Terrängkörningslagen ska utredas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Någon som orkat traggla igenom utredningen och har någon åsikt om den?

Kan bli tungt för kommunerna att vara ute och kolla folk i terränglådan rent kostnadsmässigt då det inte avsätts några pengar för det. Samtidigt slår den här lagen styggt då det mest troligt är kommuner med rean utsatt ekonomi som ska lösa detta på begränsade medel. Men de stora dragen av utredningen tycker jag är jättebra.
Hoppas bara inte att Lövin lyssnar för mycket på den debattartikel som tredagarsturisterna, LRF och svenska samernas riksförbund skickade ut där de ville ha totalförbud mot friåkning.

Gott slut vänner och hoppas vi får lite mer snö istället för det här djävla regnet.
 
Reactions: mas

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har inte läst hela. Det jag har läst så står det att påsikt vill man kanalisera åkningen till leder. Sen skrivs det också om friåkningsområden i andra delar. Det föreslås större bestämmande rätt hos kommunerna att förbjuda friåkning samt hos markägare. Man skriver att skoteråkning inte ingår i allemansrätten och att det därför krävs markägarens tillåtelse men att utredningen inser problematiken med det.

Jag tycker utredningen kan tolkas lite som man vill.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Bra att det utreds...

Folk som kommer till andras skogar/berg med deras belånade rääcermaskiner och kör sönder plantor på folks marker.

Man skulle ha behövt äga minst 800 ha skogsmark innan man fått köpa en skoter, då hade man nog sållat bort dessa huliganer som söndrar planteringarna och ungskog...


Hoppas det blir hårdare regler kring denna terrängkörning och att dem som ertappas med att köra på planteringar m.m får grova bötrar.
 
Reactions: Crusty077

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Bra att det utreds...

Folk som kommer till andras skogar/berg med deras belånade rääcermaskiner och kör sönder plantor på folks marker.

Man skulle ha behövt äga minst 800 ha skogsmark innan man fått köpa en skoter, då hade man nog sållat bort dessa huliganer som söndrar planteringarna och ungskog...


Hoppas det blir hårdare regler kring denna terrängkörning och att dem som ertappas med att köra på planteringar m.m får grova bötrar.
Instämmer delvis.
Tråkigt om bara typ Stora Enso, Bergvik och kyrkan skulle få åka skoter.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Det är redan idag otillåtet att köra på planteringar, tror tyvärr inte att denna utredning kommer att göra det mindre förekommande. Det är utökad tillsyn som behövs men så länge man inte tillskjuter resurser för detta så kommer problemet kvarstå. Det jag är orolig för är att staten kommer att begränsa friåkningen på statens marker, där jag kör primärt är det långt ifrån skogsplanteringar och ungskog och där de flesta sköter sig snyggt utan buskörning. Men vi får väl se vad det blir för förändringar i lag sen, rätt oklar utredning i mitt tycke.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Det är redan idag otillåtet att köra på planteringar, tror tyvärr inte att denna utredning kommer att göra det mindre förekommande. Det är utökad tillsyn som behövs men så länge man inte tillskjuter resurser för detta så kommer problemet kvarstå. Det jag är orolig för är att staten kommer att begränsa friåkningen på statens marker, där jag kör primärt är det långt ifrån skogsplanteringar och ungskog och där de flesta sköter sig snyggt utan buskörning. Men vi får väl se vad det blir för förändringar i lag sen, rätt oklar utredning i mitt tycke.

Precis!
Lagen aom den står är tillräcklig, däremot tror jag det inte bara handlar om brist på tillsyn utan även attityd.
När jag tog skoterkortet för 20 år sedan blev jag tydligt informerad om vad som gäller vid skogsplanteringar. Och då var inte problemet med buskörning på skogsplantering lika stort som nu.
Utbildningen borde rimligtvis bara blivit bättre med åren men kanske inte attityden.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hade vart roligt att se dem som kör ner ungskog, om man kom hem till deras trädgård på radhuskvarteret och körde ner alla äppelträden, rosenbuskarna, och som avslut krascha in i brevlådan.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Kommer ni ihåg krigsrubrikerna för ett år sedan, om att snöskotrarna släppte ut mer avgaser än inrikesflyget i norra Sverige?

Nu har miljöutredarna fått revidera sina fina uträkningar... Utsläppen från snöskotrar halverades med hjälp av lite logisk matematik, det är inte illa pinkat det.
Man frågar sig, hur mycket annat runt snöskoterkörning är baserat på felaktiga underlagsmallar??

