Terrängkörningslagen ska utredas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Har någon det slutliga förslaget som ska in ? Synpunkter ska tydligen lämnas före 20 Juni
Remissen gäller utredningen som släpptes 20 december. Förslagen går att läsa i första kapitlet av utredningen. Vi ska lämna synpunkter på lagtexten och utredningen men inte kommentera stycket om markägarmedgivande. Av det jag har erfarit senaste månaden så är föga förvånande C och M stora anhängare till att markägarens medgivande ska stå med i lagen. Men om man bemödar sig med att läsa utredningen så förstår man att det blir i princip omöjligt för den enskilde och för tillsynsmyndigheten att inhämta/kontrollera. De va också oroliga för de allmänna skoterlederna då kommunen skulle vara ansvarig för dem. Vissa kommuner vill dock kunna lägga leder utan markägarens medgivande.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Nu finns alla remissvar att läsa på regeringens hemsida. Kolla vad din egen kommun eller länsstyrelse tycker eller varför inte Naturvårdsverkets yttrande om förbud för snöskoterkörning annat än inom friåkningsområden och led.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Intressant. Jag tittade bara som snabbat på vad Länsstyrelsen i Jämtland svarade och de verkade överlag ganska kritiska till utredningen. De gav även en känga till kommunerna och när man ser att Östersunds kommun avstod från att svara så kändes det ganska befogat.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Hur menar du? Jag får det inte till någon känga på det sättet. Att Östersund avstod från att yttra sig berodde nog på att förslaget de lade fram i tekniska nämnden innebar att man skulle kunna tvinga markägare att upplåta mark för skoterleder. Det blir ju lite knöligt i en C styrd kommun. Sedan så är ju LST ganska sur på möjligheten för de med funktionsnedsättning att få en rikstäckande dispens för terrängkörning på barmark(gäller inte bara de med rörelsehinder utan alla med funktionsnedsättning som gör det svårt att färdas i terräng). Tillsynen går ju igenom att kommuner inte vill ha då den är äckligt underfinansierad. Sedan får jag intrycket av att C enbart vill ha ledåkning och absolut ingen friåkning annat än i reglerade områden. Om någon med bätter insyn i C här på forumet kan bekräfta eller dementera så vor det nyttigt då det nu framstår som att det landsbygdsvänliga C aktivt försöker ta bort attraktionen i att bo i lands- eller glesbygd. För som i princip alla myndigheter konstaterat är körning på hyggen och åker redan förbjuden vilket är det de påstår sig vilja stävja.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Centern och LRF går ju hand i hand. Och LRF vill förbjuda all terrängkörning som inte har med jord- och skogsbruk att göra.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Centern och LRF går ju hand i hand. Och LRF vill förbjuda all terrängkörning som inte har med jord- och skogsbruk att göra.
Så vida det inte är markägaren som gör grova pengar på det. De ville ju att markägare själva ska reglera barmarkskörning som inte har med jord eller skogsbruk att göra.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Hur menar du? Jag får det inte till någon känga på det sättet. Att Östersund avstod från att yttra sig berodde nog på att förslaget de lade fram i tekniska nämnden innebar att man skulle kunna tvinga markägare att upplåta mark för skoterleder. Det blir ju lite knöligt i en C styrd kommun. Sedan så är ju LST ganska sur på möjligheten för de med funktionsnedsättning att få en rikstäckande dispens för terrängkörning på barmark(gäller inte bara de med rörelsehinder utan alla med funktionsnedsättning som gör det svårt att färdas i terräng). Tillsynen går ju igenom att kommuner inte vill ha då den är äckligt underfinansierad. Sedan får jag intrycket av att C enbart vill ha ledåkning och absolut ingen friåkning annat än i reglerade områden. Om någon med bättre insyn i C här på forumet kan bekräfta eller dementera så vore det nyttigt då det nu framstår som att det landsbygdsvänliga C aktivt försöker ta bort attraktionen i att bo i lands- eller glesbygd. För som i princip alla myndigheter konstaterat är körning på hyggen och åker redan förbjuden vilket är det de påstår sig vilja stävja.
Ja man får tolka det som man vill, men jag kan bara konstatera att Östersunds kommun inte ger ut något bidrag till skoterklubbar som deras grannkommuner gör. Bara det visar på ett totalt ointresse från kommunen och det är fortsatt fokus på staden.

Det är ju bara att inse att det kommer att bli förändringar och det hjälper ju inte när en av Sveriges största skoterprofiler på sociala medier lägger ut filmer på när han kör med cross i terrängen efter en skoterled 🤦‍♀️
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det är ju bara att inse att det kommer att bli förändringar och det hjälper ju inte när en av Sveriges största skoterprofiler på sociala medier lägger ut filmer på när han kör med cross i terrängen efter en skoterled 🤦‍♀️
Är ju för jävla illa att folk ens kommer på tanken att köra i skoterleder eller i vandringsleder med cross eller ATV!
De är jävla korta i roten om de tror att det inte förstör :mad:
Och speciellt illa om det är kändisar, som faktiskt påverkar mindre begåvade individer till att tro att det är okej.

