Tillslagsvarv på 5000

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Har en trimmad indy 500 som har ett tillslagsvarv på 5000.

Är detta något normalt eller behöver jag göra nått åt det?
Kan det vara nån som medvetet ställt det så högt?
Har tittat till remmen, men den ser fin ut.

Vad tycker ni jag ska göra?
 

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
Troligtvis är primärfjädern bytt, gjorde samma en gång - körde 500m sedan bytte jag tebax till orginal gick dåligt att köra tycker jag tacka vet jag 3800-4000varv/min i tillslag på en sådan maskin...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla också om det ligger brickor i någon ände av primärvariatorns fjäder, prova först att plocka bort dem i så fall. Billigare än att köpa en ny fjäder :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har en Wildcat 700 EFI -92 som har ett tillslagsvarv på 3000rpm.
Det är lite lågt tycker jag, ska det vara så?
Det sitter en Comet-variator i den, men det är visst standard, eller?
Jag har lästa att "6-bults-variatorn" ska vara så dålig, är det den jag har? locket sitter ju faktiskt i 6 bultar...
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Det funkar då bra, och han går hur fint och hårt som helst, men det kanske inte är riktigt bra för motorn...
 
H

Holger Bäck

Förmodligen så är variatorn omviktad eftersom dom har trimmat den, förmodligen då också rätt inställd.
Oftast så måste man vikta om variatorn för att maskinen ska gå bra när man trimmar.
Å ett högt tillslagsvarv ger bättre acc. från början. Ger inga skador på motorn, kan möjligen slite lite mer på kedjehus pga. ryckigare inkoppl.
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Borde väl slita på motorn pga högre varvning.
Man borde ju också behöva varva mer, med högre tillslagsvarv, även när farterna blir högre..
 
R

Rille

sen har du ju den biten med att vevaxeln blir krogig fortare med högre inslag..
tänk dej själv från noll motstånd till fullt motstånd på en gång. Sen blir skotern oduglig att starta i djupsnö med oxå pga av att mattan spinner iväg varje gång du startar.
inget att rekomendera köp variatorkitt istället. på mitt kan man justera inslagsvarvet med vikter och ändå få en frään acceleration.