Terrängkörningslagen ska utredas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Läste precis i tidningen snöskoter ett svar till utredarna angående en hearing de hade den 18 juni med VSFF. Skulle vara intressant att få se vad utredarna hade sänt ut för frågeformulär alt få någon uppgift om hur jag kan få ut den från utredarna(borde vara allmän handling).

Det skulle även vara intressant om det var någon från forumet som var på plats som kan delge oss andra vad som dryftades.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Jag förstår inte syftet med utredningen.
Som jag förstått är det största problemet med skoteråkning barmarkskörning, som redan är reglerat, och störning av renar, vilket också redan är reglerat.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Läste precis i tidningen snöskoter ett svar till utredarna angående en hearing de hade den 18 juni med VSFF. Skulle vara intressant att få se vad utredarna hade sänt ut för frågeformulär alt få någon uppgift om hur jag kan få ut den från utredarna(borde vara allmän handling).
Läste du vad den där snubben som var där i Kiruna tyckte om fyrhjulingar? Att de skulle kunna styras till att få köra på skoterleder... :rolleyes: Då har man ingen vidare koll på hur skoterleder är dragna, för har man möjlighet att dra en led över en myr så spar man ju hur mycket underhållsarbete som helst på skoterleden.
Skulle då fyrhjulingar få köra där, så blir det inte mycket till myr kvar. Eller när en skoterled går i kuperad terräng, de spår en ATV gör i leden då får allt vatten att strömma hjulspåren och då fryser det inte ordentligt.

Nä, ska de ha ATV-leder så får allt fyrhjulingsåkarna bilda sina egna klubbar och anlägga sina egna leder med samma möda som skoterklubbarna byggt upp sina, sedan 70-talet.

Nu var ju utredaren Anders Lillienau ifrån Stockholm, så det kanske kan förklara varför han inte har koll på ledsystem? Men ska man då var en utredare för detta...???


( OBS! Inget ont om Stockholmare, men just den här kom med dumma förslag )
 
Last edited:

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Jo jag läste den, med tjänstemannaglasögonen så framstod den dock som lite väl spretig och i vissa delar osaklig.

ATV leder tror jag dock skulle vara ett stort lyft för all terrängkörning då man får bättre koll på alla som nu är ute vindförvåg och kör. Men som du säger myrar är ju inte lämpliga områden för atvs att framföras på.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Naturvårdsverket ska släppa utredningen I morgon om om de inte begär förlängning, men det borde de ha gått ut med isf kan jag tycka. Hoppas bara det inte är ett förslag helt upp åt väggarna.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om man är med i en skoterklubb som är ansluten till SNOFED, så kommer det info med jämna mellanrum till föreningens e-post.
Sedan så är det upp till de styrelsemedlemmar som har tillgång till mejlen att vidarebefordra infon till medlemmarna. Men faktiskt även upp till medlemmarna att fråga runt och vara intresserade, när det är så pass stora förändringar på gång (eller inte, vi vet inte ännu)

Det här den text som skickades ut 25/9 från SNOFED. I de första textraderna så står att beslut kommer i slutet av året.
Vill man veta mera och kanske kunna framföra sin synpunkt, så är båtresan i början av november inte så tokigt att bli med på.

