Terrängkörningslagen ska utredas

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag är ju inte förvånad om det blir en rejäl förändring och begränsning vad det gäller friåkandet. Det är sådan här körning som i detta klippet som förstör för oss som sköter sig.

 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Så där mycket träd har jag bara sett på vykort 🤪, men visst kan etiken i detta ifrågasättas !? Måste kännas fint att kunna sträck ut sådär m 200 pållar under huven 😂 Att vi i fjällvärlden hänger med i samma slev, eller att de som sköter sig i skogslandet är ju inte ok. Kollektiv bestraffning är aldrig ok
 
Reactions: suregom

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Önskar jag kunde söka bättre i de amerikanska rapport haven, men en vanlig företeelse är att man VILL få ut människor i naturen och då även nationalparker.. vi gör ödemarker men USA och en del andra civiliserade samhällen ser till att tillgängliggöra vildmarken för diverse aktiviteter där ibland motorsport

 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det som heller inte framgår av förarbetena är att statens park perspektiv på oss är en orsak till många problem. Min bakgård betraktas som deras park. Jag är jävligt less på att läsa om att bekymmer som detta skapat ska åtgärdas med nya bestämmelser
 
Reactions: mas

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Önskar jag kunde söka bättre i de amerikanska rapport haven, men en vanlig företeelse är att man VILL få ut människor i naturen och då även nationalparker.. vi gör ödemarker men USA och en del andra civiliserade samhällen ser till att tillgängliggöra vildmarken för diverse aktiviteter där ibland motorsport

Nja, är snarare tvärtom.
Just nu försöker vissa organisationer i Canada och USA få till större avstängda områden.
Caribou Closures.
Dom försöker rädda en minskande stam med vildren om jag fattat rätt.
Flera försöker få det till att minskningen beror på motorfordon.
Att rovdjursstammar ökat rejält vill dom inte lyssna på...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Intentionerna är oroande...

Vidare: Samtidigt ska den ta hänsyn till och i rimlig utsträckning tillgodose de behov som dels enskilda, dels yrkesverksamma inom vissa näringar och yrkesgrupper har av att kunna köra med motordrivna fordon i terräng för att kunna bruka och tillvarata naturresurser.

Redan här riskerar utredningen att bli urvattnad. Eftersom det är näringar som orsakar nästan alla markskador i fjällen och man säger att dessa näringar ska kunna köra med motordrivna fordon i terräng. Kvar blir att begränsa massan som inte gör någon skada dvs snöskotertrafiken
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det var intressant läsning 👍 Även om man som jag är totalt superskeptisk till amerikanska publikationer som ofta blir påtagligt vinklade, men det där är utgivet av USA:s motsvarighet till Nationella Snöskoterrådet.
Så det är helt klart ett bra infoblad.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Eftersom den lagstiftning som redan finns förbjuder snöskoteråkning där det kan göra skada, så tror jag att den nya utredningen endast är ett svepskäl till att förbjuda friåkning helt och hållet
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Ny rapport

Terrängkörningens påverkan på djur, natur och friluftsliv

Mycket spännande läsning där. Att apelsinskalare/skidåkare kan vara en lika stor störning som skoteråkare va ju lite kul läsning. Även att man värdesätter möjligheten att ta sig ut i naturen med skoter va ju kul att de skrev.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Räcker med en dag i fjällen på sommaren för att inse att de är omöjligt se vart skotrar passerat på vintern
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har träffat utredaren och haft långa samtal med honom. Jag har svårt att faktiskt spå vad som ramlar ut ur detta. Han har då lyssnat grundligt då jag dragit hur min verklighet ser ut om problem och icke problem. Han fällde dock orden att detta var mycket mer komplicerat än vad jag på förhand trodde. Han kommer dock med få indikationer på vad som kommer att hända. Jag ifrågasätter behovet av en ny TKL och har tryckt på det. Man önskar tex fler leder i Kiruna fjällen vilket jag inte har något emot. Rennäringens representanter har dock en annan åsikt och det fick utredaren också serverat. Lagt ner en hel del tid på detta och jag har gjort vad jag kan för att påverka saker & ting
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Intressant, av rapporten från NV så ser det ut som att man i den rena proffetionen förordar en mer återhållsam TKL, men den ska ut på remiss samt att den ska igenom riksdagen. Så tidigast om två år tror jag att den kan vara på plats.

Men det kanske är så att det måste till en tydligare differentiering mellan barmark och snötäckta förhållanden.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Hela utredningen har blivit så omfattande att det kommer att begäras förlängd tid till december.