Terrängkörningslagen ska utredas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Haha härligt att du gör min helg Mas,
Snorunge tackar, tackar. Det är ju lite knepigt för det står ju att de ska tillfrågas vid skapande av friåkningsområde där det i övrigt är reglerat kommunalt. Blir ju spännande att se vart det tar vägen. Men om man går från att man kan köra så länge man inte gör skada till att man måste beställa fastighetsutdrag och lappa ihop sin egen avtalsslinga blir ju så löjligt stökigt att man isf kan köra full reglering direkt. Vilket ingen skoteråkare egentligen vill.
 
Reactions: mas

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Frågan är ju om en regering eller totalförbud kommer göra någon skillnad öht? Jag menar inte fan är det någon idag som håller koll på efterlevnad av regler. Iaf inte där jag kör. Jag har kört snöskoter i 25år och jag har mött polisen på skoter 1 gång!
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Frågan är ju om en regering eller totalförbud kommer göra någon skillnad öht? Jag menar inte fan är det någon idag som håller koll på efterlevnad av regler. Iaf inte där jag kör. Jag har kört snöskoter i 25år och jag har mött polisen på skoter 1 gång!
De ska ju slänga över det ansvaret på kommunerna så det lär ju landa i knät på väldigt många miljönämnder. Alternativt att det skickas ut på klubbarna. Men som jag fattade det syftar det till att man syftar på att kommunen ska ta hand om tillsynen.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
De ska ju slänga över det ansvaret på kommunerna så det lär ju landa i knät på väldigt många miljönämnder. Alternativt att det skickas ut på klubbarna. Men som jag fattade det syftar det till att man syftar på att kommunen ska ta hand om tillsynen.
Men vad ska kommunerna göra? Anmäl dig till polisen som sen lägger ner i brist på bevis?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jag är rädd att Länsstyrelserna i fjäll kommunerna kommer att tolka lagstiftningen på sitt sätt och därmed utlysa förbud för alla områden som idag är upplåtna. Nu pratar jag alltså om statens mark vilka är markägare i 75 % av fallen där jag åker iaf.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Ja det är förmodligen risken i norr- och Västerbotten men det blir inte statliga regleringsområden. Pluss det att de då iaf kommer få frågan om de vill upplåta mark för friåkning. Sedan så har jag fått intrycket att de två länsstyrelserna är iaf mer tillåtande till beträdande än vad tex Dalarna och Jämtland är.
 
Reactions: Tengil

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Svenskt friluftsliv ursäktar sig inte. Av vad jag kunde läsa så ansåg utredaren i princip att om man skötte sig och markägaren inte begärt reglering på sin fastighet så är det tillåtet så som det är idag med andra ord. Alternativt så skulle de lösas via Naturvårdsverket(som aldrig gjort något bra för glesbydsbor).

https://svensktfriluftsliv.se › sarskilt-...
Särskilt yttrande över betänkandet från utredningen om hållbar terrängkörning ...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Polisens utredare anser att reglerna i befintliga TKL är fullt tillräckliga i ordningsmaktens synvinkel, så de förordar inga åtstramningar gentemot snöskotertrafiken.
Är skönt när polisen har en sund syn på saker.

Sedan så skulle de säkert vilja ha mer skoterpoliser för att nypa busåkarna. Men det är ju inga fel i det, eftersom de är lagbrytare och ställer till det för oss andra.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Jo det är något som man själv också skulle vilja se, antingen poliser eller någon annan myndighet som har lite befogenheter. För om risken/chansen att man stöter på tussebatong eller motsvarande i yerränglådan(inte bara efter leden) kan vi nog stävja mongosvepet som ska leka jordfräs på hyggen.
 
Reactions: mas

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Polisens utredare anser att reglerna i befintliga TKL är fullt tillräckliga i ordningsmaktens synvinkel, så de förordar inga åtstramningar gentemot snöskotertrafiken.
Härligt!
Man har ju reagerat på detta länge.

De som kör sönder idag bryter ju mot dagens lagar.
Så att då skärpa ytterligare är ju egentligen meningslöst.
Man måste ju istället se till att dagens regler efterlevs.

Låter förvånande positivt om det nya förslaget.
Men är rädd att naturvårdesverket och LRF:s jurister ser på förslaget med helt andra ögon...
 
Reactions: MrSmash och mas

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Vilka attackmongon. Bara å ta igen körkortet på Dem. Det är ju sånt här vi inte vill ha alls.
Troligen har dom inga körkort att ta tyvärr.
Vet inte hur det är i dalarna men hade det hänt här i värmland så hade förarna troligtvis varit norsktalande.
 
Reactions: mas