Hej medlemmar!
Vi går nu in i en ny och på många sätt spännande snöskotersäsong. Inte minst med tanke på den pågående terrängkörningsutredningen som skall presentera sitt förslag i slutet på detta år. Därefter vidtar ett sedvanligt remissförfarande innan det kan gå vidare till ett eventuellt beslut i Sveriges riksdag. Detta är någonting som kan komma att begränsa våra möjligheter att köra snöskoter i framtiden men utredningsmaterialet innehåller också sådant som andas förbättring. Exempelvis möjligheten till finansiering genom den så kallade skoterfonden. Allt är således inte nattsvart, men det finns en hel del orosmoln. Till er som har en aktuell e-postadress registrerad hos oss så har vi löpande skickat ut det arbetsmaterial som hör till respektive expertgruppsmöte. Tyvärr så har materialet varit oss till handa först ca 1 vecka före respektive möte, vilket medfört att det varit svårt för er medlemmar att hinna sätta er in i dessa digra luntor. Men som vi också informerat om, så är det viktigt att ta sig tid att gå igenom alla förslag till skrivningar, så att alla är så väl insatta i förarbetena till det som vi skall ta ställning till när vi kommer fram till remissförfarandet.
Vi kommer att ha ett möte med SNOTEB (Snö- & Terrängfordonsbranschen) i slutet av september, där vi gemensamt kommer att lägga upp en strategi för hur vi skall jobba vidare i denna fråga samt hur vi skall sprida informationen. Så utredningen kommer även denna säsong att vara högintressant.
Vi arrangerar en Skoterkryssning 14-15 november och på den är alla välkomna att vara med oavsett om man är medlem eller inte. Men för att få ut mesta möjliga av dessa tjugotre timmars kryssning mellan Stockholm-Åbo så är det givetvis en fördel att vara snöskoterintresserad! Intressant program, egen underhållning, utställare och en massa trevligheter och erfarenhetsutbyten förväntas. Så se till att samla ett gäng från föreningen och ”mönstra på”. Billigare och trevligare än så här kommer vi sällan undan när vi skall träffas. Bokningssidan för kryssningen ligger uppe på Tallink-Siljas webbsida. Mera information finner ni via vår Facebooksida. Under kryssningen på väg tillbaka till Stockholm genomförs ordinarie årsmöte.
Vad är mera på gång? Vi jobbar med en ny plattform i samarbete med TRACK4labs. Denna plattform med tillhörande app ska kunna användas för snöskoterklubbarnas medlemsredovisning, informationsspridning, leder, marknadsföring et c. I appen ska man även kunna sälja t ex medlemskap, ledkort/ledbevis. Det ser riktigt lovande ut och vi kommer att redovisa mera vid årsmötet.
Till sist så vill jag också informera om att vi kommer att producera en helt ny utbildningsfilm samt tänker uppdatera elev- och utbildarmaterialet gällande förarbevisutbildning för snöskoter. Något vi känner är mycket välbehövligt. Både sättet att utbilda och sättet på vilket man kör snöskoter idag skiljer sig enormt för hur det såg ut om vi backar några decennier. Allt detta skall vara klart till säsongen 2020/2021. Redan denna säsong så kommer en engelsk översättning på den nuvarande utbildningsboken ”Frihet under ansvar”.
Med dessa rader vill jag välkomna er till snöskotersäsongen 2019/2020. Måtte vädergudarna vara oss goda!
PS. Det mycket viktigt att vi har en korrekt e-postadress till respektive medlemsklubb. Vi får fortsatt många felmeddelanden när vi mejlar ut information. Fyll i och ändra detta när ni skickar in medlemsredovisningen. DS.

/Mikael Johansson /GS, SNOFED
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Intressant att snofed är på tårna, SSCO verkar ju bara sitta på händerna och fogligt följa friluftsfrämjandets direktion om att bara ledåkning ska tillåtas. Sportfiskarna var ju iofs intresserade av att kunna åka till sina fiskevatten.

Har ni andra här på forumet informerat sämreflrstående om att all typ av friåkning är under lupp just nu?
 
Reactions: mas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Utredningen ska presenteras den 30 december.

Undrar vad som gjorde att den behövde så mycke mer tid. Hur pass mycket mer omfattande var den?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Japp. Utredningen börjar närma sig en slutfas, eller åtminstone ett första riktigt etappmål.

Så här skriver Mikael Johansson från Snofed i ett utskick till klubbarna.
Mejlet innehöll även bifogade dokument på över 440 sidor.


Hej!

För er kännedom. Så här ser slutfasen ut gällande arbetet med den nya Terrängkörningslagen. Det är en klar fördel för det slutliga arbetet med betänkandet att synpunkter på materialet lämnas redan vid mötet den 7/11. Det är närmare 440 sidor allt som allt, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och ta på sig de bästa läsglasögonen…

31/10 Utskick av texter och författningsförslag.

7/11 Expertmöte.

14/11 Senaste dag för kompletterande synpunkter i skrift.

18/11 Senaste dag för ev särskilda yttranden. (Sekretariatet vidarebefordrar yttrande för kännedom till övriga i expertgruppen.)

25/11 Senaste dag för att ev ansluta sig till annan experts särskilda yttrande.


Med vänlig hälsning/Best regards!

/Mikael Johansson

Generalsekreterare/Secretary General
Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation
SNOFED
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack!

Kortfattat föreslås alltså:
180kr i fordonsskatt
300kr i avgift för statliga skoterleder.

Ingen ändring i praktiken av terrängkörningslagen dock ökad tillsyn och ökade möjligheter att förbjuda friåkningen i vissa områden?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det kändes inte som nån jätte revolution.

Ökad tillsyn och lite mer ansvar på kommunerna vad gäller reglering?

Kan förstå fordonsskatt, men ledavgiften får vi väl se hur bra det blir... Hur drabbas skoterklubbarna av att jag ska betala 300kr till staten istället för 300kr direkt till dom? Klubbarna kommer såklart ha medlemsavgift i vilket fall men känns givet att folk inte kommer betala båda avgifter hur som helst?

Sen får man väl se om det i praktiken innebär att det blir mer förbudsområden. För utredningen drar ju slutsatsen att det kommer säljas mindre "friåkningsmaskiner" i och med detta. Och man kan ju inte tro att det kommer bli så p.g.a. att man har bättre leder? Folk kör ju inte friåkning för att lederna är för få eller dåliga, utan för att det är den typen av körning man vill utöva. Och det innebär ju att man måste reglera friåkningen om man ska få den att minska?
 
