Tillfälliga tvärstopp på mattan

snowlers

Medlem
12 dec 2011
34
0
1
Körde sakta med min Summit -07 600 sdi då det tog tvärstopp i mattan. Lyfte skotern och kollade om något fastnat i mattan men det var tomt. Startade skotern igen och provade backa och det gick i ett par decimeter sedan tvärstopp. Körde framåt igen ett par decimeter sedan tvärstopp igen. Tittade in på variatorerna medan jag körde fram och tillbaka och det såg normalt ut. Efter att ha kört fram o tillbaka ett antal gånger så "lossnade" det och det gick att köra utan några missljud vad jag kunde höra. Efter knappt en kilometer tog det tvärstopp igen på samma sätt. Efter ganska många framåt och bakåt på några decimeter "lossnade" det igen och jag körde direkt hem. Hissade upp den och torrkörde lite, gick fint och kunde inte höra några missljud.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Kan det vara något med kedjan?
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Känns som det kan vara något i växellådan. Typ någon tand på ett drev som lossnat å lägger sig på fel ställe. Sen släpper den. Å efter ett tag hamnar den fel igen.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
+1
Bara slita upp kedjehuset å kolla över drev å kedjan.
Kolla även upp drivaxeln+lager å lager på sekundäraxeln
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Fick samma grej på en ockelbo kikade i boggin å provade köra men ändå tvärstopp. Efter en ordentlig titt hade jag en bit från en gren fast bakom ena boggihjulet. Jag trodde å jag hade trasig växellåda.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Körde du sakta efter en hårdpackad led och inte får kylning på slidesen så kan dom bränna fast i mattan och då blir det stumt också..
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag har då fått slides och bränna fast fast man körde körde hårt och när jag slog av på farten låste sim mattan på grund av slides smältefast i mattskoningarna.
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Ta genast upp kedjehuset!!! Samma sak hände mig för 4veckor sen. Trodde att det kunde ha varit is lr nått men bulten till nedre drevet hade gått av och han inte köra långt innan det small till och kedjehuset var total förstört. Kolla upp det.. det bli billigare!!