade att öka tändningen 2* ytterligare med den gav ingen effekt , med std toppen spikade det dessutom men inte med riot toppen ....
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Har läst den rapporten, mycket intressant läsning. Finns en tråd på hardcoresledder med en massa dyno körning och test av tändkurvor. Min pipa har väldigt tight stinger vilket borde ge högt mottryck och således ge mindre utrymme för tändnings höjning. Körde förra säsongen med en tändkurva som gav 2 grader på topp, fick aldrig nåt oktan larm men den backar långt tidigare än när lampan tänds va jag förstår. Tykte dock de blev skillnad när tändkurvan lades till men man kan ju inte vara helt säker innan man sett det i bänken. Hur är uppfattningen med vårat bränsle mot usa alltså 98 mot 93 oktan? Lite svårt att gämföra när de mäts på två olika sätt.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
I dag läste jag äntligen en bra enkel förklaring av tight vs större klämspalt och de är ingen mindre än Olav Aaen som skrivit spalten i en skotertidning.

Who’s right?
So what’s the correct clearance for good performance? Again, it depends on the application. Some drag racers like tight clearances down to as little as .035 inches, while oval racers may run looser at .050 to .065 inches. A tight clearance gives a peppy low-end throttle response, but may cut some power on top and shorten up the power band.
As a result drag racers running 660 feet and shorter may want the quick reaction off the line of a tight clearance. Oval racers and speed runners prefer the looser setup for good top-end speed.