Reactions: suregom

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kan förstå fordonsskatt, men ledavgiften får vi väl se hur bra det blir... Hur drabbas skoterklubbarna av att jag ska betala 300kr till staten istället för 300kr direkt till dom? Klubbarna kommer såklart ha medlemsavgift i vilket fall men känns givet att folk inte kommer betala båda avgifter hur som helst?
Den statliga ledavgiften kommer att gälla ALLMÄNNA SKOTERLEDER.
Det är så långt jag förstår, leder som upprättas (kan vara befintliga) för t.ex genomfart genom flera klubbars område och som underhålls med hjälp av de pengar som hamnar i nationella skoterfonden. Detta vore ju inte så dumt faktiskt, om man skulle kunna lösa ett 300kr ledkort och sedan köra fritt från Dala-Järna till Arjeplog utan att behöva lösa ledkort var femte mil för att man kommer in på ett nytt ledsystem.
Men det behöver såklart inte vara transittleder, utan det kan bli nya leder som byggs med hjälp av fondpengar och med kommunal medverkan. Kommunerna ska ju få mer inflytande i skotertrafiken, och även få statliga pengar för detta.

Den som inte planerar att köra på ALLMÄN SKOTERLED behöver inte lösa statligt ledkort.
Men självklart så ska man fortsätta att vara medlem och gynna sin lokala skoterklubb, alltid 👍
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Fy faaaan vad skönt med detta förslag! Ingen inskränkning I friåkningen som grund men med ökade möjligheter för klubbarna att kunna bedriva ledskötsel på ett bra och ekonomiskt tryggat sätt.

Som kommunal tjänsteman med redan idag tillsynsansvar av MB samt PBL befarade jag att detta skulle kunna landa i knät på kommunerna vad gällande tillsyn. Dock blir det bra med fler i skog och mark som kan hålle de huvudlösa förarna på banan.

Tack för att du delar med dig av detta Mas
 
Reactions: suregom och mas

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
"Ett förtydligande av allemansrättens gränser och kravet på fastighetsägarens medgivande stärker allemansrättens positiva innehåll. Förtydligandet ger fastighetsägaren stöd för att hindra oönskad skoterkörning"
Ni glömmer denna nog så viktiga rad, att man ska behöva markägarens tillstånd för att köra fritt.
Vem ska man tala med för att få köra på statens mark tex.?
Sådana tillstånd kommer ju vara typ omöjligt att få för gemene man.
Lösningen kan då bli olika typer av bolag, typ Frostviken, där bolag sluter avtal med berörda markägare i vissa områden. Och sen såklart tar betalt för att låta folk köra där.
 
Reactions: Stugsittaren

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det är luddigt. Dom säger emot sig själva.

"Utredningens slutsats i frågan är att fastighetsägarens medgivande krävs för sådan körning med motordrivet fordon på land som medges enligt terrängskörningslagen."

Sen står det

"Terrängkörningslagen bör dock även i fortsättningen tillgodose huvudsakligen allmänna intressen. Därför bör lagen inte uttryckligen ange att fastighetsägaren medgivande krävs för sådan motordriven färd i terräng på land som inte är förbjuden i lagen."
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Nej de
Det är luddigt. Dom säger emot sig själva.

"Utredningens slutsats i frågan är att fastighetsägarens medgivande krävs för sådan körning med motordrivet fordon på land som medges enligt terrängskörningslagen."

Sen står det

"Terrängkörningslagen bör dock även i fortsättningen tillgodose huvudsakligen allmänna intressen. Därför bör lagen inte uttryckligen ange att fastighetsägaren medgivande krävs för sådan motordriven färd i terräng på land som inte är förbjuden i lagen."
Nja man är lat som lagstiftare och överlämnar ansvaret för tillstånd till den enskilde markägaren. Ungefär att det är tillåtet att köra på Annas fastighet men om fastighetsägaren då säger till kommunen att denne inte godtar körning på sin fastighet måste de göra ett regleringsområde kring den fastigheten.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Som utredningen säger I ett annat avsnit bör NV titta på hur ett godkännande från ftg ägare ska gå till. Själv tänkter jag att det borde vara att hör man inte av sig så godtar man körningen. Bör iaf med hänsyn till hur lagen fungerar idag vara så åtminstone.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är faktiskt väldigt lik den del i förarbevisutbildningen som alla snorungar födda efter 1984 tvingats gå ;) (som faktiskt flertalet av oss äldre också borde gå) där det berättas hur det är med enskilda vägar... Är de inte skyltade av vägens ägare att det råder förbud mot snöskoteråkning, så är körning tillåten.
 
Reactions: MrSmash