Här är en länk till ett radioreportage om den nya beräkningen.
https://www.snofed.se/utslappen-betydligt-lagre/
 
Reactions: neden

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Det är en snedvriden jämförelse från första början enligt mig, även om det nu hade stämt med de ursprungliga uppgifterna. Norra Sverige har väl inte så mycket flygtrafik att tala om. Jag utgår från att de få flygplatser som finns i norrland har betydligt färre avgångar än de större flygplatserna i södra Sverige. Skotertrafik i norrland är tradition hos många och det är ett fordon som används rätt flitigt. Hur ser jämförelsen båtar och motorcyklar ut i södra Sverige kontra flyget i norrland? Vad är utsläppen från bilar i södra Sverige i förhållande till flygtrafiken i norrland osv osv. Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle vara så att de samlade utsläppen från samtliga fordon söder om Dalälven skulle understiga utsläppen från fordonen i norrland.

Enligt mig bara ett dumt sätt för att ytterligare försöka misskreditera skotertrafiken så att alla skidåkande turister som kommer hit ska ha ytterligare argument till förbud.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Den första undersökningen publicerades av SVT Sapmi och Sameradion.

Om man får vara lite fördomsfull så kan man ju gissa sig till att alla som var med i den undersökningen inte gick in i den med en neutral inställning till snöskotrar.

Ja menar, dom baserade den på antal skotrar i trafik. Hur många skotrar är det inte som knappt körs varje år? Längs kusten nu är det ju fasiken knappt en skoter som kört i januari t.ex.

Med det sagt ska vi såklart alltid hoppas och sträva mot renare skotrar med mindre åverkan på miljön. (Vore t.ex. trevligt att inte halvt dö av kvävning när man drar lös en skoter) Men ingen vinner på propaganda i längden.
 
Reactions: mas

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Sorgens dag idag...Frågan nu är hur Girjasdomen påverkar skoterkörning på statens mark..kommer samebyarna ha rättigheter att bestämma även över terrängkörning? Lär ju bli intressant på sikt och se hur det utvecklas.

Btw, fin setterhane 4 år säljes tillsammans med en 12:a, slänger med lite ammunition och några fiskespön i köpet.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Sorgens dag idag...Frågan nu är hur Girjasdomen påverkar skoterkörning på statens mark..kommer samebyarna ha rättigheter att bestämma även över terrängkörning? Lär ju bli intressant på sikt och se hur det utvecklas.

Btw, fin setterhane 4 år säljes tillsammans med en 12:a, slänger med lite ammunition och några fiskespön i köpet.
Målet handlar om rätten till jakt och fiske. Nu vann samebyn målet i denna instans. Om staten överklagar återstår att se.
Att samebyn äger rättigheterna till jakt och fiske är väl en sak, men jag tror mer på att det är ett svepskäl till att utesluta alla som inte medlemar i sambyn från samebyns goegrafiska område
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Men dom i högsta domstolen går ju inte att överklaga vidare vad jag vet. Nåja, vi får väl se vad det får för konsekvenser för jakt och fiske på statens marker i andra samebyar än Girjas och får väl hoppas att det inte får en negativ påverkan på skoterkörning på statens marker. Jag anser dock att domen är djupt olycklig..
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Men dom i högsta domstolen går ju inte att överklaga vidare vad jag vet. Nåja, vi får väl se vad det får för konsekvenser för jakt och fiske på statens marker i andra samebyar än Girjas och får väl hoppas att det inte får en negativ påverkan på skoterkörning på statens marker. Jag anser dock att domen är djupt olycklig..
Det går att överklaga till europadomstolen.
Står sig domen blir det säkert ett prejudikat och fritt fram för alla samebyar att stänga hela fjällvärlden för alla som står utanför
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
För att ta den här tråden tillbaka på rätt köl igen.

Ett genskräp som fick sitt förarbevis med kellogspaketet hävdar att rullekörning över plantering inte är nöjesåkning. Man blir fan Matt, hur ska man kunna ha friåkning när encelliga organismer får vara ute å köra.

 
Reactions: mas

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
För att ta den här tråden tillbaka på rätt köl igen.

Ett genskräp som fick sitt förarbevis med kellogspaketet hävdar att rullekörning över plantering inte är nöjesåkning. Man blir fan Matt, hur ska man kunna ha friåkning när encelliga organismer får vara ute å köra.
Ja fast det är förbjudet att stjäla och mörda också. Men ändå sker det.

Än hur mycket saker är förbjudet kommer det finnas idioter som förstör. Min känsla är att 99,99% av dom som kör skoter vet att man inte får köra på skogsplanteringar. Men ändå väljer en del att göra det.
Kommer dom sluta med dumheter för att man gör det mer förbjudet än det är idag?

Jag tycker ju själv att terrängkörningslagen är jävligt tydlig redan idag.
Det är inte lagen det är fel på, det är hur folk följer den.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Nu är utredningen och lagförslaget ute på remiss svar ska vara inne i slutet av juni. Jag kommer att få vara med och svara på den här utredningen/lagförslaget. Det ska bli intressant att se vad alla aktörer kommer med för synpunkter.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Någon mer än jag som traggla sig igenom utredningen? Tipsar de som inte gjort det om att läsa yttrandena från sida 480 och till slutet. Då förstår man vilka krafter som rör sig angående terrängkörning