I TKL-utredningen så påvisas tydligt att det är barmarkskörningen som är den stora boven (hjulfordon) och inte snöskotrar när det gäller skador på jord och skog.

Och så kan man ju fundera lite över hur ATV-magasin tänker när alla deras tester visar hur de kör i terräng? Det är ju inte så att man upplever det som att de är på avlysta övningsområden... t.ex den här från Sledtrax https://sledtrax.se/polaris-scrambler-tur-i-trollskogen/
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Om någon på sledtrax läser detta så kan det ju vara på sin plats att de meddelar om de varit på "motorbanan" högst otroligt eller militärt-övningsområde eller om de kör på egen skog I den artikel som länkats. De bidrar till en snedvridning som kommer sabba för alla vad gällande terrängkörning. Börjar se samma mönster för vattenskotrar nu när det kommer fler ut på sjön som inte kör med huvudet.

Fan man låter som en gnällgubbe.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag frågade och fick följande svar.

"Vi kör på privat mark där vi har lova att framföra vår ATV på ett skonsamt och säkert sätt för djur och natur."

Dvs en jäkla massa skitsnack och de har noll kolla på terrängkörningslagen.
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag frågade och fick följande svar.

"Vi kör på privat mark där vi har lova att framföra vår ATV på ett skonsamt och säkert sätt för djur och natur."

Dvs en jäkla massa skitsnack och de har noll kolla på terrängkörningslagen.
Bra gjort av dig att fråga dem 👍
Men som du säger, det är otroligt dåligt att de inte ens känner till TKL såpass att de vet att man inte bara kan få ett okej från markägare för att få bränna iväg ut i naturen med en ATV på barmark 🙄
Undrar om de berättar vilken markägare det är, om man frågar? Man skulle ju kunna hävda att man vill källgranska deras fakta 🤔




Sen måste jag hålla med MrSmash, känns som att man är värsta gnällgubben.
Men va'fan, man blir ju förbannad på att snöskoteråkningen har varit under luppen för förbud, när det egentligen är barmarksåkningen som kör sönder....
 
Reactions: MrSmash

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Man blir fan matt, hur kan en e-tidning som håller på med terrängkörning/terrängfordon inte hålla koll på vilka lagar som gäller. Det blir ju så uppenbart att man har ett gäng klåpare som saknar förstånd som ska försöka sig på någon slags seriös journalistik av terrängkörning. De skapar ju mer skada än gör nytta när de publicerar en totalt felaktig bild av hur terrängkörningslagen ska tillämpas.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Man blir fan matt, hur kan en e-tidning som håller på med terrängkörning/terrängfordon inte hålla koll på vilka lagar som gäller. Det blir ju så uppenbart att man har ett gäng klåpare som saknar förstånd som ska försöka sig på någon slags seriös journalistik av terrängkörning. De skapar ju mer skada än gör nytta när de publicerar en totalt felaktig bild av hur terrängkörningslagen ska tillämpas.
Man hade ju inslag i vintras där man testade barnskoter samtidigt som en stor skoter. Där barnet alltså följde pappan på skoterleden.
I princip ingen vettig människa tycker väl att det gör något. Men det är rejält olagligt.
Låt barnen köra kan jag tycka, men visa inte upp det för hela världen när debatten är som den är.
 
Reactions: MrSmash och mas

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Man hade ju inslag i vintras där man testade barnskoter samtidigt som en stor skoter. Där barnet alltså följde pappan på skoterleden.
I princip ingen vettig människa tycker väl att det gör något. Men det är rejält olagligt.
Låt barnen köra kan jag tycka, men visa inte upp det för hela världen när debatten är som den är.
Jag påpekade det reportaget till sledtrax men fick inget svar.
Tycker för övrigt att de håller väldigt låg standard i alla deras reportage och tester. Tror inte någon på redaktionen har varit i närheten av riktig journalistik någonsin.
 
Reactions: suregom

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sledtrax var bra (i mina ögon) innan de bytte ägare och gjorde om hela hemsidan. Trist att de raderade alla föregående års arbete och inte arkiverade det, vad jag vet iaf. Tycker generellt att kvalitén är lägre hos dem nu.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Sledtrax var bra (i mina ögon) innan de bytte ägare och gjorde om hela hemsidan. Trist att de raderade alla föregående års arbete och inte arkiverade det, vad jag vet iaf. Tycker generellt att kvalitén är lägre hos dem nu.
Håller med till 100%. Sledtrax var kanon fram till Mattias Sandberg tog över. Nu är det ren dynga
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Last edited: